میکروب هیلو کوباکتر عامل 80 درصد زخم های معده و اثنی عشر است

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه میکروب هیلو کوباکتر از شایعترین میکروب ها در سطح دنیاست که افراد زیادی را دچار اختلالات گوارشی نموده است، اظهار کرد: تاکید سازمان بهداشت جهانی بر این است که این میکروب به محض شناسایی از بدن افراد باید پاکسازی گردد حتی اگر بدون علامت و عوارضی برای فرد نداشته باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر علی بهشتی نامدار با خاطر نشان کرد: هلیکوباکتر پیلوری، باسیل گرم منفی تاژک داری است که در شرایط بهداشتی نامناسب و غالبا در سنین کودکی افراد جامعه را آلوده می کند و این میکروب محیط اسیدی معده را با تولید آنزیمی به نام اوره آز قابل زندگی کرده و هرچند  به سلول های معده تهاجمی ندارد، ولی  وجود آن در محیط معده باعث ایجاد التهاب می شود و  ابتدا  قسمت دیستالیا انتهایی معده را درگیر کرده و با افزایش سن به قسمت های دیگر معده گسترش مییابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  با اشاره به این نکته که این ویروس دارای ژنوم های متعدد است تصریح کرد: این ویروس قادر است بعد از گذشت سالهای متمادی ایجاد آتروفی در مخاط معده کند و  بر اساس محتوای ژنوم درون باکتری، فرد را مستعد ابتلا به زخم معده یا اثنی عشر و حتی سرطان معده نماید.

دکتر بهشتی با تاکید بر این نکته : که این میکروب ممکن است سالها در معده افراد، بدون علامت بوده و عارضه ای به همراه نداشته باشد تصریح کرد:در صورت ایجاد علامت یاعارضه، به محض تشخیص، پزشک متخصص باید اقدام به ریشه کنی این میکروب نماید و رویه خطر ناک این بیماری این  است که در برخی از  زخم ها ایجاد عوارضی چون خونریزی، انسداد در خروجی معده، پارگی معده و اثنی عشر دیده می شود.

وی با تاکید بر این نکته که برای تمام مردم تست این میکروب الزام آور نیست، افزود: افرادی که درد در قسمت سردل و نفخ دارند باید به فکر تست این میکروب باشند و این تست بایدفقط توسط متخصصین داخلی و گوارش صورت بگیرد ودر صورت مثبت شدن این میکروب تحت درمان ریشهکنی قرار گیرد.

فوق تخصص گوارش اظهار داشت: برخی از مردم دچار ریفلاکسیا ترش کردن و سوزش سر دل و برگشت غذا از معده به مری هستند و قاعدتا احساس می کنند که به این میکروب دچار شده اند در حالیکه این نوع اختلالات هیچ ارتباطی با این میکروب ندارد، چون سوء هاضمه مبحثی متفاوت از ریفلاکس می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر توجه مردم به سلامت خود و خانواده خود و مراجعات دوره ای به پزشکان به منظور اطلاع از وضعیت سلامت خودشان اظهار کرد: همه افرادی که درد معده و نفخ دارند و خصوصا سن انان بالای 45 سال است، الزاما آندو سکوپی توسط متخصصین برای آنان تجویز می گردد.

دکتر بهشتی نامدار با تاکید بر این نکته که این میکروب باید حتما در بدن افراد مبتلا پاکسازی شود، خاطر نشان کرد: بیمارانی هم هستند که با پاکسازی میکروب هلیکوباکتر وضعیت سوء هاضمه انان بهبود نمی یابد چون پس از بررسی ها به این نتیجه می رسیم که وضعیت سوء اختلالات بیمار ناشی از روحیات استرسی و سایکولوژیک  و اختلالات روحی و روانی است.

شایان ذکر است: این میکروب در بدن بسیاری از افراد دنیا بدون علامت است و برای درصدی از مردم ممکن است عوارضی ایجاد کند، ولی توصیه علمی این است که به محض شناسایی در افراد علامت دار باید از بدن افراد طی دوره های درمانی پاک سازی شود تا شاهد کاهش موارد زخم معده و اثنی عشر و در طولانی مدت کانسر برای درصدی از مردم  در جامعه  باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha