در نشستی مشترک، نقش دستگاه دیپلماسی در توسعه اقتصاد خلاق و بهره گیری از این ظرفیت کشور در صادرات صنایع خلاق وفرهنگی، بحث و بررسی شد.
به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت پرویز کرمی دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، مهدی قلعهنوی رئیس مرکز تعاملات بینالملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و جمعی از مدیران این حوزه در نشستی درخصوص ضرورت و طراحی سازوکارهای صادرات صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه دیپلماسی گفتوگو کردند.
در این نشست، بر تبیین نقش صنایع خلاق و فرهنگی، شرکتهای خلاق و خانههای خلاق و نوآوری در عرصه تولید و صادرات بینالمللی تأکید شد.
پرویز کرمی دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق در این نشست، ضمن ارائه گزارشی از بازار صنایع خلاق و فرهنگ، سهم ایران از این بازار و ظرفیتهای بالقوه موجود عنوان کرد: روند توسعه صنایع خلاق و فرهنگی در کشورهای دنیا بهوضوح قابل مشاهده است و این کشورها، بهرغم آنکه در عرصههای صنعتی پیشتاز هستند، راهبردها و سیاستهای جدید تدوین کردهاند تا ضمن شناخت فرصتها و تهدیدهای موجود، زمینه را برای توسعه صنایع خلاق و پیوند این عرصه با صنایع راهبردی خود فراهم کنند.
رئیس ستاد اجرایی سازی سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم ادامه داد: راهبردهای صنعتی تدوینشده بر این اصل استوار است که ذینفعان و طرحهای بخش صنایع فرهنگی و خلاق باید در کنار یکدیگر صنعتها لحاظ شوند. با توجه به اهمیت رسوخ، آخرین فناوریهای پیشرفته برای تولید محصولات و زنجیره ارزش صنعتی و احیای صنایع قدیم باید به بخشهای فرهنگی و خلاق روی آورد.
ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، از ظرفیتهای فراوان و مناسب کشور در صنایع خلاق و فرهنگی گفت و ادامه داد: حوزههای مختلفی همچون گردشگری، صنایع سرگرمی و بازی، اسباببازی، صنایع دیداری و شنیداری و رسانههای دیجیتال، مد و طراحی و معماری، صنایعدستی، چاپ، نشر، بستهبندی، هنرهای تجسمی و نمایشی، کسبوکارهای دیجیتال، فناوریهای نوین آموزش و یادگیری، نوآوری عمومی و مهندسی اجتماعی، ورزش و تندرستی، بازهای ویدئویی، پی نمایی و پویانمایی حوزههایی هستند که ایران در آنها دارای ظرفیتهای اشتغالآفرینی، خلق ارزشافزوده و صادرات است.
کرمی، به مزایای رقابتی که شرایط مناسبی برای سرمایهگذاری در حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی ایجاد میکند، اشاره کرد و افزود: دسترسی آسان و ارزان به مواد اولیه، نیروی انسانی خلاق و توانمند، قیمت بالای ارز، هزینه پایین حملونقل از ایران به خاورمیانه و اروپا به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور، پایین بودن قیمت تمام شده و حجم قابل توجه تقاضای بازار محصولات صنایع خلاق و فرهنگی، تابآوری محصولات و خدمات صنایع خلاق و فرهنگی نسبت به تحریم و اکوسیستم صنایع خلاق و فرهنگی، متشکل از ۷۰ خانه خلاق و نوآوری بهعنوان مکانی برای خلق ایده تا تجاریسازی محصول و خدمت و ۱۵۰۰ شرکت خلاق و حدود ۱۳۰ شرکت دانشبنیان حوزه فرهنگی و خلاق، ازجمله مزایای رقابتی است که شرایط مناسبی برای سرمایه¬گذاری در حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی ایجاد مینماید.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و صنایع خلاق با اشاره به این موارد و تحقق سند توسعه ملی صنایع نرم و فرهنگی، جهت ایجاد تحول بنیادی برای افزایش سهم ایران در بازار صنایع خلاق و فرهنگی، پیشنهاد داد تا این موضوع بهعنوان یک مسئله اولویتدار ملی، در دستور کار نهادهای بالادستی و مقامات عالی کشور برای طراحی سازوکار مناسب و دقیق که توسط تمام بخشهای حاکمیتی در ایران و نمایندگان خارج از کشور بهصورت هماهنگ پیگیری شود، قرار بگیرد.
همراهی وزارت امور خارجه برای توسعه صادرات محصولات خلاق و فرهنگی
در بخش دیگری از این نشست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تأکید بر آمادگی این وزارتخانه برای جلب همکاری و حمایت دستگاه دیپلماسی برای توسعه صنایع خلاق گفت: در مسیر توسعه دیپلماسی، از ظرفیت شرکتهای خلاق و فعالان این حوزه استفاده و حمایت میکنیم.
صفری همچنین بر بسترسازی و ایجاد زمینههای معرفی و تسهیل صادرات صنایع خلاق و کمک به شرکتهای خلاق این حوزه در کنار شرکتهای دانشبنیان از طریق سفرا وکاردارن ورایزنان اقتصادی تأکید کرد.
در این نشست، با تأکید بر اینکه در حال حاضر با عنایت به نزدیک شدن مرزهای اقتصاد، خلاقیت و نوآوری و صنایع فرهنگی به یکدیگر، امروزه ظرفیتهای نوظهور و گوناگونی در این عرصهها به وجود آمده است که در قالب صنایع خلاق به علت ارزش اقتصادی و روند خلقشان مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است، ضرورت دارد به صادرات صنایع خلاق و فرهنگی کنار دیگر محصولات و خدمات و صنایع توجه شود تأکید شد.
طرفین بر این نکته مهم اجماع داشتند که ارتباط فزاینده این صنایع با فناوری و نیز توسعه فضای وب و دیجیتال از یک سو و تأثیرات جنبی فرهنگی و اجتماعی بخش عمدهای از محصولات و خدمات آن بر مصرفکنندگان از سوی دیگر، باعث شده است که صنایع خلاق و فرهنگی جایگزین مناسبی برای کمک به توسعه اقتصادی و کارآفرینی در نظر گرفته شوند.
ویژگیهای متنوع صنایع خلاق ازجمله تکیه به خلاقیت و استعداد انسانی، رشد سریع توأم با اشتغالآفرینی با سرمایهگذاری پایین و بهرهوری بالا، وابستگی بسیار کمتر به منابع طبیعی، تجهیزات و مواد اولیه، وسعت و تنوع بالای موضوعات، رشد سریع بازار و گردش مالی نسبت به سایر حوزهها، عدم نیاز به پیچیدگیهای فناورانه و صنعتی، فاصله زمانی بسیار کمتر از تبدیل ایده به کسبوکار نسبت به محصولات صنعتی و فناوری بالا، واکنش مناسب به تغییرات و قدرت انتقال بالای پیام باعث میشود که نقشی قابل توجه را در اقتصاد مبتنی بر صادرات ایفا کند.
در این نشست مطرح شد که معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری بهعنوان مهمترین نهاد سیاستگذار کشور در حوزه توسعه و تجاریسازی فناوریهای پیشرفته فعالیت میکند و روزآمدسازی برنامهها و اهداف در جهت توسعه صادرات محصولات خلاق را در دستور کار خود قرار داده است.
درهمین راستا، ذینفعان و طرحهای حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، شرکتهای خلاق و پلتفرم خانههای خلاق و نوآوری را در کنار شرکتهای دانشبنیان مورد توجه قرار داده است.
نظر شما