3 تا 5 سال بهترین زمان فاصله گذاری میان فرزندان است

متخصص زنان و عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهترین زمان بارداری را سنین بین 35-16 سال عنوان کرد، و بهترین فاصله گذاری بین فرزندان را سنین بین 5-3 سال برشمرد و افزود: با فاصله گذاری مناسب، تربیت فرزندان موفق تر و همچنین درک آنان از زندگی و شرایط همدیگر بهتر خواهد بود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر نفیسه ثقفی   با اشاره به این نکته که با رشد موالید جامعه ای سرزنده و  شکوفا را در آینده شاهد خواهیم بود: یاد آور شد فرزند دار شدن در هر قشری ارمغان و هدیه خداوندی و شیرینی زندگی است و باید برای پویایی و شادابی زندگی در مسیر سیر تکامل و افزایش جمعیت حرکت کنیم.

دانشیار دانشگاه  علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب که سالمندی جمعیت ضربه بزرگی بر پیکره جامعه وارد خواهد کرد،  خاطر نشان کرد: با افزایش سالمندی ،آسیب های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به جامعه وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: موالید کمتر صدمات جبران ناپذیری بر پیکره جامعه وارد خواهد کرد و وزارت بهداشت به تنهایی قادر به مرتفع نمودن این مشکل بزرگ اجتماعی نیست، بلکه همه سازمان ها و نهادها با پشتکار و اراده باید به این حیطه ورود نمایند.

دکتر ثقفی با  اظهار این نکته که برخی از افراد به تک فرزندی و یا دو فرزند اکتفا نموده اند هشدار داد: تک فرزندی علاوه بر اینکه مشکلات عاطفی و افسردگی برای فرزند در پی خواهد داشت، موجب تهدید نسل، عدم وجود  خویشاوندان نسبی در زندگی این کودک و فرزندان او خواهد بود.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت:  گروههای مختلف پزشکی مسئول در زمینه بارداری و زایمان، با انجام کارهای تحقیقاتی در سطح وسیع در تمام کشور به بررسی و کالبد شکافی علل کاهش باروری در کشور، علل نازایی، عدم تمایل قشر جوان به بارداری  و تک فرزندی  و مضرات آن را در سطح جامعه اطلاع رسانی و باید نسبت به آن حساسیت ایجاد کنند.

دکتر ثقفی از سقط های مکرر و ناخواسته بعنوان تهدید سلامت مادر و زنگ خطر جمعیت در کشور یاد کرد و افزود: متاسفانه گاهی اوقات بر اساس بررسی های بعمل آمده، افراد نا آگاه  در زمینه سقط های غیر قانونی با تبلیغات سوء مداخله می کنند در حالیکه؛ این حرکت صدمات جبران ناپذیری بر سیر و روند طبیعی افزایش جمعیت در کشور وارد می کند.

عضو هیات علمی گروه زنان هشدار داد: برخی از سقط های غیر قانونی، موجب نازایی مادران و گاهی اوقات عوارض شدید و مرگ آوری را برای مادران در پی خواهد داشت.

وی یاد آور شد: همه بانوانی که پس از ازدواج به هر دلایلی باروری خود را به تاخیر انداخته اند دچار عوارض دوران بارداری و پس از آن شده اند و غالبا در معرض بیماری های آندومتریوز، چسبندگی رحم، میون و پیری تخمک ها گردیده اند.

 دکتر ثقفی با اشاره به اینکه با اطلاع رسانی و اگاهی بخشی در سطح جامعه می توانیم میزان استرس برخی از بانوان در زمینه باردار شدن را کاهش دهیم، خاطر نشان کرد: غالبا برخی از بانوان که دچار عوارض حاملگی شده اند از باردار شدن مجدد  واهمه دارند در حالیکه بارداری مجدد هیچ ارتباطی با عوارض بارداری های قبلی ندارد و تمامی  متخصصین زنان و بهداشت باروری در حیطه ترویج زایمان های ایمن در سطح جامعه تلاش می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha