خدمات کتابخانه‌های عمومی پیشران تحولات حوزه فرهنگ است

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب در دوره کرونا خود را باز تولید کرد، گفت: خدمات کتابخانه‌های عمومی پیشران حوزه فرهنگ کشور است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» گفت: در دوره کرونا که به همه حوزه ها ضربه وارد شد حوزه کتابداری رشد کرد و توانست خود را احیا کند. به نظر می‌رسد خدمات کتابخانه‌های عمومی و تحول آن باید پیشران تحولات حوزه فرهنگ در کشور باشد.

‌معاون مطبوعاتی افزود: حضرت امیر می فرماید هرکس با کتاب انس بگیرد روی ناآرامی و ناخرسندی را نمی‌بیند. برای من بسیار افتخار آمیز است که در جمع عزیزان کتابدار و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستم. سازمانی که سال‌ها است به عنوان یکی از نهادهای فعال و عمومی کشور در حال خدمت رسانی است. روشن است هر چقدر در حوزه میراث فرهنگی و کتاب وقت و سرمایه بگذاریم ثمرات بیشتری در حوزه عمومی و فرهنگی کشور خواهیم دید. 

وی افزود: ضرورت برگزاری چنین همایش و گردهمایی که ابتکار خوبی است، زمانی مشخص می‌شود که می‌توانیم در گسترش روابط بین فرهنگی در شرایط پسا کرونا سریع‌تر و به موقع‌تر عمل کنیم و قدرت نرم جمهوری اسلامی را توسعه دهیم. از این حیث برگزاری این همایش امکان بسیار بزرگ و قابل ستایشی است.

مهدی پور تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از مهمترین سازمان‌هایی است که می‌تواند در حوزه جهاد تبیین نقش‌آفرین باشد. به این جهت که کتاب مهمترین گنجینه‌ای است که می‌توانیم به استناد آن با دیگران گفت و گو کنیم، بحث کنیم و احیاناً سره و ناسره را از هم تشخیص دهیم. ما در معاونت مطبوعاتی هم به این موضوع رسیده‌ایم که اساساً بدون پیوند زدن حوزه کتاب و کتابداری با رسانه کار مختل خواهد بود. تنوع سخنرانان و طیف وسیع کشورهایی که در این همایش حضور پیدا کرده بودند بسیار عظیم است؛ هم در معرفی توان جمهوری اسلامی و هم در رسیدن به مرزهای دانش در آنچه که در سایه کشورها به آن فکر می‌شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه کتابداری حوزه رو به رشدی است گفت: در دوره کرونا که به همه حوزه ها ضربه وارد شد حوزه کتابداری رشد کرد و توانست خود را احیا کند از این رو تنوع سخنران‌ها در این همایش یک مزیت مهم و ممتاز بود. به نظر می‌رسد خدمات کتابخانه‌های عمومی و تحول آن باید پیشران تحولات حوزه فرهنگ در کشور باشد. یعنی تحولات حوزه فرهنگی بدون همراهی یک نهاد کتابخانه‌ای و کتابداری کشور امکان پذیر نیست. ما در دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و همه مراکز اجرایی و غیر اجرایی واحدهایی برای حوزه کتابداری داریم و هرچه آنها در متن عملیات اجرایی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی لحاظ شوند کشور مسیر درستی را طی خواهد کرد. این یک مسیر دوطرفه هم از جانب نهاد کتابخانه های عمومی کشور و هم از جانب دستگاه‌های سیاستگذاری و اجرایی است.

وی افزود: ما پلتفرم های مختلفی داریم که اختصاصی زیست بوم ما است. اگر بین امکاناتی که به واسطه حوزه آموزش و پرورش فراهم شده پیوند برقرار شود و استادان و پژوهشگران بتوانند این حوزه را تقویت کنند حتماً  می‌توانیم با اقتضائات بومی رشد و بالندگی کشور را شاهد باشیم.

مهدی پور لزوم ایجاد دسترسی عموم جامعه و خدمات کتابخانه‌ای  را یکی از مهمترین اولویت‌های جامعه دانست و گفت: من فکر می‌کنم در هیچ کشوری دارای چنین موقعیتی نیستیم که رهبران کشور این میزان تعلق خاطر را نسبت به کتاب داشته باشند، درباره کتاب حرف بزنند، کتاب می‌خوانند، و مرتباً بر توسعه کتاب و کتابخوانی تاکید می کنند. تصور نمی‌کنم حداقل در مواردی که بنده مشاهده کردم این میزان توجه به کتاب و کتابداری در میان رهبران کشورهای مختلف وجود داشته باشد. این اتفاق مبارکی است که باید آن را در بدنه یک جامعه به جریان بیندازیم. 

معاون مطبوعاتی افزود: نسبت میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای علمی و فعالیت‌های آکادمیک با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رابطه دقیق، روشن و مشخص نیست. این رابطه حتماً نیاز به روزرسانی دارد؛ چه در حوزه داخلی و چه در حوزه منطقه ای. 

وی افزود: اگر روابط ما با کشورهای بزرگ همجوار به درستی برقرار شود، در مسیر رشد و دانش قرار خواهیم گرفت. در این زمینه حتماً نهاد کتابخانه ها و مجموعه دانشگاهی کشور می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اگر نقش مهمی در حوزه ارتباطات جهانی برقرار کند، می‌تواند هم در حوزه بیداری اسلامی و شکستن جهان تک بعدی  نقش آفرین باشد.

مهدی پور در پایان ضمن قدردانی از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از دست اندرکاران برگزاری این همایش تقدیر و تشکر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha