برگزاری رزمایش‌ها موجب ایجاد مصونیت راهبردی برای کشور می‌شود

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: حفظ و ارتقا آمادگی نیروهای مسلح برای دفاع از حریم کشور، آزمایش تجهیزات، شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت از جمله اهداف مهم در هر رزمایش است و این امر موجب مصونیت راهبردی برای کشور می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی ارتش؛ دکتر حسن عابدینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی ، با تاکید بر لزوم برگزاری رزمایش‌ها گفت: رزمایش در همه جای دنیا در دکترین دفاعی کشورها با دو هدف برگزار می شود که یکی تلاش برای جلوگیری از درگیری نظامی و نشان دادن قدرت به کشورهای متخاصم است تا فکر خامی در قبال کشوری که رزمایش انجام می‌دهد نداشته‍باشد و در واقع این امر بر خلاف تصوری است که گفته می‌شود، برگزاری رزمایش موجب افزایش التهاب می‍شود.


وی افزود: دوم اینکه کشور انجام دهنده رزمایش به کشورهای دوست هم این پیام را می‌دهد که با انجام رزمایش از استحکام لازم برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه برخوردار است.
عابدینی در ادامه با اشاره به آیه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ» خاطر‍نشان کرد: بخشی از دکترین نظامی کشور ما برگرفته از مباحث دینی است و با توجه به این آیه، برگزاری رزمایش‌ها به منظور نشان دادن بخشی از توان دفاعی و ایجاد وحشت در دل دشمنان است تا دشمن بداند که آمادگی لازم برای دفاع از حوزه سرزمینی وجود دارد و فکر تعرض را از ذهن خودش خارج کند.


کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: طراحی و مدیریت صحنه نبرد، ارزیابی میزان توان دفاعی نیروها و استفاده از تجهیزات و سلاح‍های جدید و چگونگی کارایی آن‍ها در صحنه واقعی نبرد، از دیگر اهداف مهم در برگزاری رزمایش‌ها است.


وی گفت: برگزاری رزمایش موضوعی است که در همه دنیا وجود دارد و یک موضوع کاملا علمی است، هر کشوری درون حوزه سرزمینی خودش رزمایش برگزار می‌کند و گاهی اوقات ممکن است چند کشور با یکدیگر رزمایش مشترک انجام دهند. ولی در هر حال به نظر می‌رسد این امر یک امر کاملا قانونی و حقوقی هست که معمولا کشورهاآن را انجام می‌دهند.


حسن عابدینی ضمن اشاره به موثر بودن برگزاری رزمایش‌های انجام شده در کشور، تصریح کرد: انجام رزمایش‌ها هیچ‌گاه برای جمهوری اسلامی هزینه‌زا نبوده بلکه سبب شده‌است فکر باطلی که دشمن ممکن است در قبال جمهوری اسلامی کرده‌باشد از ذهن خود خارج کند و گزینه نظامی را در قبال ایران از روی میز بردارد.


کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: معمولاً در عرف نظامی این است که اگر سلاحی را در یک رزمایش به نمایش می‍گذارند حتماً یک یا دو نوع پیشرفته‍تر از آن را در اختیار دارند و آن‌ها را نمایش نمی‍دهند؛ بنابراین در بحث نظامی هیچ کشوری همه توان خودش را در رزمایش به نمایش نمی‌گذارد و این تجهیزات و امکاناتی که ممکن است حتی یک یا دو رده پایین تر باشد را ارائه می‍دهد و جمهوری اسلامی اگر پهپاد یا سامانه موشکی یا سامانه راداری را نشان می دهد حتماً دشمن می‌داند که یک یا دو نوع پیشرفته‌تر از این نیز وجود دارد و این مسئله موضوعی است که برای دشمنان هم شناخته شده است و دشمنان می‍دانند که ایران چقدر در حوزه توان دفاعی به پیشرفت و بالندگی رسیده است.


عابدینی اظهار داشت: حفظ و ارتقای آمادگی نیروهای مسلح برای دفاع از حریم کشور، آزمایش تجهیزات، شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت از جمله اهداف مهم در هر رزمایش است که این امر موجب مصونیت راهبردی برای کشور، اطمینان خاطر در مردم و موجب اعتماد به نفس در بین دوستان جمهوری اسلامی ایران می‌شود و یک پیام روشن برای دشمنان دارد که اگر شلیکی به سمت ایران صورت بگیرد، ده برابر آن پاسخ دریافت خواهند کرد و در واقع راهبرد بزن دررو تمام شده است.


وی با اشاره به اذعان کارشناسان و تحلیلگران نظامی به قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: پیمایش هزاران کیلومتر با استفاده از ناوهای ساخت داخل نشان‍دهنده دانش فنی بسیار بالا و اقتدار در ارتش است که این اقتدا در شرایطی به نمایش گذاشته‍شده که دشمن تلاش کرده تا هیچ‌گونه دانش نوین نظامی در اختیار ایران قرار نگیرد و این را دشمن بیش از هر کس دیگری می‍داند که نیروهای مسلحی که روزی برای سیم خاردار محتاج دیگران بودند امروز در چه جایگاهی قرار دارند.


کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به قدرت پهپادی و موشکی ایران گفت: پهپاد‍ها و موشک‍های ایران می‌تواند سرنوشت نبرد میان قدرت‌های بزرگ را تغییر بدهد، این یعنی اینکه جمهوری اسلامی ایران به یک مصونیت راهبردی رسیده است و طبعاً این مسئله نشان می‌دهد که توان ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از مرزهای کشور بالا و کاملاً مبتنی بر دانش نوین نظامی است و در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه در جایگاه نخست و در دنیا هم در زمره قدرت های بزرگ در حوزه دفاعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha