کد خبر: 13-درصد-ایرانی-ها-دیابت-دارند
۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
به گزارش خبرنگار  گروه سلامت طبنا(خبرگزاری سلامت) دیابت با وجود آنکه بسیار خطرناک است اما می تواند با پیشگیری قابل کنترل باشد. این بیماری خاموش که بسیاری از جوارح و اندام‌های بدن را می تواند درگیر دارد وقتی خطرناک می شود که فرد دیابتی از رژیم های درست استفاده نکند و به این طریق دیابت در بدن او ریشه می دواند. شاید این بیماری به اندازه سرطان خطرناک نباشد اما عدم رعایت رژیم های درمانی در این بیماری می تواند این بیماری را از سرطان خطرناک‌تر کند.

30 درصد مردم دنیا دیابت دارند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایران از جمله کشورهایی است که بالاترین شیوع دیابت را دارد و 30 درصد مردم در دنیا به دیابت مبتلا هستند. فرشاد  شریفی این موضوع را در  مراسم افتتاح کلینیک فوق تخصصی دیابت یاس اظهار کرده و ادامه داد:‌ براساس برآوردهای پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و محققان بین ۱۱ تا ۱۲ درصد ایرانی مبتلا به دیابت هستند، اما در تهران میزان ابتلا بیشتر است به طوری که حدود ۱۳ درصد تهرانی های بالای ۱۸ سال دیابت دارند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و حتی سکته مغزی در کمین بیماران مبتلا به دیابت است، گفت: درمان دیابت باید به صورت جامع انجام شود و استفاده از کلینیک‌های دیابت در رسیدن به این هدف موثر است. وی افزود: بیماران مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، عصبی، کلیوی و حتی سکته مغزی هستند و ریسک ابتلا به این بیماری‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نسبت به افراد عادی بیشتر است لذا بر همین اساس باید درمان‌های جامع برای افراد مبتلا به دیابت انجام گیرد و به همین دلیل، وزارت بهداشت راه اندازی کلینیک های دیابت را مورد توجه قرار گرفته است. معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تقریباً حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ درصد افراد بزرگسال در پایتخت مبتلا به دیابت هستند، گفت: ۱۱.۵  درصد این افراد دیابت نوع ۲ دارند که اصلاح سبک زندگی در کمک به این بیماران بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در کنترل بیماریشان بسیار موثر واقع شود. شریفی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی است که در دنیا و منطقه خاورمیانه بالاترین شیوع دیابت را به خود اختصاص داده است، گفت: بیش از ۳۰ درصد افراد در جامعه مبتلا به دیابت یا پرودیابت هستند. وی بیان داشت: می‌توان برای افراد پرودیابت با سبک زندگی سالم اقداماتی را انجام داد که یا مبتلا به دیابت نشوند و یا این بیماری دیرتر به سراغشان بیاید.

دیابت زندگی را از افراد نمی‌گیرد

سیدمیثم میرهاشمی نیز در این خصوص گفت:  در روز دیابت غربالگری رایگانی را برای افراد انجام دادیم تا هشداری برای پی دیابت مشخص شود تا افراد با تغییر سبک زندگی خود و تغذیه بتوانند این بیماری را کنترل کنند. میرهاشمی با بیان اینکه بیماری دیابت از دور ترسناک اما قابل کنترل است افزود: دیابت مانع زندگی‌کردن نیست این کلینیک منحصرا برای دیابتی ها هستند و انواع تخصص هایی که این افراد نیاز دارند را دارد. مدیر اجرایی کلینیک یاس با اشاره به اینکه این کلینیک تمام بیمه ها را حمایت می کند گفت: دیابت اگر درمان نشود یکی از کشنده ترین و خطرناک ترین بیماری است اما این بیماری با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.

دیابت بر روی سیستم اعصاب بیمار اثر می گذارد

محبوبه آقایی متخصص مغز و اعصاب نیز در این خصوص گفت: دیابت بر روی تمامی سیستم های عصبی بیمار تاثیر می گذارد، اما اینکه کدام یک از آنها آسیب بیشتری می بیند، نکته ای است که باید بیماران دیابتی به آن توجه داشته باشند. وی ادامه داد: به دنبال تنگ شدن رگ های عصبی، شاهد علائمی همچون گز گز و سوزن سوزن شدن دست و پای این بیماران هستیم که اصولا مراجعان زیادی با این علائم را داریم که ۲۵ سال از دیابت آنها گذشته است. آقایی افزود: اگر قند خون از ابتدا کنترل شود، می توان از عوارض دیابت پیشگیری کرد. این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، گفت: متاسفانه ۶۰ تا ۷۰ درصد دیابتی ها با چنین عارضه هایی مواجه می شوند. وی، بر ضرورت کنترل قند خون، چربی خون، فشار خون و....، تاکید کرد و افزود: عصب هایی که به اعضای داخلی بدن آسیب می زنند، منجر به بروز بی اختیاری ادرار، تکرر ادرار و...، می شود. همچنین، می تواند با آسیب روده ها باعث بروز اسهال و یبوست مکرر در بیماران دیابتی شود. آقایی گفت: آسیب عصب های خون رسان باعث تنگ شدن رگ ها و در نتیجه بروز سکته مغزی می شود. این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، به فراموشی و آلزایمر به عنوان دیگر عوارض دیابت اشاره کرد و افزود: اگر قند خون بین ۸۰ تا ۲۷۰ باشد، مغز خوب کار می کند. اما، اگر پایین تر یا بالاتر باشد، به مغز آسیب می زند. وی از افت قند خون به عنوان یک هشدار جدی سکته مغزی در بیماران دیابتی نام برد و گفت: قند خون پایین در بیماران دیابتی را جدی بگیرید. در صورت چنین وضعیتی در افراد دیابتی، حتما یک خوراکی شیرین مثل عسل و خرما به بیمار بدهید.

دیابت قابل کنترل است

مرجان جمشیدی متخصص قلب و عروق نیز  با عنوان این مطلب که دیابت قابل پیشگیری و کنترل است، گفت: بر اساس آمار سال ۲۰۱۸، ۴۲۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند که آمار سال ۲۰۱۷، نشان می دهد ۷.۵ درصد جمعیت ایران نیز به این بیماری مبتلا هستند. وی، بر ضرورت آگاهی خانواده ها از عوارض دیابت تاکید کرد و افزود: دیابت می تواند مغز، قلب، کلیه ها، چشم و اندام های تحتانی را دچار آسیب کند. جمشیدی با عنوان این مطلب که دو سوم مرگ و میر بیماران دیابتی ناشی از عوارض قلبی عروقی است، ادامه داد: میزان بروز سکته قلبی در افراد دیابتی ۲ تا ۳ برابر افراد غیر دیابتی است. این متخصص قلب و عروق افزود: در همه جای دنیا، دیابت به صورت تیمی کنترل و درمان می شود و این گونه نیست که یک متخصص بتواند بیماری را کنترل کند.. وی اضافه کرد:  بیماری دیابت بیماری خاموشی است و ممکن است افراد در آزمایش ها و غربالگری ها متوجه بیماری خود شوند. این بیماری سیستمیک است که اندام های مختلف بدن را درگیر می کند لذا باید عوارض آن را در بدن افراد کمتر کنیم. جمشیدی گفت: گرفتگی عروق قلب و نارسایی های قلبی در افراد دیابتی شایع است که گاهی منجر به سکته می شود این بیماری اعصاب پوستی را تخریب می کند و سکته خاموش را دنبال دارد. متخصص قلب و عروق گفت: دو سوم علل مرگ در دیابتی ها علل قلبی است. گاهی با رژیم غذایی مناسب افراد دیابتی نیاز به شروع دارو ندارند هدف ما این است که قند خون را کنترل کنیم تا عوارض آن کمتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha