کد خبر: ۲-واکسن-کرونای-دانشگاه-بقیه‌اللهعج-و
۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۴۶
۲ واکسن کرونای دانشگاه بقیه‌الله(عج) وارد فاز انسانی می شود

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، دکترحسن ابوالقاسمی با اشاره به این‌که دشمنان ما حتی از رساندن دارو به بیماران سرطانی خودداری می‌کنند، اظهار کرد: یک داروی ساده که پایه اصلی داروهای شیمی درمانی است و در آن نیازمند واردات هستیم تحریم است. دشمنان ما حتی از رسیدن دارو به کودکان سرطانی خودداری می‌کنند، من به عنوان فوق تخصص خون و سرطان می‌گویم، شرکت‌های داروسازی که ادعا می‌کنند با سیاست کاری ندارند از دادن داروهای شیمی درمانی به ایران خودداری می‌کنند که یکی از این شرکت‌ها، شرکت داروسازی فایزر است.

وی افزود: اگر ساده‌اندیشی داشتیم و به سراغ تولید دارو در داخل کشور نمی‌رفتیم دچار مشکلات بزرگی می‌شدیم، شاید فکر کنید نامه نوشتن به سازمان‌های بین‌المللی این مشکل را حل کند در حالی که چندین نامه از سوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور به سازمان‌های جهانی نوشته شده و سازمان‌های بین‌المللی نیز خوابند! اگر تولیدات داخلی و داروهای داخلی را نداشتیم مشکلات بزرگی در مرگ و میر کودکان سرطانی رخ می‌داد.

دکتر ابوالقاسمی با بیان این‌که سرطان کودکان 80 درصد بهبود می‌یابد، خاطرنشان کرد: کشوری مانند آمریکا و شرکت فایزر یک داروی ساده را در اختیار ما نمی‌گذارند و این‌هاست که ما را وادار می‌کند علاوه بر این‌که تلاش می‌کنیم به خودکفایی برسیم ما را برای یک مبارزه علمی در آینده نیز آماده می‌کند. علم و دانش ابزاری است که از سوی غربی‌ها به طور ناجوانمردانه علیه کشورهای شرقی استفاده می‌شود. این بهایی است که ما برای استقلال کشور می‌دهیم بنابراین باید به خودکفایی برسیم تا در سطح بین الملل در زمینه علم و دانش به خودکفایی برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تصریح کرد: وقتی دیدیم به کودکان سرطانی این کشور رحم نمی‌کنند مطمئن بودیم به واکسن کرونا نیز رحم نمی‌کنند ما در اسفند سال گذشته واکسن کرونا را کلید زدیم و دو واکسن در این دانشگاه توسعه یافته و نزدیک فاز انسانی است. یک واکسن کرونا صفر تا صدش با پشتیبانی سپاه پاسداران در دانشگاه علوم پزشکی ما کلید زده شده است و یک واکسن کرونای دیگر نیز با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و توسط متخصصین دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در دست تولید است و فازهای حیوانی را در خرگوش و میمون به خوبی طی کرده است و مستندات آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است که در صورتی که اجازه بدهند وارد فاز انسانی خواهد شد واکسن ما پس از طی مراحل دریافت مجوز در تابستان می‌تواند تولید شود.

دکتر ابوالقاسمی گفت: این‌که بخواهیم در یک اپیدمی به صورت اورژانسی واکسن کرونا تهیه کنیم برای ما غیرقابل تصور بود، دشمن ما را تحریم کرد و الان در کشور دو واکسن به مرحله فاز انسانی رسیده‌اند، واکسن ما نیز در آینده وارد فاز انسانی خواهد شد. یک واکسن کرونای ما نو ترکیب است، واکسن دیگر که در دست تولید است واکسن ویروس کشته شده است‌.

وی با بیان این‌که در جهت خودکفایی کیت آنتی ژن در دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله ساختیم، یادآور شد: در صورت صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو به تولید انبوه می‌رسد تا در طرح شهید سلیمانی استفاده شود. در طرح شهید سلیمانی جنبه‌های مختلفی از جمله تشخیص سریع دیده شده که مستلزم داشتن کیت کافی و ارزان است که ما به تولید آن خواهیم پرداخت.

وی درباره سایر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) اضافه کرد: از ابتدای کرونا می‌دانستیم که بسیاری از کشورهای همسایه نیازبه اکسیژن‌ساز دارند، بیش از 500 دستگاه اکسیژن ساز در اختیار مردم قرار دادیم؛ ماسک را از بیرون نخریدیم و خودمان تولید کردیم تا در مرکز درمانی‌مان که بیش از 10 هزار و 75 بیمار کرونا تاکنون در این بیمارستان‌ بستری شده‌اند، مشکلی نداشته باشیم. گاهی صد درصد تخت‌هایمان در اشغال بیماری بود؛ در دانشگاه بقیه الله 40 درصد ظرفیت مرکز درمانی خود را در اختیار بیماران آزاد قرار دادیم.

وب ادامه داد: در این مدت بزرگترین دانشگاهی بودیم که در حوزه کووید19 پژوهش و 150 مقاله در ژورنال‌های نعتبر چاپ کردیم البته ترامپ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله را تحریم کرد که اقدامی وحشیانه بود و باعث می‌شد بسیاری از اطلاعاتمان را نتوانیم به دنیا برسانیم.

دکترابوالقاسمی گفت: ما اولین مرکزی بودیم که پلاسمادرمانی را راه اندازی کردیم اما برای چاپ مقالات مربوط به آن دچار مشکل بودیم، ما با سازمان انتقال خون هماهنگ شدیم و هنوز هم مرکز پلاسماگیری ما فعال است و چندین هزار بیمار از پلاسما استفاده کردند که باعث کاهش مرگ و میر بیماران کرونا به 10 درصد شد. در زمینه تزریق سلول‌های بنیادی نیز پیشرفت داشتیم و به بسیاری از بیماران کرونایی سلول بنیادی تزریق کردیم؛ به کار بردن داروها در قالب پروژه‌های تحقیقاتی از دیگر اقدامات ما بود و بیش از 220 پروژه کد اخلاق گرفتند و داروهای گیاهی نیز در این زمینه کد اخلاق گرفتند و وارد فاز آزمایش و تولید شدند.

وی با بیان این‌که در دانشگاه خود مراکز آموزشی فعالی داریم که به تربیت نیروی انسانی برای سایر دانشگاه‌ها نیز اقدام می‌کند یادآور شد: از سال آینده تلاش می‌کنیم که ظرفیت خالی نداشته باشیم و ظرفیت آموزشی را در اختیار سایر جوان‌های کشور قرار دهیم. برنامه ما این است که خدمات اموزشی مان را گسترش دهیم؛ در منطقه‌ای قرار داریم که نیاز کشورها به دانش ما زیاد است و تلاش می‌کنم این دانش را به کشورهای دیگر نیز انتقال دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha