کد خبر: ۱۲ثانیه‌ای-که-عبرت‌آمیز-شد-دکتر-کریم
۵ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۶

وقوع حوادث و سوانح ضمن برجای گذاشتن خسارت‌های جانی و مالی، وحشت و‌نگرانی را نیز با خود به‌همراه دارد. این ترس ها و چالش ها هم برای حادثه دیدگان و هم برای افرادی که در جریان اخبار و اطلاعات حوادث قرار می‌گیرند می‌تواند آثار کوتاه مدت و بلند مدت گوناگونی داشته باشد. البته این ترس اگر ترس آگاهانه باشد می‌تواند زمینه ساز افزایش آمادگی و بهبود واکنش‌های جمعی در مواجهه با موقعیت‌های مشابه باشد اما اگر بیمارگونه و خارج از کنترل باشد می‌تواند آثار مخربی در زندگی فردی و اجتماعی به‌دنبال داشته باشد.

کشور عزیز ما، ایران، در برابر حوادث و سوانح آسیب‌پذیری بالایی دارد و به همین دلیل لازم است مردم و سازمان‌ها در کنار یکدیگر با درس آموزی از تجارب گذشته همواره آماده رویارویی با سوانح پیش رو باشند.

جمعیت هلال احمر به‌عنوان بزرگ ترین و قدیمی‌ترین سازمان مردم نهاد کشور با بهره‌مندی از سرمایه عظیم اجتماعی که حاصل سال‌ها مجاهدت و تلاش اعضا، کارکنان و داوطلبان در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی است، امروز توانسته است به‌عنوان بازوی دولت و حاکمیت نقش پررنگی در حوزه آمادگی و پاسخگویی به سوانح برعهده بگیرد.

این وظایف از آموزش همگانی تا جست‌و‌جو و نجات، از حمایت‌های روانی اجتماعی تا جمع‌آوری کمک‌های ملی و بین‌المللی متنوع است که با ساماندهی بخش‌های مختلف در سازمان‌های سه گانه و سایر بخش‌های ستادی و اجرایی تاکنون به نحو شایسته از آزمون این وظایف سربلند بیرون آمده است اما ادامه این مسیر بدون حمایت و تأمین منابع از سوی دولت امکانپذیر نیست. جمعیت امروز با وجود کمک‌هایی که با مساعدت رئیس‌جمهوری محترم، معاونین و وزرا دریافت کرده است، همچنان در بحران منابع به سر می‌برد.

 زلزله بم آغازگر فصل جدیدی در عرصه مدیریت بحران کشورمان بود، امید است در هفدهمین سالگرد این خاطره تلخ، آمادگی و واکنش شهروندان و سازمان‌های امدادرسان، در سایه برنامه‌ریزی و توجه دولت و حاکمیت، به سطحی از توانمندی رسیده باشد که بتوانیم با افتخار خود را کشور و جامعه‌ای آماده در برابر سوانح بنامیم.

دکتر کریم همتی/رئیس جمعیت هلال احمر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha