توسعه فناوری اصلاح ژنتیکی برای درمان بیماران ژنتیکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آغاز فاز اجرایی پروژه بزرگ مطالعاتی، اصلاح ژنتیکی سلول های انسانی به منظور درمانی بیماریهای ژنتیکی همچون تالاسمی و دیستروفی عضلانی دوشن با بهره مندی از فناوری به روز بین المللی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر مجید مجرد،  با بیان این مطلب که در طول بحران کرونا اتفاقات مطلوبی در حوزه پژوهشهای ژنتیک با توان متخصصین این رشته رقم زده شده است خاطر نشان کرد:از دو سال گذشته در حیطه تحقیقات، فعالیت های گسترده ای در گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته است که تکنولوژی تولید حیوانات تراریخته با مدل مختلف بیماریها، و پروژه مطالعاتی دستکاری ژنتیکی سلولهای خونی برای درمان تالاسمی، در زمره مهمترین این فعالیت های مطالعاتی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولین قدم خدمت رسانی به جامعه در عرصه تشخیص بیماریهای ژنتیکی را مشاوره ژنتیک عنوان کرد و افزود: در بحران کرونا آزمایشگاههای تشخیصی بیماریهای ژنتیک تحت تاثیر قرار گرفته بود و در حال حاضر آزمایشگاه تشخیص بیماریهای ژنتیکی قبل از تولد  و مرکز مشاوره ژنتیک با استقرار تیم های متخصص و مجرب در بیمارستان قائم(عج)  با مجهز ترین امکانات روز دنیا آماده ارائه خدمات تشخیصی به عموم مردم است.

وی یاد آور شد: راه اندازی مرکز مشاوره ژنتیک در بیمارستان اکبر نیز از برنامه های مهمی است که در آینده نزدیک و به منظور رفاه حال شهروندان اجرایی خواهد شد.

مدیر گروه ژنتیک با اشاره به این نکته که جامعه ما جامعه ای خویشاوند است و فراوانی ازدواج های فامیلی هم تا حدودی بالاتر از میانگین جهانی است، تصریح کرد: در برخی از مناطق،  شاهد فراوانی بیماریهای ژنتیکی مختلف هستیم و همیشه تاکید ما این است که برای ازدواج های فامیلی و ازدواج های غیر فامیلی، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این نکته که بیماریهای ژنتیکی بصورت مخفی به ارث میرسند افزود: لازمه پیشگیری از وقوع این بیماریها مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک است.

وی یاد آور شد: یکی از اهداف مراکز مشاوره ژنتیک پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی و تولد نسل سالم و فرهیخته در جامعه است و گاهی اوقات خانواده ها بدلیل عدم اطلاع و عدم پیگیری، از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک بهره مند نمی شوند که، لازم است همه ما با احساس مسئولیت و  مشارکت و اطلاع رسانی و همچنین رسانه های جمعی  در حیطه آگاهی بخشی و  پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی در سطح جامعه  تلاش کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha