راهکارهای طب ایرانی و مکمل در درمان بیماری های شایع زنان

امروزه استفاده از گیاهان دارویی در کنترل و درمان بیماریها و طراحی داروهای جدید در حوزه های مختلف پزشکی رو به افزایش است. از جمله در بیماریهای زنان و زایمان گرایش زیادی به استفاده از فرآورده های طبیعی در بیماران گزارش شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در منابع مکتوب طب سنتی ایران، مانند قانون ابن سینا و الحاوی رازی، بیماریهای زنان در فصول مستقل مورد بحث قرار گرفته و سبب شناسی، علائم و درمان بیماریهای زنان توصیف شده است .

دکتر مریم کاووسی خاطر نشان کرد: عفونتهای واژینال و لکوره یکی از شایعترین شکایات مراجعین به درمانگاههای زنان است و حدود 5 تا 35درصد زنان در سنین باروری از وجود لکوره شکایت دارند.

دانش آموخته ی طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این بیماری را، یکی از علل مهم معلولیت زنان در سنین باروری و از مشکلات بهداشتی دانست و بیان نمود: این بیماری، که موجب صرف وقت و هزینه فراوان میشود،ازعوامل باکتریال، تریکوموناس و کاندیدا شایعترین علل عفونی به شمار می رود.

وی ادامه داد: شریک جنسی جدید، استفاده مداوم از وسایل فیزیکی پیشگیری از بارداری، کشیدن سیگار، استفاده از آی یودی، مواجهه با استرس مزمن، دیابت قندی، چاقی، بیماریهای تضعیف کننده ایمنی و مصرف آنتی بیوتیکهای متنوع به عنوان عوامل خطر ابتلا به واژینیت ذکر شده اند.

دکتر مریم کاووسی تصریح کرد: از منظر طب ایرانی هم ترشحات رحم میتواند طبیعی یا غیرطبیعی باشد که بیشتر در زنان بالغ غیر باردار، در سنین جوانی به ویژه زنان چاق ساکن در مناطق سرد و تر و سرزمینهای جنوبی و در فصل بهار مشاهده میشود درحالیکه در دوشیزگان شیوع کمتری دارد.

وی با بیان اینکه درمان بر اساس علت عفونت و بعد از معاینات واژینال و بررسی کامل بیمار انجام می شود افزود: توصیه های غذایی که به طور عام به همه بیماران مبتلا می شود شامل مصرف زرشک و سماق و عدس و ماش و میوه هایی مثل به و سیب است.

دانش آموخته ی طب ایرانی و مکمل افزود: بیماران باید در طول بیماری، از مصرف مواد نفاخ و سیر و پیاز خام و گوشت گاو پرهیز داشته باشند.

دکتر مریم کاووسی، استفاده از جوشانده گیاهانی مثل ختمی، بومادران، آویشن، گل سرخ، مورد و بابونه به صورت آبزن موضعی از توصیه های طب ایرانی است، که می تواند سبب پاکسازی رحم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha