50 درصد بیماران مبتلا به فشار خون سالمند هستند

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: از هر سه نفر یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است و یک سوم جمعیت بالای 18 سال کشور در حال حاضر مبتلا به فشار خون بالا هستند. در سنین سالمندی میزان ابتلا به فشار خون 50 درصد و نمک مهمترین عامل ابتلا به فشار خون بالا محسوب می شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر بابک اقبالی، با اشاره به اینکه در حوزه بیماری فشار خون بالا هر چند سال یک بار عوامل خطر جامعه به صورت خوشه ای بررسی می شود، گفت: از سال 95 تا 1400 عوامل خطر افزایش یافته و تغییر سبک زندگی مردم در کرونا نیز  میزان چاقی افراد جامعه افزایش یافت.

وی ادامه داد:  62 درصد مردم مبتلا به اضافه وزن هستند، علاوه بر این 56 درصد مردم فعالیت بدنی کمی دارند  و 32 درصد نیز مبتلا به فشار خون بالا هستند. 

دکتر اقبالی با اشاره به اینکه بیماری های کلیوی و نارسایی قلبی از پیامدهای مهم افزایش فشار خون است، گفت:  سازمان جهانی بهداشت فقط مصرف 5 گرم نمک در روز را مجاز می داند زیرا که یکی از مهمترین عوامل افزایش فشار خون مصرف نمک است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان نمک مصرفی در 24 ساعت بیش از 2 برابر میزان مجاز است، خاطر نشان کرد:  از همین رو نمک باید از سفره های خانواده های ایرانی حذف زیرا در بسیاری از محصولات غذایی به خصوص نان به مقدار کافی نمک موجود است و حتی نمک در برخی نان ها بیشتر از مقدار استاندارد می باشد.

وی بیان کرد: باید عادت به مصرف نمک در جامعه کاهش و مهمترین علت مصرف نمک در کشور، عادات غذایی دوران کودکی می باشد. مصرف بیش از حد نمک ، قالب فست فودها تاثیرات منفی بسیاری دارد. به عنوان نمونه یک تکه پیتزا حدودا 2 گرم نمک دارد که با مصرف آن، نمک کل روز در بدن تامین می شود بنابراین باید مصرف فست فودها، چیپس و پفک در کشور روند کاهشی یابد.

وی بیان کرد: برای شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون در مراکز سلامت شهر و روستا ارزیابی کلی از سلامت انجام و فشار و قند خون بررسی و همچنین میزان   خطر ده ساله برای آن ها مورد سنجش قرار می گیرد، در این خطر سنجی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز بررسی می شود تا با اصلاح سبک زندگی فرد مبتلا به این بیماری ها نشود. 

دکتر اقبالی با اشاره به اینکه بررسی سابقه خانودگی و مصرف دخانیات نیز از دیگر موضوعات مورد بررسی در پایش سلامت جمعیت است، گفت: غربالگری رایگان فشار خون انجام می شود، در حال حاضر بیش از 20 درصد جمعیت، بالای 30 سال مبتلا به فشار خون شناسایی شده اند که در مجموع 800 هزار نفر فشار خون بالا داشتند که از این تعداد 260 هزار نفر تحت پوشش برنامه های مراکز بهداشت و مابقی پروند سلامت تشکیل نداده اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد بیمار مبتلا به فشار خون 147 هزار نفر در سلامت هستند، گفت: دیابت و فشار خون از آن گروه بیماری های بدون علامت است که تنها راهکار شناسایی آن غربالگری می باشد و عوارض مهم ابتلا به این بیماری با نارسایی کلیه، قلب، سکته مغزی خود را نشان می دهد.

دکتر اقبالی بیان کرد: 45 درصد بیماران مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند، اطلاع از بیماری در کنار تکمیل دوره درمان در بهبود شرایط بیماران بسیار موثر است علاوه براین بهبود شیوه زندگی نیز در سلامت جامعه هدف ، تاثیر به سزایی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha