۸۰ درصد کالای سلامت محور قاچاق، تقلبی است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت : ۷۰ الی ۸۰ درصد کالاهای قاچاقی، تقلبی است وهیچ تضمینی در اصالت و کیفیت کالاهای سلامت محور قاچاق وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان،‌ علیرضا حقیقت در گفتگو با بیان اینکه قاچاق کالاهای سلامت محور نسبت به کالاهای دیگر در وضعیت حساسی قرار دارد، اظهار کرد: خریداری و استفاده از این نوع کالاها علاوه بر عوارض عمومی و اقتصادی که دارد، سلامت افراد را به خطر می اندازد .

وی با اشاره به پایین آمدن سن استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و ترغیب مصرف کنندگان به خرید کالاهای ارزان قیمت در ایران، بیان کرد: شاهد عرضه این محصولات ازطریق دست فروشان در معابر و همچنین عرضه محصولات قاچاق در فروشگاهها معتبر هستیم ولی متأسّفانه هیچ تضمینی برای اصیل بودن این کالاها وجود ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: سلامت و اصالت این نوع کالاها از سوی این وزارت خانه تضمین نمی‌شود و با توجه به جنبه های سود جویانه در نوع خرید و فروش این کالاها نمی توان قبول کرد که تقلبی در این کالاها اتفاق نیفتاده باشد.

حقیقت با بیان اینکه ۷۰ الی ۸۰ درصد کالاهای قاچاقی، تقلبی است ، افزود: اگر کالایی نیز اصل باشد ولی طریقه انتقال آنها به صورت پنهانی و نامناسب صورت می پذیرد و مدتهای طولانی در انبارها باقی بماند می‌تواند باعث بروز فساد شیمیایی و آلودگیهای میکروبی شود و سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیندازد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ برنامه کنترل اصالت به خوبی در جامعه نهادینه شده است اظهار کرد: در حال حاضر کالاهایی که فاقد برچسب های شناسه کالا باشد، نداریم و در این میان وجود و یا عدم آن می‌تواند به مردم در پیگیری اصالت و سلامت کالا کمک فراوانی کند.

این مسئول در خصوص تشخیص کالاهای اصیل از تقلبی خاطرنشان کرد: برچسب‌های اصالت کالا مندرج در روی محصولات زرد رنگ هستند که به دو روش قابلیت استعلام دارد.

حقیت تصریح کرد: روش اول، ارسال کد ۱۶ رقمی برجسب از طریق سامانه پیامی ۲۰۰۰۸۸۲۲ و همچنین ارسال کد ۲۰ رقمی( (UID درج شده برچسب به آدرس سایت اینترنتی غذا و دارو( TTAC.IR) است قابل استعلام است .

وی با بیان اینکه گاهی اوقات برچسب کالاهای اصیل توسط افراد سودجو جدا شده و بروی کالاهای تقلبی و قاچاق چسبانده می‌شود افزود: بطور معمول مصرف کننده در استعلام اولیه پاسخ مثبتی دریافت می‌کند، ولی کالای خریداری شده با مشخصات برچسب منطبق نیست که مستلزم وجود قدری هوشیاری از سوی خریدار است که با کنترل برچسبها به اصالت آن پی ببرند و در صورت تناقص از خرید خودداری کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان به خریداران کالاهای سلامت محور تقلبی توصیه کرد: خریداران در صورت خرید کالاهای تقلبی می‌توانند این مورد را به سازمان تعزیرات، دانشگاه علوم پزشکی و یا با استفاده از سامانه ۱۹۰ مرکز پاسخگویی به شکایت وزارت بهداشت گزارش کنند و در صورت اثبات این تخلفات فروشنده میبایستی پاسخگوی مراجع ذیصلاح باشد و نسبت به دادن خسارت اقدام نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha