محققان کرمانی موفق به تولید ۱۲ نمونه بذر اصلی هیبرید در کشاورزی شدند

مسئول پژوهشکده تحقیقاتی کشاورزی مستقر در دانشگاه شهید باهنر کرمان از تولید ۱۲ نمونه بذر موثر و اصلی هیبرید به دست پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشکده کشاورزی کرمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمدی گفت: تلاش ۱۰ ساله پژوهشگران پژوهشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مسیر خود کفایی به ثمر نشست و زمین‌ های کشاورزی را با استفاده از نتایج آخرین تحقیقات کشاورزی، بارور کرد.

وی افزود: پژوهشگران جوان دانشگاه شهید باهنر کرمان به همراه اساتید خود توانستند، ۱۲ نمونه بذر موثر و اصلی هیبرید گیاهان حیاتی، شامل: کینوآ، کلزا، ۲ رقم گندم پاکوتاه، ۳ نمونه گلرنگ، بادمجان، خیار، گوجه و پیاز را برای اولین بار با استفاده از تحقیقات جدید در زمین‌ های کشاورزی کشت و تولید کنند.

به گفته مسئول پژوهشکده تحقیقاتی کشاورزی مستقر در دانشگاه شهید باهنر کرمان قرار است، بذرهای تولیدی این پژوهشکده؛ پس از ثبت تا ۵ سال آینده برای کشت انبوه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

محمدی تصریح کرد: ۹۵ درصد بذر گیاهان، سبزی و سیفی جات از خارج وارد می‌ شد؛ اما امروزه محققان و پژوهشگران کرمانی برای قطع این وابستگی پس از ۱۰ سال تلاش شبانه روزی، موفق به کشف و تولید این پدیده‌ های جدید شدند.

بذر هیبریدی بذری است که از تلاقی ۲ والد که از لحاظ ژنتیکی از هم متمایز هستند، ایجاد می‌ شود و در نهایت به بذری تبدیل می‌ شود، که دارای ویژگی‌ های منحصر به فرد هر ۲ والد خواهد بود.

از ویژگی‌ های این بذر نسب به بذور ارقام معمول و یا محلی، می‌توان به پایداری و مقاومت بیشتر در برابر آفت‌ ها و بیماری‌ ها و نیز عملکرد بهتر میوه‌ ها و محصولات بهتر و مرغوب‌ تر اشاره کرد.

این نوع بذور اصلاح نژاد شده، به هیچ وجه دستکاری ژنتیکی نشده اند و مخاطرات محصولات تراریخته را ندارند و با توجه به ویژگی‌ های برتر این بذور، تقاضای بازار برای خرید و کشت آن‌ ها زیاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha