کد خبر: 185301
۱۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳
کمبود ویتامین k و عوارض آن

ویتامین k به گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی گفته می‌شود. که مهم ترین و شناخته شده ترین اعضای آن‌ها، ویتامین k1 و ویتامین k2 هستند.

ویتامین k1 بیشتر در انواع سبزیجات به ویژه سبزیجات برگ دار یافت می‌شود. ویتامین k2 را نیز می‌توانید در انواع محصولات پروتئینی و لبنیات مانند گوشت، پنیر و تخم مرغ یافت کنید.

بهداشت نیوز نوشت؛ ویتامین k در جلوگیری از خون ریزی بیش از حد و لخته شدن خون، سلامت استخوان‌ها و تنظیم کلسیم خون نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند. در حقیقت بدن برای تولید پروترومبین که یک ماده مهم برای لخته شدن خون و تنظیم متابولیسم استخوان‌ها می‌باشد، به ویتامین کا نیاز دارد.

کمبود ویتامین k و عوارض آن

کمبود ویتامین k در بدن، نادر می‌باشد. اما در صورت کمبود آن، عوارض کمبود ویتامین k نظیر خون ریزی بیش از حد در اثر جراحات نمایان می‌شوند. به همین دلیل برخی از افراد ممکن است در اثر کمبود ویتامین k یا ابتلا به پوکی استخوان، با دستور پزشک اقدام به مصرف مکمل ویتامین k بکنند.

اما کمبود ویتامین k در نوزادان یک موضوع شایع می‌باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز خونریزی در جمجمه نوزادان که می‌تواند یک عامل کشنده باشد، به آن‌ها ویتامین k تزریق می‌کنند. به طور کلی میزان دریافت ویتامین کا بسته به سن و جنسیت افراد، متفاوت خواهد بود. و در صورت تشخیص کمبود ویتامین k ، باید با مشورت پزشک، از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌های ویتامین کا این کمبود را برطرف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha