اختلالات اعصاب و روان، شایعترین علل از کارافتادگی

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اختلالات اعصاب و روان از شایع ترین علل از کار افتادگی در کمیسیونهای رسیدگی به تقاضای ازکار افتادگی است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر ندا اخروی، به مناسبت روز ملی سلامت روان با اشاره به اینکه افراد مبتلا به اختلال روانپزشکی بطور میانگین 40 درصد توانایی خود را برای انجام فعالیتهای روزمره از دست میدهند ، خاطر نشان کرد: میزان از کار افتادگی ، این گروه 3.5 برابر بیشتر از افراد غیر بیمار است؛ ضمن اینکه هزینه های نگهداری و مراقبت این بیماران و فشار روانی وارده به خانواده، خود عاملی برای افزایش مشکلات این خانواده ها است.

وی با اشاره به اینکه 60 تا 80 درصد موارد اقدام به خودکشی، در زمینه وجود یک اختلال روانپزشکی درمان نشده اتفاق می افتد، بیان کرد: این بیماریها شامل اختلالات خٌلقی، اختلالات اضطرابی، سایکوزها و... هستند که افسردگی 80 درصد این اختلالات زمینه ساز خودکشی را بخود اختصاص داده است.

دکتر اخروی با بیان اینکه همچنین عدم درمان این بیماریها زمینه ساز بسیاری از موارد خودزنی، مصرف مواد والکل، رفتارهای پر خطر جنسی و حتی بسیاری از بیماریهای جسمی است، تصریح کرد: این در حالیست که اختلالات روانپزشکی در حال حاضر جزء بیماریهای قابل درمان محسوب شده و بسیاری از این اختلالات با یک دوره درمان چند ماهه تا چندساله، بخوبی درمان میشوند و بجز در موارد عود بیماری نیاز به درمان دارویی مجدد ندارند.

وی گفت: در تعداد معدودی از بیماران (که درصد کمی از افراد را تشکیل میدهند) دوره درمان، طولانی تر بوده و مشابه برخی بیماریهای جسمی مثل دیابت و فشارخون، بیمار نیاز به مصرف دارو در تمام طول عمر دارد تا بتواند فعالیتهای روزمره را انجام دهد وهمچنین با دریافت خدمات روانشناختی و گاه خدمات توانبخشی،از کیفیت زندگی بالاتری بهره مند شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha