کد خبر: یک-بام-و-دو-هوای-وزرا-در-حیاط-مدارس-بلات
۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۹
یک بام و دو هوای وزرا در حیاط مدارس/ بلاتکلیفی در آستانه بازگشایی
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ سال تحصیلی جدید از فردا آغاز می شود و براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تمامی دانش آموزان در سراسر کشور باید در مدارس حضور پیدا کنند. این در حالیست که پیش از این وزیر آموزش و پرورش گفته بود به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش دانش آموزان بویژه در مناطق قرمز از نظر آلودگی و شیوع کروناویروس به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. تغییر تصمیم وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه آموزش دانش آموزان در این شرایط جامعه دانش آموزی و والدین آنها را به تعجب واداشت و چراکه همه با توجه به اظهارات مقامات این وزارتخانه بویژه در هفته های اخیر و روزهای منتهی به آغاز سال جدید تحصیلی همه را غافلگیر کرد. بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند و این یعنی سطح خطر در این استان ها به لحاظ همه گیری کروناویروس هنوز بالا است. با این وجود آموزش و پرورش تصمیم خود را گرفته است و در این میان والدین هستند که نمی دانند آیا باید با توجه به شرایط موجود و هشدارهای هر روزه وزارت بهداشت و ستاد می مقابله با کرونا فرزندان خود را به مدارس بفرستند یا نه. محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آیین رونمایی از نسخه جدید شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، گفت: «برخی امکان دسترسی به این فضا را ندارند و تضمین می‌کنیم که آموزش را برای تمام سطوح جامعه و صرف نظر از هر شرایطی قرار دهیم اصل را بر حضور گذاشتیم و هرجایی که حضور با محدودیت همراه باشد، دانش‌آموزان را گروه‌بندی می‌کنیم. اگر محدودیت حضور بود هم از تلویزیون، هم شاد و توزیع درسنامه است. زمان ‌هایی معلمان در مدرسه حضور دارند و در آموزش تلویزیونی، اگر مشکلی بود، دانش‌آموزان می‌توانند مراجعه کنند و برطرف ‌شود.» او اضافه می کند: «در تمام کشورهایی که بررسی کردیم از جمله اروپا و آسیای جنوب شرقی، مدارس از یک هفته گذشته باز شده است، معتقدیم هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود بنابراین آموزش حضوری برای ما اولویت است.» وزیر آموزش و پرورش ادامه می دهد: «در همه مدارس کشور یک پروتکل باید رعایت شود یعنی دانش‌آموزان از یکدیگر یک متر فاصله داشته باشند. زمان هر کلاس بیش از 35 دقیقه نباشد, ساعت ورزش و برنامه‌های صبحگاهی متوقف شود، ساعات آمدن و رفتن دانش‌آموزان و زنگ تفریح با فاصله زمانی انجام و مدرسه هر روز ضدعفونی شود، معلم و دانش‌آموز از ماسک استفاده کنند.» خانم شجاعی مادر یک دانش آموز پایه هفتم به خبرگزاری سلامت گفت: «ما واقعا نمی دانیم باید چه کار کینم، تا چند روز پیش حرف از آموزش از راه دور بود در حالیکه امروز حرف از حضور آموزش حضوری زده می شود، چه کسی تضمین می کند که فرزندمان در مدرسه بیمار نشود؟ چطور قرار است پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند؟ اصلا نمی دانیم محیط مدرسه ضدعفونی است یا نه.» او ادامه می دهد: «اینکه مسئولان آموزش و پرورش یکباره تصمیم به تغییر روش آموزش گرفته اند ما را در شرایط سختی قرار داده و نگرانی های ما را از به خطر افتادن سلامتی فرزندمان دو چندان کرده است.»

احتمال تعطیلی در پاییز

نگرانی والدین به راه هم نیست چراکه در حال حاضر برقراری شرایط ایمنی بهداشتی در کشور در شرایط قابل اطمینانی نیست. از طرفی با توجه به اینکه برخی از افراد می توانند ناقل ویروس کرونا باشند بدون اینکه علائمی داشته باشند خود خطر دیگری است که می تواند سلامتی دانش آموزان را مورد تهدید قرار دهد. با این وجود اصرار برای برگزاری حضوری کلاس های آموزشی در مدارس ادامه دارد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش سعی دارند با کمتر کردن ساعت آموزش کلاس ها را برگزار کنند. براساس اعلام حاجی میرزایی این بازگشایی با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود و می گوید: «مسئولان وزارت بهداشت معتقدند با حفظ اصول تفاوت معنی‌داری بین وضعیت‌های مختلف نیست حتی می‌گویند در موقعیت سفید به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها برای شیوع کرونا نگرانی بیشتری دارند، وضعیت‌های قرمز، زرد و سفید به‌سرعت می‌توانند به هم تبدیل شوند و توصیه مسئولان بهداشت این است در هر شرایطی سخت‌ترین پروتکل‌ها را اعمال کنیم.» با این وجود و با توجه به اینکه فصل پاییز را در پیش رو داریم که هر ساله اپیدمی آنفلوآنزا را هم شاهدیم، نگرانی ها از همزمانی کرونا و آنفلوآنزا شدت یافته است. پیش از هم در ماه های گذشته صحبت هایی از شدت یافتن این دو بیماری در فصل پاییز و لزوم پیشگیری از برگزاری تجمعات که برگزاری کلاس های درس را هم شامل می شد، صحبت شده بود. در این بین سعید نمکی، وزیر بهداشت از همزمانی شیوع این دوبیماری در فصل پاییز ابراز نگرانی کرده و با بیان اینکه باید زیرساخت‌های آموزش از راه دور را تقویت کنیم، گفت: «شاید در پاییز مجبور شویم به علت همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا بسیاری از زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تقویت کنیم که آموزش حضوری را به حداقل برسانیم.» سوال اینجاست که اگر اصرار بر تقویت زیرساخت های آموزش از راه دور در کشور جدی است چرا دانش آموزان باید در چنین شرایط حساسی از نظر بهداشتی و درمانی در مدارس حضور داشته باشند؟ وقتی ممکن است همزمانی دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا سلامتی دانش آموزان و خانواده آنها، معلمان و کادر آموزشی را به خطر بیندازد و مدارس تعطیل شود، چرا آموزش حضوری مورد توجه است؟

سردرگمی والدین

اظهارات متناقص وزرای بهداشت و آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس و آموزش حضوری و همچنین تعطیلی آن به دلیل شیوع کرونا و آنفلوآنزا باعث سردرگمی والدین و دانش آموزان شده و آنها در شرایط سختی قرار داده است. خانم ریاحی که فرزندش امسال به کلاس دوم می رود با براز نگرانی درباره آموزش حضوری به خبرگزاری سلامت، می گوید: «دخترم امسال باید به کلاس دوم برود و به دلیل وجود کرونا نگرانی زیادی دارم. با اینکه گفته بودند مدارس غیرحضوری است اما حالا بچه ها باید به مدرسه بروند، از آن طرف وزارت بهداشت از احتمال تعطیلی مدارس در پاییز خبر می دهد، نمی دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد و اینکه مسئولان هر روز حرف تازه ای می زنند ما را سردرگم کرده است.» این نگرانی ها و سردرگمی ها برای والدین 14 میلیون دانش آموز حتما تاثیرش را بر دانش آموزان خواهد گذاشت و این اتفاق می تواند کیفیت آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال تصمیم برای بازگشایی مدارس گرفته شده است و مدارس سراسر کشور فردا 15 شهریور باید میزبان 14 میلیون دانش آموز باشند. برقراری پروتکل های بهداشتی در مدارس باید دقت و نظارت وزارت بهداشت صورت بگیرد تا شاید بخشی از نگرانی والدین برطرف شود. برخی از کارشناسان بهداشتی معتقدند که مدارس هنوز آماده بازگشت دانش آموزان نیستند و با این حال که تصمیم گرفته شده باید در هر مدرسه حداقل یک مسئول بهداشت آگاه و آموزش دیده حضور داشته باشد تا در زمان نیاز بتواند افراد مشکوک به بیماری را به سرعت به مرکز درمانی معرفی کند تا از شیوع آن در بین سایر دانش آموزان جلوگیری کند. ضمن اینکه باید اقلامی از قبیل ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده در مدارس موجود باشد تا دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند، همچنین ضدعفونی محیط مدرسه به درستی و با توجه به تعداد دانش آموزان هر ساعت انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha