کد خبر: 179211
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۵
عربستان اینبار گاو شیرده ترکیه؟!

کارشناس ترکیه نزدیکی این کشور را به عربستان سعودی به منظور جذب سرمایه و بهبود نسبی وضعیت اقتصادی تا انتخابات عنوان کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت ،رضا عابدی در مصاحبه با برنامه "رویداد" با اشاره به این که الگوی روابط ترکیه و عربستان بر اساس همکاری و رقابت است، گفت: در چارچوب نوعثمانی گرایی شاهد رقابت هایی میان دو کشور بوده ایم.

وی با اشاره به نفوذ دو کشور در میان کردهای عراق اظهار کرد: در حوزه سوریه نیز اشتراکاتی میان دو کشور وجود داشت ولی بر سر کردها و نفوذ در میان معارضین با هم رقابت دارند.

عابدی همچنین به مسئله اهل سنت لبنان و رقابت دو کشور اشاره کرد و گفت: در جریان اخوانی مثل نیز رقابت دارند.

وی از اشتراک منافع دو کشور در موضوع یمن اشاره کرد و افزود: بر سر نفوذ در یمن رقابت هایی وجود دارد و اختلاف دو کشور در شمال افریقا دیده می شود.

عابدی همچنین قضیه قاشقچی و تنش میان دو کشور را یادآور شد و گفت: انتخابات 2023 را در ترکیه داریم و وضعیت اردوغان در آرای عمومی خوب نیست، خاصه به دلیل دیکتاتوری او در ترکیه و مشکلات اقتصادی و تورم و بیکاری که در این کشور اتفاق افتاده است.

لذا ترکیه نیازمند نزدیکی به برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است تا با جذب سرمایه وضعیت اقتصادی خود را سامان دهد.

وی از دیگر سو کرونا را موجب کاهش توریسم در ترکیه دانست و افزود: قدرت گرفتن بایدن موجب عدم نگاه مثبت به ترکیه و عربستان از سوی امریکا شده است و همین امر موجب نزدیکی دو کشور بوده تا خلأ امنیتی را پر کرده و به منافع مشترک دست یابند.

عابدی خاطرنشان کرد: نگاه و راهبرد ترکیه در سیاست خارجی پاندولی است و ترکیه سعی دارد با دیدی دلال منشانه به قضایا بنگرد.

وی در عین حال تاکید کرد: از یک سو اردوغان مواضع تندی علیه رژیم صهیونیستی گرفت و بلافاصله رئیس جمهور این کشور را برادر خطاب کرد.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha