کد خبر: یک-میلیارد-یوروی-کرونا-چه-شد؟-پرسش-بی-پ
۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶
یک میلیارد یوروی کرونا چه شد؟/ پرسش بی پاسخ

محمدسیاح؛ به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ آمارها نشان می دهد تلفات جانی کرونا همچنان ادامه دارد و کادر درمان با وجود خستگی مفرط همچنان باید در خط مقدم این مبارزه طاقت فرسا بایستند تا مردم بتوانند نفس بکشند.

این مبارزه که ماه هاست ادامه پیدا کرده علاوه بر مردم عادی بسیاری از اعضای کادر درمان از پزشک و پرستار گرفته تا بهیار و ... را نیز درگیر بیماری کرده است، آسیب های روحی و روانی این بیماری هم به کنار که با طولانی تر شدن بیماری شدت آن افزایش می یابد.

البته کرونا تنها به جان انسان ها قصد نکرد بلکه با درهم شکستن معادلات اقتصادی وضعیت را برای زندگی انسان های دیگری که از مرگ نجات یافتند، زندگی آنها را هم دچار آسیب کرد. خسارت های ده ها هزار میلیاردی را به بخش های مختلف اقتصادی وارد و آنها را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد.

با رشد تورم در ماه های اخیر و رسیدن آن به مرز 50 درصد که تورمی بی سابقه در کشور است ارزش پول ملی هم دچار افت و از این رو خسارت ها چندین برابر شد. بیمارستان ها هم که بخشی از چرخه اقتصادی محسوب می شوند در این دوران با کاهش مراجعات مردمی دچار ضررهای اقتصادی و کاهش درآمد شدند.

این کاهش درآمد باعث شد تا برخی از آنها به مرز ورشکستگی برسند یا مجبور به تعدیل نیرو شوند. این تعدیل نیرو که با دخالت وزیر بهداشت و درمان در کمترین سطح اتفاق افتاد نگرانی های زیادی را برای مردم و همچنین کادر درمانی برای مبارزه با کرونا به همراه داشت.

تامین بودجه خود یکی دیگر از مشکلات بخش سلامت برای تامین منابع هزینه ای بود، با رشد روز افزون بیماری مبارزه بیشتر با آن مورد توجه قرار گرفت اما بودجه ای که باید به صورت کامل به آن تعلق نگرفت!

هفتم فروردین

هفتم فروردین ماه بود حسن روحانی، رئیس جمهوری رسما اعلام کرد از رهبر معظم انقلاب درخواست کرده تا با برداشت یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی موافقت کنند. رهبر انقلاب نیز ۱۱ روز بعد از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، با آن موافقت کردند.

روحانی روز دوشنبه ۱۸ فروردین با «قدردانی» از موافقت رهبری با این درخواست، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در زمینه مبارزه با کرونا صادر کرد و سایت ریاست‌جمهوری گزارش داد که به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دستور داده «نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تامین و حتی‌الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود.» این گزارش می‌افزاید که «کمک به صندوق بیمه بیکاری» نیز قرار است از محل این بودجه صورت گیرد.

بودجه ای که قرار بود برای تامین نیازهای وزارت بهداشت و درمان در تهیه اقلام بهداشتی اختصاص یابد و کمبود هزینه ها را جبران کند هنوز به صورت کامل به دست وزارت بهداشت نرسیده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخشی از یادداشتی که روز گذشته نوشته است، می گوید: «ما در زیر بار سنگین پژمرده و مچاله می‌شویم تا ایران شاداب و سرافراز در عرصه جهانی بدرخشد ولی مغفول نماند که تخت‌هایمان کمتر، به دلیل تحریم‌ها تهیه دارو، تجهیزات و لوازم حفاظتی بسیار سخت‌تر، تعداد پزشک و پرستارمان هم از کشور انگلیس کمتر بود. فراموش نکنیم که دولت انگلیس فقط برای بخش سلامت بیش از 22 میلیارد دلار هزینه کرد و ما پس از حدود 7 ماه از یک میلیارد دلار تخصیصی کمتر از 30 درصد را گرفته‌ایم.»

به نظر می رسد که نمکی از فشارهای روز افزون هم مبارزه با بیماری هم کم توجهی به بخش تامین منابع لازم برای پرداخت مطالبات کادر درمان گلایه های زیادی دارد. این گلایه چه از کمبود منابع مالی باشد چه از عدم رعایت برخی مردم در مقابله با شیوع کرونا، به جاست چراکه امروز وضعیت بیماری کرونا و تبعات آن در وضعیت نامعلومی قرار دارد.

سکوت دولت

نکته جالب این است که سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در مقابل تمامی سوالاتی که درباره این مبلغ از زمان برداشت تا کنون شده سکوت کرده و یکبار هم نخواسته که برای تلطیف اذهان وضعیت این بودجه یک میلیارد یورویی را مشخص کند.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درباره آخرین آمارهای کرونا در ایران گفته است « 14 شهریور براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2026بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و 73 نفر از آنها بستری شدن و  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسید.»

به گفته لاری در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۴۴ نفر رسید و ۳۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفته «براساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و استان های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

ادامه شیوع کرونا در کشور نیازمند مبارزه بیشتر و صرف هزینه های بالاتری است که به نظر می رسد با بی توجهی به این حوزه مشکلات عدیده ای در انتظار مردم و کادر درمانی باشد.

عدم همکاری بخش های مختلف دولت در مبارزه با این بیماری می تواند عواقب بدتری نسبت به امروز را متوجه کشور، مردم و کادر درمانی کند تا به امروز با همه کاستی ها در مقابل این بیماری ایستادگی کرده اند. بودجه مصوب یک میلیارد یورویی هم مبلغ زیادی در مقابل خسارات کووید 19 نیست اما به هر حال می تواند بخشی از کمبودها و مشکلات را برطرف کند تا شاید مبارزه با این ویروس منحوس آسان تر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha