کد خبر: گلوگاه-تعارض-منافع-در-آموزش-و-پرورش-کجا
۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ یکی از گلوگاه‌های تعارض منافع آموزش و پرورش در ارتباط با ناشران آموزشی است، گلوگاه تعارض منافع این بخش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و در بخش تألیف آن است. مؤلف کتاب درسی باید کتاب را به گونه‌ای تهیه کند که در شرایط نرمال، دانش‌آموز معمولی در مدرسه معمولی با داشتن معلمی که حدنصاب‌های آموزشی و مهارتی را کسب کرده، بتواند درس را مطالعه و یاد بگیرد و نیازی به مرجع دیگری نداشته باشد. حال اگر مولف کتاب درسی همزمان به تهیه کتاب کمک آموزشی خارج از سازمان اقدام کند، این سوال پیش می‌آید که وی بین منافع سازمان و منافع مالی خود که از محل فروش کتاب کمک آموزشی تامین می‌شود، کدام را انتخاب کرده؟ کتاب مناسبی تهیه کرده است که نیاز به محصول کمک آموزشی نداشته باشد؟ در مقیاس کوچک‌تر در سطح مدارس نیز شاهد مصادیق تعارض منافع هستیم، برخی مدارس به ناشران کمک آموزشی اجازه عرضه محصولات خود را می‌دهند و معلم به دانش آموزان می‌گوید کتاب کمک آموزشی ناشری خاص را تهیه کنید، همین اجبار دانش آموز به خرید کتاب کمک آموزشی یکی از مصادیق تعارض منافع در سطح مدارس است. در همین رابطه حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند انتشارات مدرسه تحت فشار ناشران خصوصی از مأموریت اصلی خود که پشتیبانی از کتاب‌های درسی و دانش آموزان است، کنار گذاشته شده است چرا عناوین مرتبط با کتاب‌های درسی برای دانش آموزان در این انتشارات چاپ نمی‌شوند؟ اظهار کرد: مسئله این است که ما موافق تولید کتاب‌های کمک آموزشی به هر بهانه‌ای و ورود آنها به مدارس نیستیم. وی افزود: تعداد زیادی از مراکزی که محتوای کمک آموزشی استاندارد تولید نمی‌کنند و فقط به قصد فروش و دریافت پول از دانش‌آموزان کتاب‌های کمک آموزشی را منتشر می‌کنند در حال فعالیت هستند و حتی این ناشران به مدارس وارد شده و مدیر مدرسه را راضی می‌کنند با اجازه او کتاب‌های خود را در مدرسه عرضه کرده و به دانش آموزان بفروشند. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه قانونگذار فرصت قانونی به ما داده است اما به طور کامل از آن استفاده نکردیم، گفت: مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش به ساماندهی منابع کمک آموزشی اشاره دارد و این وظیفه را به سازمان پژوهش واگذار کرده است، این سازمان باید از این فرصت استفاده و به وضعیت سامان دهد اما به دلیل گستردگی و تنوع ناشران کمک آموزشی و ضعف پیگیری در تشکیل شورای سیاست‌گذاری و شورای برنامه‌ریزی آموزشی که در این ماده قانونی پیش‌بینی شده کار به خوبی پیش نرفته است. ملکی مطرح کرد: این مسیر را با جدیت آغاز کردیم و کارگروه‌ها فعال هستند تا بتوانیم وضعیت را بهتر سامان دهیم البته تصمیم نداریم با این مسئله به صورت سلبی برخورد کنیم چه بسا منابع کمک آموزشی مناسب هم تولید شده باشد و باید از آن‌ها بهره‌برداری شود. وی در پایان گفت: از ظرفیت انتشارات مدرسه باید بهره‌برداری لازم را داشته باشیم و تولیدات این انتشارات در مدل معینی معنا و مفهوم پیدا کند چون اگر برای عملیاتی کردن مصوبه 828 مدل نباشد و انتشارات مدرسه فقط منابع کمک آموزشی تولید کند حتی در این انتشارات فرهنگی و تربیتی، ممکن است تولیدات نامطلوب داشته باشیم که نمونه‌هایی در گذشته بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha