کد خبر: ۵۵۱-بیمار-کرونایی-از-اتباع-افغانستانی
۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمدجعفر صادقی در ادامه افزود: پیشگیری و درمان برای حفظ سلامتی کل یک جامعه، ایرانی و غیرایرانی نمی‌شناسد و و در بحران کرونا بخش بهداشت و درمان با همین اصل به خدمت‌رسانی پرداخته است.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت، سه مرحله غربالگری از اتباع افغانستانی در مشهد انجام شد که در مرحله اول ۲۷۱ هزار و ۷۱۹ نفر و در مرحله دوم که بیشتر جامعه هدف با بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی مدنظر بود، ۲۴ هزار و ۶۷۱ تبعه افغانستانی غربالگری شدند و در سومین مرحله غربالگری که هنوز به اتمام نرسیده است، تاکنون ۲۳ هزار و ۹۱۱ تبعه افغانستانی غربالگری ویژه کرونا شده‌اند.

دکتر صادقی گفت: در نتیجه این غربالگری‌ها از ۲ هزار نفر که مشکوک به کرونا بودند و علائم داشتند، نمونه آزمایشگاهی گرفته‌ شد. در مجموع در این سه مرحله، تعداد بیماران کرونایی ثبت‌ شده اتباع افغانستانی به ۵۵۱ نفر رسید.

 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه شناسایی نشدن تمام بیماران کرونایی در یک جامعه، به معنی تبعیض نیست، گفت: تعداد زیادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا به‌دلیل شرایط این بیماری، ناشناخته هستند. که این مورد در تمام دنیا هم به همین شکل است و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که تمام بیماران کرونایی خود را شناسایی کرده است. حال اینکه هویت و ملیت افراد چه باشد، ملاک علمی نیست و قطعا سلامت جامعه و کمک به جلوگیری از وضعیت تشدید بیماری است که برای بخش بهداشت و درمان اهمیت دارد.

تفاوت و تبعیضی برای ارائه خدمات به مهاجرین قائل نشدیم

وی گفت تفاوت و تبعیضی برای ارائه خدمات به مهاجرین قائل نیستیم  و توصیه ما به بیماران کرونایی خفیف، همواره قرنطینه خانگی بوده است و فقط بیمارانی که نیاز به بستری دارند، باید در بیمارستان‌ها درمان شوند.

دکتر صادقی در ادامه با اشاره  به بحث حاشیه‌نشینی بیشتر اتباع افغانستانی ساکن مشهد گفت: «از آنجایی‌که بیشتر اتباع افغانستانی مشهد، در مناطق حاشیه شهر ساکن هستند، تمرکز معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در طرح‌های غربالگری بیشتر بر این مناطق بوده است و اتباع افغانستانی نیز درکنار سایر حاشیه‌نشینان از این خدمات بهره‌مند شده‌اند که خدمات غربالگری و نمونه‌گیری برای اتباع افغانستانی مشکوک به کرونا، کاملا رایگان می باشد.

 وی با تاکید بر اینکه در تمام مراکز درمانی، اتباع افغانستانی مانند سایر افراد می‌توانند از خدمات استفاده کنند، گفت دو مرکز خدمات جامع سلامت امیرالمومنین (ع) و پایگاه فضیلت از توابع مراکز بهداشت شهرستان مشهد نیز به‌طور ویژه به اتباع خدمات ارائه می‌دهند. همچنین پایگاه تردد مرزی کمیساریا در تایباد و اردوگاه سفیدسنگ فریمان به‌صورت ثابت، خدمات مربوط به کرونا را برای اتباع افغانستانی انجام می‌دهند.

دکتر صادقی با تاکید بر اینکه هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد، فقط پیشگیری می‌تواند به سلامت همه ساکنان مشهد چه ایرانی و چه افغانستانی کمک کند، گفت از تمام آحاد جامعه  تقاضا داریم جهت قطع زنجیره انتقال بیماری، اصول بهداشتی را رعایت نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha