مصرف الکل و دخانیات یکی از دلایل اصلی ابتلا به  عفونت ریوی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماری ذات الریه یا عفونت ریه موجب درگیری دستگاه تنفسی تحتانی (ریه) شده و می تواند به دنبال عوامل مختلفی از جمله ویروس ها، باکتریها و قارچ ها این عفونت ایجاد شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر شهاب الدین سروری، با اشاره به اینکه براورد شده سالانه بین دو تا 15 نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت مبتلا به عفونت ریه می شوند، عنوان کرد: بیماری  ذات الریه در واقع شدت متفاوتی می تواند داشته باشد ولی اکثر بیماران به طور معمول بیماری خفیف را تجربه می کنند و به دنبال درمان های سرپایی بین یک تا سه هفته دریافت انتی بیوتیک بهبودی حاصل می شود ولی گاهی بین 5 تا 20 درصد افراد ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می کنند.

وی  با بیان اینکه  هر چه سن فرد مبتلا بالاتر باشد، احتمال ایجاد عفونت شدیدتر در انها بیشتر است تصریح کرد: علاوه براین نوع پاتوژن در ایجاد عفونت نیز  دخیل است و  برخی از ارگانیزم ها با ایجاد عفونت شدیدتر همراهی می کنند.

دکتر سروری با بیان اینکه عامل دیگر در شدت ذات الریه، بیماری زمینه ای، بیماریهای مزمن کبدی، کلیوی، نقص سیستم ایمنی  و نارسایی قلبی است که ریسک ایجاد و شدت بیماری را افزایش می دهد، گفت:

یکی دیگر از عواملی که فرد را مستعد عفونت ریوی می کند مصرف الکل است؛  الکل با ایجاد نقص در سیستم ایمنی فرد را مستعد برای ابتلا به نوع شدیدتری از عفونت ریه می کند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از عواملی که ریسک ایجاد و شدت عفونت را افزایش می دهد مصرف سیگار است .گفت: سیگار به دلیل نقایصی که در ساختار و عملکرد راه های هوایی ایجاد می کند فرد  را مستعد عفونت ریه یا ذات الریه می کند ، علاوه براین افراد مبتلا به بیماریهای انسدادی مزمن ریوی و آسم در ریسک بیشتری برای ابتلا به عفونت های ریوی هستند .

دکتر سروری با اشاره به اینکه عفونت تنفسی یا ذات الریه با علایم متفاوتی می تواند خود را نشان دهد، عنوان کرد: تب، علایم تنفسی مثل سرفه های چرکی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خلط همراه با رگه های خونی از تظاهرات عفونی ریوی یا ذات الریه باشد.

وی با اشاره به اینکه در افراد مسن و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند ممکن است همه این علایم را به صورت علایم تیپیک دیده نشود، ابراز کرد: در افراد مسن بیمار گاهی اوقات تنها با یک ضعف عمومی و کاهش سطح هوشیاری و بدتر شدن بیماری زمینه ای به بیمارستان مراجعه می کنند و بعد از عکس برداری از قفسه سینه متوجه عفونت ریه در فرد می شویم .

دکتر سروری با بیان اینکه باید به این نکته دقت کرد که افراد مسنی که با علایم بدون تب و با علایم مثل افت سطح هوشیاری به بیمارستان مراجعه می کنند ممکن است تا خیر در تشخیص عفونت های ریوی و تاخیر در درمان شروع آنتی بیوتیک باعث افزایش میزان مرگ و میر در این افراد شود، ابراز کرد: تشخیص عفونت ریوی براساس مجموعه عواملی بالینی و یافته های رادیو گرافیک گذاشته می شود و معمولا نیاز به جواب ازمایشات تکمیلی نیست فقط تعداد اندکی از بیماران نیاز به انجام آزمایش خون یا خلط برای تشخیص نهایی دارند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha