نوشیدنی های مفید فصل تابستان از دیدگاه طب سنتی

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شرط اصلی مجوز مصرف غذا ها و نوشیدنی ها در طب سنتی، حلال بودن، مفید بودن و در نهایت گوارا بودن آن است، اما در دنیای تجاری امروزی، خوشمزگی و گیرایی یک فراورده غذایی و فروش بیشتر آن در اولویت است و نوشابه های گاز دار صنعتی نیز از این قائده مستثنی نیستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر حمید عبدی  با بیان اینکه نوشابه ها، نوشیدنی های گوارا و شیرین ولی مضری هستند که با دارا بودن قند فراوان موجب افزایش قند خون وچاقی وپوسیدگی دندانها می شوند. خاطر نشان کرد:نوشابه‌های گازدار، حاوی گاز دی‌اکسیدکربن هستند که در فشارهای بالا و درجه حرارت پایین در مایع حل شده است.این گاز اثرات زیان بخش زیادی برروی سیستم گوارش ودیگر سیستم های بدن می گذارد.

وی تصریح کرد: کافئین که به طور متوسط ۴۳ تا ۶۵ میلی‌گرم از آن در هر فنجان از اغلب نوشابه ها وجود دارد(و البته یکی از موادّ مؤثّره نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه هم هست)؛ محرک قلب و سیستم اعصاب مرکزی است و باعث افزایش موقت تمرکز و هوشیاری می‌شود،کافئین به طور گذرا فشار خون را نیز بالا می‌برد. اضطراب، احساس ناراحتی در شکم، اختلال خواب و … از سایر عوارض کافئین هستند.

دانش آموخته ی طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گفت: فرد در پی استفاده مکرر از نوشیدنی های گازدار،مبتلا به مشکلات متابولیک (سوخت‌وسازی‌)،  مانند جمع شدن چربی بیش از حد در اطراف کمر، کاهش میزان کلسترول خون، فشار خون بالا خواهد شد.

اگر قراراست نوشابه نخوریم جایگزین آن چیست ؟

دکتر عبدی اظهار کرد:در تابستان به خاطر گرما وتعریق فراوان نباید از نوشیدن آب فراوان به عنوان بهترین نوشیدنی غافل شد البته آب خنک نه آب یخی، که به کبد آسیب می رساند ولی در کنارآن می توان از نوشیدنی های طبیعی و فرحبخش هم با توجه به مزاج ویا بیماری های زمینه ا ی استفاده نمود.

این متخصص طب سنتی،نوشیدنی های خنک تابستانی را، در رفع عطش و از بین بردن خستگی یک روز کاری موثر دانست و افزود: پس از چندین ساعت کار کردن، نوشیدن یک لیوان شربت یا کوکتل خنک،در رفع خستگی و گرمازدگی روز بسیار موثر است.

وی استفاده از شربت های شاه توت، دوغ، گلاب زعفران، خاکشیر یخ زده و آب‌لیمو، تخم شربتی، به‌لیمو، نعناع، آلبالو، زنجبیل،هندوانه، سکنجبین و آب میوه طبیعی را از بهترین نوشیدنی های فصل تابستان برشمرد و در ادامه روش تهیه این نوشیدنی ها را نیز عنوان نموده است.

شربت شاه‌توت

شاه‌توت را درست مثل آلبالو روی حرارت بگذارید. بعد از اینکه پخت، می‌توانید از شاه‌توت‌ها برای مربا استفاده کنید. شربت به جا مانده را صاف کرده، به همراه یخ و آب سرد رقیق  سرو کرده و می‌توانید با یک قاشق بستنی شاه‌توت آن را تزیین کنید.این شربت مفرح کبد است ودر شادی بخشی مفید است دیابتی ها در آن شکر نریزند.

دوغ

مصرف دوغ که از درصد بالایی آب و مقداری از پروبیوتیک‌ها تشکیل شده است هم در درمان و پیشگیری از گرمازدگی بسیار موثر است بهتر است دوغ با نعناع یا پونه ویا زیره مصرف شود ومبتلایان فشار خون در ان نمک نریزند.

شربت گلاب زعفران

شربت بسیار مفرح وشادی بخش وانرژی زا است ونوشیدن آن برای افراد ضعیف در تابستان توصیه می شود دیابتی ها از ریختن شکر در آن خودداری کنند.

خاکشیر یخ زده و شربت آب‌لیمو

خاکشیر یا همان خاکشیر معجزه طب سنتی است واستفاده از خاکشیر یخ‌زده و شربت آب‌لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ‌زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، اضافه کردن آب لیموی طبیعی وتازه در روز های گرم ویا در آلودگی هوا در پیشگیر ی عوارض آلودگی ودر ایجادنشاط موثر است.

تخم شربتی

تخم شربت در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت مخلوط در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است ودر رفع یبوست وسرفه های تابستانی مفید است.

به‌لیمو

 گیاهی به صورت درختچه است که از برگ آن استفاده می‌شود. این گیاه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرام‌بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع کننده‌ سرگیجه و تپش قلب مورد استفاده بوده و در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌شود بهترین حالت مصرف آن دمنوش است .

هندوانه

 یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، خنک کننده، آرام بخش و مسکن التهابات درونی است که اصولا برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است. طبیعت هندوانه سرد و تر است و برای افراد گرم مزاج وخشک بسیار مطلوب است. مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.

سکنجبین

 شربت مناسبی برای تمام مزاج ها در فصل گرم است شاید بهترین نوشیدنی باشد بشرطی که با عسل طبیعی ساخته شده باشد از قدیم سکنجبین همراه کاهو بوده و هر وقت که سفره‌ای از کاهو می‌گسترانند، سکنجبین نیز در کنارش بوده و هنوز هم ما ایرانی‌ها دوست داریم این دو را با هم مصرف کنیم.

آبمیوه تازه

یک لیوان آب پرتقال یا آب سیب همراه با مقداری زنجبیل بهترین نوشیدنی ها برای آبرسانی به بدن هستند. به سلیقه خودتان می توانید آب میوه های ترکیبی درست کنید فقط به خاطر داشته باشید اگر آب میوه را با مقداری آب ترکیب کنید مقدار قند آن کمتر می شود و آبمیوه ماندگاری بیشتری خواهد داشت دیابتی ها آب میوه های شیرین میل نکنند.

شربت زرشک

ازفراوری زرشک تازه به صورت شربت به عنوان تصفیه کننده خون، به یک نوشیدنی بسیار گوارا در تابستان دست یابید.این شربت کاهش دهنده پرفشاری خون است ودر افراد با فشارخون پایین با احتیاط مصرف شود البته مصرف مقدار زیاد زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست.

آب طالبی

مصرف یک لیوان آب طالبی در روز به میزان ۲۵ درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می‌دهد.طالبی را بدون شکر یا چیزهایی دیگر به طور ساده باید پیش از غذا خورد.

 شربت نعناع

یکی از نوشیدنی های خنک تابستانی شربت نعناست. یک فنجان نعنا را با مقداری شربت آب قند رقیق و پس از یکساعت شربت را صاف و خنک کنید.

 شربت آلبالو

شربتی فرحبخش وخنک کننده بدن وکاهنده فشار خون است ودر گرم مزاج ها بسیار سود مند است.

شربت زنجبیل

یک پرتقال و یک لیموترش را آب بگیرید. یک سانتی‌متر زنجبیل تازه را با یک قاشق عسل و یک قاشق شکر در غذاساز مخلوط کنید تا کاملا صاف و یکدست شود. آن را با آب پرتقال و لیمو مخلوط کرده، با آب سرد رقیق و با یخ سرو کنید. می‌توانید آن را با برش‌های پرتقال تزیین کنید در پرفشاری خون با احتیاط مصرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha