لزوم تقویت حوزه توانبخشی در کشور/باید به معلولین توجه بیشتری شود

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تقویت حوزه توانبخشی در کشور، این حوزه را نیازمند جهش و اقدامات علمی و نوآورانه عنوان کرد.

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در بازدید از بیمارستان روانپزشکی رازی، گفت: توانبخشی، یکی از نقاط ضعف ماست و متاسفانه به این مقوله خیلی توجه نشده است و در دنیای امروز که همه در مقوله های سلول های بنیادی و بایوتکنولوژی سیر می کنند، ما در حوزه توانبخشی در سطح پایینی هستیم و نیاز به جهش و یکسری کارهای علمی و نواورانه داریم که از دنیای بیرون عقب نمانیم.
وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در مقوله پزشکی چیزی از کشورهای خارجی کم ندارد و پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است مثلا در مقوله کرونا از آن‌ها بسیار جلوتر هستیم و شاخص‌های بهتری داریم.
وزیر بهداشت گفت: توانبخشی نقطه ضعف ما محسوب می‌شود در بسیاری از حوزه های توانبخشی نیازمند پیشرفت هستیم و در این زمینه نیازمند طراحی هستیم. در کشور ما اول اقدام صورت می‌گیرد و بعد طراحی، باید ۹۰ درصد روی بحث طراحی و ۱۰ درصد بر اجرای پروژه تمرکز کنیم، اما برای ما برعکس است و ۱۰ درصد بر روی طراحی و ۹۰ درصد روی اجرا تمرکز داریم؛ ایده ها و طراحی ها باید به روز باشد باید فرزند زمان خودمان باشیم، بسیاری از روش هایی که در مراکز توانبخشی انجام می‌شود، بسیار قدیمی هستند و لازم است که روش ها به روز شوند.
جدا کردن بیماران روانپزشکی اقدام اشتباهی است
وی با اشاره به بازدید از بیمارستان رازی گفت: روش هایی که در این مرکز انجام می‌شود برای یک قرن قبل است و نیاز است که یک طراحی نو اتفاق بیفتد. وقتی در یک سیستم هستیم به آن سیستم عادت می کنیم برخی اقدامات برای یک برهه و زمان مناسب است اما به مرور زمان می توان آنها را تغییر داد؛ باید فرآیندها را بازنگری کرد روش هایی که امروز در نگهداری از بیماران روانپزشکی به کار گرفته می‌شود بسیار قدیمی شده و باید همواره به این موضوع توجه کنیم که بیمار روانی نیز یک بیمار است و طراحی اینگونه آسایشگاه ها اشتباه است. وقتی بیماران روان‌پزشکی از سایر بیماران جدا می‌شوند و به آنها تلقین می‌شود که با بقیه متفاوت هستند، نسبت به درمان انگیزه کمتری از خود نشان می دهند زیرا پذیرفته اند که متفاوت هستند. در مبحث درمان بیماران روانپزشکی رفتار درمانی بسیار مهمتر از داروهایی است که آنها مصرف می کنند. بنابراین باید بر مقوله رفتاردرمانی بیشتر تمرکز کنیم؛ به همین دلیل جدا کردن بیماران روانپزشکی اقدام اشتباهی است این بیماران باید در بیمارستان‌های عمومی دیده شوند و با سایر بیماران تعامل داشته باشد تا به این امر پی ببرند که آنها هم مانند بیماران دیگر می توانند بهبود یابند.
دکتر عین اللهی تصریح کرد: در حوزه معلولین نیز بسیار عقب هستیم و مشکلات زیادی داریم و بخش زیادی از این مشکلات مربوط به وزارت بهداشت نیست. در بسیاری از کشورهای خارجی معلولین در استفاده از بسیاری از امکانات شهری مانند عبور و مرور، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و غیره، مشکلی ندارد. زیرا به این موارد فکر شده و طراحی شده است لازم است که ما نیز به این موضوع بیشتر توجه کنیم، این موضوعات باید در شورای عالی سلامت پیشنهاد شده و با حضور ارگان‌های ذیربط در مقوله معلولین راهکارهای جدیدی اندیشیده شود.
وی ادامه داد: معلول هم یک انسان است و حق استفاده از امکاناتی که سایر شهروندان از آن استفاده می کنند را دارد آنها حق دارند به سینما بروند به مسجد بروند به مراکز تفریحی برود؛ معلولین باید همانند سایر شهروندان بتوانند با سهولت در سطح شهر رفت و آمد کنند و تمام اموراتشان را انجام دهند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در مورد بیماران روانپزشکی جدا کردن بیماران قابل درمان و غیرقابل درمان نیز یک ضرورت است بیماران غیرقابل درمان تنها نیاز به یک سرپرستی دارند که آن نیز باید با جلساتی که با بهزیستی تشکیل میشود تکلیفشان مشخص شود. اما در مورد بیمارانی که قابل درمان هستند نیازمند یک طراحی ویژه هستیم، باید در مقوله کار درمانی برای این بیماران بیشتر کار شود.
هدف دولت رسیدگی به جنوب تهران است 
وی اولویت وزارت بهداشت را رسیدگی به مناطق محروم تهران عنوان کرد و گفت: در جنوب شهر تهران محرومیت پزشکی زیادی وجود دارد و تراکم جمعیت شهر تهران در قسمت جنوبی بیشتر است و اکثر امکاناتی که ارائه می شود در شمال تهران واقع شده و یک نابرابری بین جنوب و شمال تهران در طول زمان ایجاد شده است؛ هدف دولت رسیدگی به جنوب تهران است هفته پیش در ملارد یک پروژه درمانی افتتاح کردیم و قبل از آن نیز در رباط کریم دو پروژه درمانی را افتتاح کرده بودیم. سیاست وزارت بهداشت این است که جنوب شهر تهران را از امکانات درمانی برخوردار کند.
وی گفت: پیشنهاد ما این است که ساختمان جدید مرکز رازی به یک بیمارستان عمومی تبدیل شود وزارت بهداشت نیز در مقوله تجهیزات حمایت کافی را خواهد داشت و چنانچه این اتفاق بیفتد می‌تواند این منطقه را پوشش دهد و با این روش بیمار روانپزشکی وارد بیمارستان عمومی شده و با دیگر بیماران تعامل خواهد داشت. در زمینه نیروی انسانی نیز وزارت بهداشت حمایت کافی را دارد.
وزیر بهداشت در خصوص تشکیل پژوهشگاهی مربوط به بیماری‌های روانپزشکی گفت: مهمترین موضوع این است که ما متوجه شویم که اصلاً چرا باید بیماری های روانپزشکی ایجاد شود چه عواملی منجر به ایجاد این اختلالات می‌شود که بتوانیم در مقوله پیشگیری اقدامات لازم را انجام دهیم می توان یک پایگاه جامع پیشگیری راه اندازی کرد و در آن تمام دانشمندان حضور پیدا کنند؛ نکته دیگر اینکه ما چیزی داریم که غربی ها ندارند و آن هم پایگاه های معنوی کشور است در این زمینه می‌توان از علما و دانشمندان حوزه استفاده کرد تا از فواید سلامت معنوی در درمان بیماران بهره برد. حتما نیازی نیست که هر اقدامی که خارجی‌ها انجام می دهند ما نیز آن‌ها را انجام دهیم، می‌توانیم بومی‌سازی کنیم و از امکانات و پتانسیل هایی که خودمان داریم نیز بهره ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha