کد خبر: یارانه-پنهان-بدون-عدالت-توزیع-می-شود
۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۷
یارانه پنهان بدون عدالت توزیع می شود

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره یارانه های انرژی گفت: ما یک یارانه پنهان داریم و یک یارانه آشکار، یارانه ای که به صورت هدفمندی با این مبلغ اعلام می‌شود یارانه آشکار ماست و ما در حوزه انرژی زیادی یارانه زیادی پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم یارانه کلی را محاسبه کنیم که قیمت تمام شده نفت، گازی و برقی که به داخل می فروشیم را محاسبه کنیم و بعد یارانه‌ آن را حساب کنیم، نه اینکه قیمت را یارانه ای حساب می کنیم و از سقف قیمت یارانه ای تا قیمتی که عرضه می کنیم؛ این بخش را یارانه درنظر بگیریم.

رحیمی مظفری تصریح کرد: آن چیزی که الان باعث شده تا تعادل برقرار نباشد و مشکلات قاچاق سوخت بوجود بیاید یا صرفه جویی و مدیریت انرژی درست انجام نشود بیشتر موضوع یارانه های پنهان است تا آشکار. برای مدیریت این موضوع نیاز به ثبات اقتصادی در کشور هستیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: وضعیت اقتصاد کشور باید تحمل این را داشته باشد که بتوانیم یارانه پنهان را برداریم، یعنی اگر این اتفاق بیافتد باید یارانه همه حامل‌های انرژی را برداریم. از آن طرف هم باید این یارانه را به گونه ای مدیریت کنیم که اشخاص برسد.

وی تاکید کرد: الان هر کسی بیشتر دارد، بیشتر مصرف می‌کند، هر کسی مصرف‌کننده بالاتر، ثروتمندتر، خانه و کارخانه و صنعت بزرگتری دارد، بیشتر از این یارانه پنهان استفاده می کند. طبیعتا این عدالت نیست ولی برای رسیدن به این عدالت هم راه هموارنبوده و کار بسیار سختی است.

مظفری رحیمی اضافه کرد: زمانی ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم که این درد را به جان بخریم تا قیمت این حامل های انرژی و البته حقوق هم چند برابر شود. اگر می‌بینیم با یک فشار انقباضی در داخل می خواهیم حقوق مردم و هزینه‌کردها را پایین نگه داریم، نشانه برقرار نبودن این توازن وقتی آشکار می شود که شما به عنوان یک ایرانی به خارج از کشور مسافرت می کنید و نمی‌توانید با حقوق چند ماه چند روز را در آنجا زندگی کنید ولی می‌بینیم یکی از خارج از کشور می آید و با حقوق یک هفته یک ماه در اینجا و با تمام امکانات خوش گذرانی می کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: این اتفاق به دلیل یارانه پنهان و عدم استفاده ما از عدالت در یارانه است که باعث می شود تا نتوانیم آن قدرت رقابت را داشته باشیم.

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha