کد خبر: گفتگوی-بی-واسطه-کولبران-با-رئیس-مجلس
۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (سه شنبه 19 اسفندماه) برای نظارت میدانی به استان کردستان سفر کرده است، در دیدار چهره به چهره با برخی از کوله‌بران، گفت: موضوع رسیدگی به مرزنشینان و کوله بری بحث جدیدی نیست و این امر در جنوب شرق و شمال غرب مانند منطقه کردستان وجود دارد.

وی تصریح کرد: تبادلات مرزی برای مرزنشینان است از این رو ابتدا باید تعریف مشخصی از مرزنشین تبیین و این امر ضابطه مند شود، سپس مشخص شود مرزنشین ها چه کسانی و در چه حاشیه ای از مرز هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل فعالیت در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین نیروی انتظامی نسبت به موضوع مرزنشین ها و کوله بری آشنایی کامل دارم، افزود: جامعه مرزنشین باید معیشت زندگی‌اش را از مرز تامین کند اما همه باید ضابطه مندی را بپذیریم و بر اساس آن کار کنیم.

قالیباف اظهار کرد: قرار نیست افرادی از هر نقاط مختلف کشور اینجا بیایند و کارهای غیرقانونی را تحت پوشش مرزنشینی انجام دهد در حالی که چنین اقداماتی قصد مرزنشینان نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه افرادی پیدا می‌شوند که می‌خواهند با پولشان منفعت زیادی ببرند؛ یعنی می‌خواهند مرزنشینان بار آنها را بیاورند اما این افراد منفعتش را ببرند؛ این مهم در حالیست که چنین افرادی کالا را وارد می کنند، در نتیجه تولید آسیب می‌بیند و اقتصاد را دچار مشکل می کنند که نهایتا منفعتش در جیب دلال ها می رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به گونه ای رفتار کنیم که مرزنشین منفعت اقتصادی خودش را ببرد، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند کولبری را قاچاق نمی دانم، اما این مهم باید برای افراد مرزنشین باشد نه اینکه کالاهای مجاز و کالاهای غیرمجاز با همدیگر تلفیق شود.

قالیباف اظهار کرد: البته  موضوع مربوط به سامان دادن و رسمی کردن بازارچه‌ها و ایجاد منطقه آزاد می‌تواند به این بحث کمک کند.

درخواست کولبران از رئیس مجلس شورای اسلامی

در ادامه یکی از مرزنشینان در گفتگو با رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: وقتی شما فرمانده نیروی انتظامی بودید، نه امنیت کشور دچار مشکل می شد و نه در مرزها اتفاقی برای کولبران رخ می داد، همه می دانیم که برخورد قهری با مرز نشینان تبعات اجتماعی بسیار زیادی دارد.

وی خطاب به دکتر قالیباف، تصریح کرد: همیشه می‌بینم شما چطور از مستضعفین پشتیبانی می کنید، لذا عاجزانه می خواهیم به این موضوع رسیدگی شود.

یکی دیگر از اهالی بانه نیز حین بازدید رئیس مجلس از بازار این شهر به وی گفت: به این بازار نگاه نکنید، مردم این منطقه کم بضاعت هستند ضمن این که الان بازار هم کم رونق شده است.

این شهروند بانه ای تاکید کرد: به دلیل گرانی اجناس و سختی های شدید در واردات کالا مردم به سختی شدید افتاده اند و حتی برای سرزدن به اقوام شان حین تردد از مرز مشکل دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha