کد خبر: 182243
۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶

سینمای دو ژانری!

وحید فتحعلی
سینمای دو ژانری!

سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب 57 تغییرات اساسی داشته است. پس از طی کردن دوران انقلاب و جنگ تحمیلی دارای دوران طلایی در دهه ی ۷۰ بوده است که در آن فیلم های بسیار عالی و قابل تفکر ساخته و نمایش داده شده است.

سینمایی که در آن آثار اجتماعی  بسیار عالی و تاثیر گذار و هم فیلم های طنز مطلوب ، استاندارد تولید شده  و سایر ژانرهای سینمایی در آن رعایت می شد و تماشاچی از دیدن فیلم های آن دوران لذت می برد. صف های طولانی خرید بلیط گواه این ادعا بوده است.

  آثاری همچون خواهران غریب ، آژانس شیشه ای ، شوکران ، هامون و...... تولید شد که جملگی آثار ماندگاری شدند اما با طی کردن دهه هفتاد طلایی در دهه ۸۰  ساخت فیلم های سطحی و نازل آغاز شد و در این دهه  سینمای ایران یاد گرفت که همه آثار تولیدی می بایست طنز باشند وگرنه در اکران موفق نمی شوند!

 در دهه هشتاد آثار طنز زیاد شد که جملگی سطحی و ضعیف بودند. در اواخر دهه هشتاد با به اکران در آمدن فیلم بسیار موفق درباره الی و موفقیت آن فیلم در داخل و خارج از کشور  تمام فیلمسازان یاد گرفتند طنز را رها و فیلم اجتماعی تولید کنند!

 دهه نود آغاز تولید فیلم های اجتماعی بوده و انگار دیگر هیچ گونه ژانر دیگری در سینمای ایران جواب نمی دهد یا باید طنز ساخته شود یا اجتماعی ! ما در اواخر دهه نود که دیگر حتی آثار طنز هم بسیار کم تولید می کردیم  و فقط باید فیلم  اجتماعی بسازیم تا دیده شویم مخصوصا در جشنواره های خارجی. با داشتن تربیون و صحبت در تمامی مسائل سیاسی و ایفای نقش اپوزوسیون ! هنر و مقوله فیلمسازی در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد و باید به خاطر کسب جایزه جملاتی به زبان بیاوریم که خوشایند دست اندر کاران جشنواره مذبور باشد بلکه جایزه ای بگیریم !

سینمای دو ژانری!

هرچند اندک فیلمسازانی بودند که  فیلم های خوبی ساختند که قابل تامل بود. آثاری همچون سرخ پوست و حتی متری شش و نیم که خلاف جریان فیلمسازی مرسوم پیش رفتند و دیده شدند چون مردم نیاز به فیلم هایی غیر از طنز و اجتماعی هم دارند !

آثار پلیسی ، سیاسی و وحشت حلقه گمشده این روزهای سینماست و چون در فیلم های ایرانی نمی بینیم سراغ ورژن خارجی آن می رویم ! مبحث نگارنده کوبیدن فیلم طنز و اجتماعی نمی باشد قطعا فیلم طنز و اجتماعی لازمه ی سینما می باشد اما مطابق با فیلم های طنز و اجتماعی باید به دیگر علاقمندانی که آثار غیر از طنز و اجتماعی دوست دارند نیز احترام بگذاریم .

جا دارد مسئولین جدید سینمایی و در راس آن آقای محمد خزاعی که خود از تهیه کنندگان سینمای ایران بوده و شناخت خوبی از سینما دارد، برنامه ریزی دقیقی انجام بدهد تا تمام فیلم دوستان که سرمایه اصلی ما فیلمسازان هستند، بتوانند فیلم های مورد علاقه خود را در سینمای ایران با گونه‌ های  مختلف ببینند و لذت ببرند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha