سلیمانی نگهبان صلح موجود در منطقه بود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، حسین روزبه گفت: در شروع هزاره سوم خاورمیانه وضعیت خاصی داشت که براساس آن قدرت‌های جهانی تصمیم می‌گیرند که در این منطقه حاضر شوند. در این راستا منافع و ارزش‌های منطقه دستخوش مداخله‌گری حداکثری نظامی می‌شود. آمریکایی‌ها با تشکیل ائتلاف بین‌المللی وارد منطقه ما شدند. آن‌ها با هدف تغییر امنیت، منافع و ارزش‌های خاورمیانه نسبت به خواسته‌های خودشان وارد عمل شدند. در ادبیات سیاست خارجی واژه‌ای تحت عنوان خاورمیانه جدید یا خاورمیانه بزرگ خلق شد، خاورمیانه بزرگ به لحاظ جغرافیا از مراکش تا افغانستان و پاکستان را شامل می‌شود. خاورمیانه جدید به لحاظ مفهومی و هویتی تغییرات مؤثر فرهنگی و اجتماعی در بطن منطقه‌ای بود که در ذهن استراتژیک‌های آمریکایی تصویر شده است.

روزبه اظهار داشت: خاورمیانه نژادپرستانه‌ترین کلمه در علوم راهبردی محسوب می‌شود. خاورمیانه یعنی عده‌ای خودشان را مرکز عالم می‌دانند و جغرافیا را به نسبت خودشان تقسیم می‌کنند. به نسبت حضور خودشان شرق نزدیک، شرق میانه و شرق دور را تعریف می‌کنند. شرق میانه خاورمیانه علوم استراتژیک است که باید جایگزین آن از غرب آسیا استفاده کنیم. تغییرات مدنظر آن‌ها این است که ملت‌های منطقه حق بهره‌مندی از منفعت اقتصادی خودشان را نداشته باشند. آن‌ها خواستار تغییر در هویت به هم پیوسته موجود در منطقه هستند. آن‌ها معتقدند که خاورمیانه جدید خاورمیانه ارزش‌های آمریکایی است.

وی افزود: در این وضعیت منطقه درگیر مداخله حداکثری نظامی می‌شود. ملت‌های موجود در منطقه به دنبال یک گزینه برای رهایی از این وضعیت هستند. گزینه پیش‌روی آن‌ها تسلیم یا انتخاب عقلانی و طبیعی است. انتخاب عقلانی یعنی از داشته‌های خودمان محافظت کنیم. نام این استراتژی دوم در میان مردم منطقه مقاومت شد. منطقه ما در 300 سال گذشته بنا به دلایل مختلف توان و یارای مقابله با استراتژی بزرگ را نداشت. باید یک حرکت بزرگ توسط یک مرد میدان اتفاق می‌افتاد. این مرد میدان بود که می‌توانست پتانسیل‌های متفرق در منطقه را منسجم می‌کرد.

این استاد روابط بین‌الملل در ادامه گفت: نقش‌آفرینی مؤثر سردار دل‌ها در این زمان مشخص می‌شود. این استراتژی با محوریت حاج قاسم سلیمانی به خواست ملت‌های منطقه عملیاتی شد. آمریکایی‌ها بدون خواست مردم منطقه مداخله کردند اما شهید سلیمانی هیچ کجا بدون خواست مردم نرفت. حاج قاسم سلیمانی فرشته نجات ملت‌ها بود. او نگهبان صلح موجود در منطقه بود. دوگانه مداخله‌گری و مقاومت روایت 20 سال گذشته منطقه است. تفکر مقاومت را در انقلاب اسلامی می‌بینیم و چهره مقاومت را در شهید سلیمانی شاهد هستیم. ملت ایران همیشه یاور مظلومان بودند و در برابر ظالمین ایستادگی داشتند. فصل درخشان زیست ملت ایران در این دوران خلق شد.

روزبه خاطرنشان کرد: گام دوم انقلاب تکمیل‌کننده مسیر ملت ایران در این 40 سال است. بخش عمده‌ای از این مسیر در حوزه حفاظت از منافع ارزش‌ها و هویت ملت ایران و گفتمان انقلاب اسلامی در خارج از مرزها تعریف شده است. ملت ایران با عزت پیام جلوگیری از تسلط بر سرنوشت را به مردم منطقه مخابره کردند. سرنوشت ملت‌های منطقه باید در دست خودشان باشد. در ابتدا ملت ایران سرنوشت خودشان را در دست گرفتند و در ادامه پیام انقلاب ایران به دیگر کشورها رسید. از یه جایی به بعد این پیام جذاب همراه با یاری رساندن به مظلومان منطقه بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی مدل کارآمدی را ارائه داد که بر این اساس ملت‌ها می‌توان با تکیه ‌بر توان بومی کشورشان را بسازند. در این میان ائتلاف‌های منطقه‌ای که چشم طمع به منافع کشورها ندارند، وارد عمل شدند. تا اینجا گام اول انقلاب اسلامی اجرایی شد و در مسیر خود نقاط قوت و ضعفی داشت. آسیب‌شناسی این گام در گام دوم باید لحاظ شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه در پایان تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی باید ناظر بر الگوهای کارآمد مؤثر باشد تا مشکلات گام اول رفع شود. در گام اول بحث اصلی امنیت را داشتیم که رژیم بعث امنیت ما را به خطر انداخت. در گام دوم جنگ اقتصادی علیه ملت ایران بحث اصلی است تا مشکلات اقتصادی در داخل حل شود و الگویمان را به خارج از مرزها منتقل کنیم. حاج قاسم به ما یک الگو نشان داد که الگوی او حل مشکلات در داخل با استعدادهای ایرانی بود. تجربه حاج قاسم در گام اول به ما آموخت که باید به استعداد داخلی اعتماد داشته باشیم.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha