کد خبر: ۱۱-هزار-میلیارد-تومان-درخواست-تسهیلات
۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، سعید زرندی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اقدامات وزارت صمت برای مدیریت واردات برای حمایت از ساخت داخل گفت: از سال ۱۳۹۸ روی مدیریت واردات و توسعه صادرات که در عمل زمینه لازم را برای توسعه ساخت داخل فراهم می آورد کار کردیم و در سال گذشته بالغ بر۱۶۰۰ ردیف کالایی مشمول ممنوعیت واردات شد و‌ امسال نیز این رقم به حدود ۲۵۰۰ ردیف کالایی رسیده است، همچنین حجم واردات کالاهای مصرفی کاهش محسوسی داشته و بیشتر به سمت کالاهای واسطه ای و سرمایه ای رفتیم

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ ایجاد ثبات نسبی در شرایط کلان اقتصادی داشتیم، اضافه کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی رشد صنعت ۲.۱ درصد بوده و معدن ۱.۲ درصد رشد داشته است. همچنین در سه ماهه چهارم پارسال طبق آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی رشد صنعت بالغ بر ۱۰ درصد بوده است که اگر کرونا رخ نمیداد قطعا این آمار بیشتر می‌شد.

تاکنون حدود ۷۹ میلیون عدد ماسک تولید کردیم

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص تولید در ایام کرونا، بیان کرد: در ایام کرونا و از ابتدای اسفندماه گذشته تاکنون حدود ۷۹ میلیون عدد ماسک تولید کردیم و تولید الکل ۲۸ میلیون لیتر بوده است.

زرندی در خصوص طرح های نیمه تمام نیز ادامه داد: هم اکنون ۳ هزار و ۹۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد، ۱۲ هزار و ۸۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد و ۱۹ هزار و ۹۶۰ طرح بیش از ۲۰ درصد در کشور وجود دارند که مراحل تکمیل و راه اندازی خود را طی می کنند.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص توزیع بخش های مهم سرمایه گذاری طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد نیز گفت: این توزیع شامل ۳۰ درصد صنایع معدنی، ۳۰ درصد محصولات شیمیایی و فراورده های حاصل از نفت، ۹ درصد غذایی و آشامیدنی ها، ۷ درصد منسوجات، ۴.۵ درصد ماشین سازی و‌ تجهیزات، ۴.۵ درصد لاستیک و پلاستیک و ۱۵ درصد سایر بوده است.

زرندی اضافه کرد: آمار پیشرفت طرح ها نشانگر این است که کشور با وجود همه سختی ها و محدودیت های ناشی از تحریم های سال ۹۸ و ۹۷ در حوزه تولید توانسته خود را سرپا نگه دارد و توسعه صنعتی کشور تداوم یافته است.

تکمیل و بهره برداری از ۲۰۰ طرح پیشران بزرگ در دستور کار است

وی گفت: تکمیل و بهره برداری ۲۰۰ طرح پیشران و بزرگ صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۷۱ هزار میلیارد تومان و بالغ بر ۴۰ هزار نفر اشتغال را امسال در دستور کار داریم و تکمیل این طرح‌ها با مدنظر قراردادن تکمیل زنجیره تولید مدنظر قرار گرفته است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص استفاده از فناوری، اضافه کرد: امسال علاوه بر سرمایه گذاری و اشتغال توجه به توسعه فناوریهای نوین نیز در بخش های مختلف صنعتی کشور مدنظر است.

تکمیل ۱۰۳ طرح نیمه تمام در ۱۲ استان کمتربرخوردار

زرندی در مورد توجه به استان‌های کمتر برخوردار بیان کرد: ۱۲ استان به عنوان استان‌های کمتر برخوردار در بخش صنعت، معدن و‌ تجارت انتخاب شده اند که در شش محور برای آنها برنامه داده ایم.

وی ادامه داد: در این ۱۲ استان، تکمیل ۱۰۳ طرح نیمه تمام، ۱۴۷ فعالیت زیرساختی، ۲۲ طرح ایجادی و ۱۸ فعالیت بازرگانی را هدف گذاری نمودیم و تکمیل و راه اندازی ۲۹ طرح معدنی، ۱۷۷ واحد راکد در ۱۲ استان کمتر برخوردار، مدنظر است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با یادآوری اینکه کل تسهیلات پرداختی بانکها در سال گذشته ۹۷۵ میلیارد تومان بوده است، گفت: ۳۱۷ میلیارد تومان یعنی حدود ۳۲ درصد تسهیلات به بخش صنعت پرداخت شده است دحالی که طبق قانون این سهم باید حدود ۴۰ درصد باشد و همچنین باسد یادآوری شود که بخش عمده ای از تسهیلات اعطایی به صورت تمدید تسهیلات قبلی بوده است.

۱۱ هزار میلیارد تومان درخواست تسهیلات کرونا

زرندی اعلام کرد: به تبع مشکلات مالی به وجود آمده برای واحدهای تجاری و صنعتی ما پس از شیوع کرونا، همزمان با تدابیر دولت برای اعطای تسهیلات حمایتی تا امروز ۱۱ هزار میلیارد تومان درخواست تسهیلات در این بخش داشته ایم.

وی همچنین یادآوری کرد: از محل تبصره ۱۸ تاکنون ۸۰۲ طرح با بیش از ۴۴۵۰ میلیارد تومان تامین مالی شده که در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در به متقاضیان پرداخت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha