سازمان ملل: حدود دو سوم کودکان اوکراینی از خانه‌های‌شان گریخته‌اند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین طی شش هفته حدود دو سوم کودکان اوکراینی از خانه‌های خود گریخته‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،مانوئل فونتین، رئیس برنامه اضطراری یونیسف که به تازگی از اوکراین بازگشته است، گفت آوارگی ۴.۸ میلیون کودک از میان ۷.۵ میلیون کودک اوکراینی طی چنین مدت کوتاهی «به هیچ وجه باورکردنی نیست».

‌وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت: «آنها مجبور شده‌اند که همه چیز خود را رها کنند، خانه‌هایشان، مدرسه‌هایشان و حتی در اغلب موارد، اعضای خانواده‌شان.»

این مقام یونیسف افزود: «من روایات بسیاری درباره پدر و مادرانی شنیده‌ام که ناامیدانه تلاش کرده‌اند فرزندانشان را به منطقه‌ای امن برسانند، و بچه‌ها از این که نمی‌توانند به مدرسه بازگردند چقدر غمگین هستند.»

سرگئی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد، نیز ادعا کرد که روسیه بیش از ۱۲۱ هزار کودک را از اوکراین خارج کرده و طبق گزارش‌ها قصد دارد با تصویب لایحه‌ای امکان فرزندخواندگی آنها را فراهم بیاورد، چه بچه‌هایی که یتیم هستند و چه آنها که پدر و مادر دارند.

وی ادعا کرد بیشتر این کودکان از شهر محاصره‌شده ماریوپل به منطقه دونتسک و سپس از آنجا به شهر روسی تاگانروگ منتقل شده‌اند.

فونتین نیز گفت که یونیسف گزارش‌های مشابهی دراین باره دریافت کرده، اما افزود که «ما هنوز دسترسی لازم را نداریم تا بتوانیم بررسی و تایید کنیم و ببینیم که آیا می‌توانیم کمک کنیم یا خیر».

وی افزود ۲.۸ میلیون کودک اوکراینی که بی‌خانمان شده‌اند در داخل اوکراین هستند و دو میلیون کودک دیگر هم در خارج از کشور. همچنین حدود نیمی از ۳.۲ میلیون کودکی که هنوز در خانه‌هایشان در اوکراین به‌سرمی‌برند، در معرض خطر کمبود غذا قرار دارند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تاثیرات عملیات نظامی روسیه بر زنان و کودکان اوکراینی به درخواست ایالات متحده و آلبانی و در دوره ریاست انگلستان بر این نهاد برگزار شد.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha