انجام غربالگری سرطان دهانه رحم، کولورکتال و پستان در مراکز جامع خدمات سلامت

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: غربالگری سه سرطان شایع شامل روده بزرگ، سرطان پستان و دهانه رحم به صورت رایگان برای افراد بالای سی سال در مراکز جامع خدمات سلامت انجام می شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمد احمدیان، با اشاره به اینکه غربالگری سرطان روده بزرگ در گروه سنی افراد 70-50سال هردو سال یکبار، جهت پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ انجام می شود، خاطر نشان کرد: این غربالگری توسط مراقبین سلامت و بهورزان در پایگاه ها و خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود و طی آن سوابق فردی، خانوادگی سوال و علائم و مشکلات گوارشی در فرد مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در صورت وجود علائم یا مشکل ضمن آموزش اصول خود مراقبتی، راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان، علائم هشدار دهنده و عوامل خطر به فرد آموزش داده می شود و بیمار به پزشک ارجاع می شود.

دکتر احمدیان با اشاره به اینکه غربالگری تشخیص زودهنگام سرطان پستان در گروه سنی زنان 69-30 سال توسط ماما در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود، گفت: در این خدمت با بررسی سوابق فردی و خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، معاینه دقیق انجام می شود و در صورت داشتن علائم، شکایت و یا سوابق فردی یا خانوادگی مرتبط با سرطان پستان، پس از آموزش اصول خود مراقبتی وخود آزمایی، فرد به پزشک ارجاع می شود.

وی با بیان اینکه در این مراقبت در صورت داشتن شرح حال و معاینه طبیعی در زنان زیر 40 سال هر دوسال یک بار و در زنان بالای 40 سال، سالانه غربالگری سرطان پستان انجام می شود، بیان کرد: تشخیص به موقع بیماری سرطان ضمن افزایش طول عمر بیمار باعث بهبود کامل بیماری و افزایش کیفیت زندگی فرد می شود.

دکتر احمدیان با اشاره به اینکه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم در گروه سنی زنان 59-30 سال توسط ماما در مراکز خدمات جامع سلامت هر سه سال یکبار انجام می شود، گفت: در این مراقبت با بررسی سوابق، علائم ومعاینه، آزمایش پاپ اسمیر توصیه و انجام می شود؛ در صورت داشتن علامت و نتیجه غیر طبیعی آزمایش فرد به پزشک متخصص ارجاع داده می شود.

دکتر احمدیان گفت: جهت دریافت خدمات غربالگری سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم با مراجعه به تمامی پایگاه ها وخانه های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت وتشکیل پرونده بهداشتی، می توان ازخدمات فوق بهره مند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha