در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همه ما مکلف هستیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ متن کاملا اظهارات محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز مراسم تحلیف سیزدهمین رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران به ششرح زیر است:

متن سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

من المُؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدُوا اللّه علیه  فمنهُم من قضی نحبهُ  و منهُم من ینتظرُ   و ما بدّلوا تبدیلًا

حضور همۀ  هیئت‌های بلندپایه‌ای که از دیگر کشورها تشریف آورده‌اند و در پارلمان جمهوری اسلامی ایران  به ما افتخار شرکت در مراسم تحلیف را داده‌اند و همچنین همۀ بزرگان دینی و مذهبی مقامات کشوری و لشگری نخبگان سیاسی،  اجتماعی،  فرهنگی و جهادی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران که قدم به خانه ملت گذاشته اند، سلام می‌کنم.

ضمن تبریک مجدّد به حجت الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی به دلیل اعتماد مردم به ایشان وظیفۀ خود می‌دانیم  اولین حضورشان به عنوان رئیس جمهور را در خانۀ ملّت گرامی بداریم؛  همچنین  به رئیس محترم قوۀ قضائیه، اعضای محترم شورای نگهبان، رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس محترم دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور سابق و دیگر عزیزانی که  نام بردن آنها در این زمان امکان پذیر نیست خیر مقدم می گویم.

به طور ویژه از طرف مردم ایران از حضور تک تک روسای جمهور، نخست وزیران، رؤسا و هیئت‌های پارلمانی، معاونین رئیس جمهور، معاونین نخست وزیر، وزرای خارجه،  فرستادگان ویژه و عالی رتبۀ رؤسای کشورها، تمامی رؤسا و دبیران کل سازمان‌های بین المللی و دفاتر مربوطه سفرای خارجی مقیم تهران و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، اجتماعی و جهادی،  از کشورهای منطقه، محور مقاومت و کشورهای آفریقایی، اروپایی، آمریکای لاتین و همچنین نماینده ویژه عالیجناب پاپ خوشحالی خودمان را اعلام می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم میهمان نوازی گرمی داشته باشیم و پیام آور مهر و دوستی مردم ایران باشیم.

جمهوری اسلامی ایران در حالی پای به قرن جدید شمسی می‌گذارد که میراث دار بیش از یک قرن مبارزه برای دستیابی به  استقلال، آزادی و  عدالت  نفی سلطه پذیری و از همه مهمتر  به کار بستن ارزش‌های اصیل اسلامی در جامعه است. در این راه خون پاک‌ترین انسان‌ها از شهید شیخ فضل الله نوری تا  شهید  قاسم سلیمانی فدا شده تا نهال مقدس حرکت مردمی را  به درختی تناور  و ریشه دار تبدیل کند.

امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) با رهبری انقلاب اسلامی در قلّۀ این مبارزه و با بنیان گذاردن جمهوری اسلامی موهبت مردم سالاری دینی را برای ملّت ایران به ارمغان آورد و جانشین صالح او حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای آن را تثبیت  و بالنده کرد و در نتیجه  انقلاب اسلامی به الگویی الهام بخش برای جهان اسلام و آزادی خواهان تبدیل شد.

اینک به پاس ایثار شهدا و جانبازان  و پایمردی‌ها و پشتیبانی‌های ملّت شریف و صبور ایران در برابر همۀ دشمنی‌های استکبار جهانی و نظام سلطه؛ کشور در مواجه با تنگناها، ناملایمات و مصائب معیشتی فرارو در هنگامه یک تحول اساسی و افق گشایی  در نظام حکمرانی خویش قرار دارد؛ این تحول اساسی مبتنی بر مکتب امام همراه با رفع ناکارآمدی، مبارزۀ جدی با فساد و عوامل نفوذی و همچنین مقاومت در برابر فشارها  و تحریم های ناجوانمرانۀ دشمنان خارجی است؛ اکنون و در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی  علی‌رغم همۀ کارشکنی‌ها و توطئه‌های خارجی و شیطنت مغرضان داخلی برای دلسرد کردن مردم  نتایج انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد که مردم بار دیگر برای حل مسائل کشور  و عبور از بحران‌ها  به صراط مستقیم «جریان انقلاب اسلامی» اعتماد دارند؛ لذا به پشتوانۀ وجود یک قوۀ قضاییۀ ضدفساد استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز به کار یک دولت مردمی، موسم آن است تا با سرلوحه قراردادن روحیۀ انقلابی جهت‌گیری انقلابی و فرهنگ مدیریت جهادی و با تمسک به ارزش‌ها و اصول ناب مکتب امام و به منظور قوی ساختن ایران و اثبات کارآمدی دین در ادارۀ جامعه  طرحی نو در اندازیم؛ در بیست و هشتم خرداد پیام تحول‌خواهی مردم از طریق صندوق‌های رأی به نظام و دنیا  مخابره گردید و با حضور پر معنای مردم در انتخابات  فصلی نوین در تاریخ انقلاب اسلامی آغاز شد، فصلی برای جبران کوتاهی‌ها، غفلت‌ها و کاستی‌ها. فصلی برای احیاء ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی  و حرکت در مسیر بیانیۀ گام دوم انقلاب برای طی کردن مسیر خودسازی  جامعه پردازی  و تمدّن سازی نوین اسلامی.

این یک واقعیت روشن است که ما  وارد دورۀ جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم  با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس  و ریاست جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط  نشان دهیم که  مدیریت جهادی راه حل همۀ مشکلات مادی و معنوی جامعه است؛  بخواهیم یا نخواهیم در دورۀ جدید مدیریتی کشور  بار به سرانجام رساندن این خواسته به حق مردم بدوش ما مسئولان است؛ امروز نگاه همۀ شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم  داده‌اند به ما است؛  نمی‌توانیم روز را به شب برسانیم بدون این که اجازه داشته باشیم لحظه‌ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم شب را بدون دغدغۀ مردم سر بر بالین بگذاریم؛  برای موفقیت در رسیدن به این هدف دورۀ جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» وظیفه داریم اوّل تمرکز بر کارآمدی را اصل قرار دهیم و بدون بهانه تراشی در تصمیم و اجرا  به سمت ایجاد یک «زندگی خوب» برای همه  با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم. در قدم دوم باید با پاسخگویی به مردم  اشکالات مان را  برطرف کنیم تا بتوانیم  بر چالش های موجود  غلبه کنیم و نسبت به حل مشکلات مردم  اقدام عملی انجام دهیم.

در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همه ما مکلّف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود؛ زیرا اکثر ظرفیت‌های اجرایی کشور در اختیار قوۀ مجریه است؛  امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوّۀ دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد؛ در همین راستا مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همۀ ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را  بر اساس منافع ملّی و مطالبات مردم  اعلام می‌نماید.  مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور  و البته ناظری فعّال و دلسوز در تحقّق تعهدات دولت است.

در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» حاشیه‌روی حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد؛ بنابراین همة ما در همة ارکان نظام وظیفه داریم مراقب باشیم در دام‌های خودساخته یا دشمن‌ساخته‌ای که باعث می‌شود دغدغه‌های مردم به حاشیه بروند نیفتیم، و با هر حاشیه سازی و حاشیه روی مقابله کنیم؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است؛

کارآمدی وقتی ممکن است که مطابق برنامه عمل کنیم؛ همانطور که رهبر حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند: «هر حرکت  و اقدام اقتصادی باید متّکی بر برنامه کلّی تنظیم شده برای کشور باشد». این فرمایش ایشان یک اصل مهّم و دستوری به ما است. در همین جهت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظّف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامۀ کوتاه مدّت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند. این امر میسّر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده ها و مراکز مطالعات مردمی.

خانم ها و آقایان  میهمانان گرامی  و مردم عزیز ایران؛

ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان  به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً  قشر متوسط  و ضعیف سنگینی می‌کند. همچنین می‌دانیم تهدیدها و تحریم های دشمن شرایط را برای اداره کشور سخت کرده است، امّا در کنار این چالش‌ها، ظرفیت‌های خدادادی، مردمی، اقتصادی و بین المللی قابل توجهی نیز وجود دارد که در صورت بکارگیری مدیریت جهادی که مدیریتی عقلانی مبتنی بر تلاش و روحیه انقلابی و اعتقاد به رزق لایحتسب الهی است، می توان بر این چالش‌ها غلبه کرد. ما مطمئن هستیم با خدا باوری و مردم باوری که منجر به اعتماد به سنّت های الهی و مردمی کردن امور می‌شود، می توان از دل تهدیدهای موجود فرصت‌های بزرگی را برای ایجاد یک زندگی خوب برای مردم ایجاد کرد و از این طریق افق رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب نیز روشن تر خواهد شد.»/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha