گزارش نشست «سیف‌اله صمدیان» درباره بخش دیجیتال‌آرت در چهارمین روز جشنواره «هنر زنده است»

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره «هنر زنده است»، صمدیان در ابتدای نشست ضمن یاد کردن از محمود کلاری که در جشنواره حضور ندارد، عنوان کرد: جای محمود کلاری بسیار خالی است. درست است که به لحاظ مسافتی دور است اما خیلی به ما نزدیک بود و بسیار مدیریت خوبی داشت.

او با اشاره به این که به احترام اسامی بزرگی که در این رویداد حضور دارند، به «هنر زنده است» پیوسته است، گفت: در جهان امروز ما یک واقعیت شیرین و گاهی تلخی به اسم عکاسی موبایل داریم که هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد و اگر واقع بین باشیم می‌بینیم که میلیون‌ها عکس در یک لحظه در دنیا منتشر می‌شود. به همین دلیل من تأکید کردم که چیزی به اسم عکاسی موبایلی را نمی‌شود در جشنواره نداشته باشیم، زیرا امروزه خیلی از فعالیت‌ها زیر مجموعه عکاسی دیجیتال رفته است.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره ادامه داد: به لحاظ آماری در بخش دیجیتال‌آرت ارقام درشتی داشتیم. کل آثار ۱۰۷۶ اثر بود که شامل ۵۲۲ عکس موبایلی، ۱۵۰ ویدئو آرت، ۱۳۱ فیلم موبایلی، ۹۳ نقاشی دیجیتال، ۷۸ موزیک‌ویدئو،  ۳۴ اثر مولتی مدیا،  ۲۷موشن گرافیک ۱۴ انیمیشن گرافی که از این میان ۱۶۰ اثر برای داوری راه پیدا کردند و چهار انیمیشن کامپیوتری، پنج فیلم موبایلی، چهار نقاشی دیجیتال و پنج ویدئوآرت در این بخش حضور دارند.

او با اشاره به کیفیت آثار بیان کرد: دیجیتال آرت اولین بار است که به این شکل خلق شده است. لذا ما باید برای سال‌های بعد به لحاظ شناخت جامعه دوربین به دست داشته باشیم. درخصوص دیجیتال آرت باید تعریفمان را تغییر دهیم؛ هنوز بسیاری نمی‌دانستند که چطور باید آثارشان را درست بفرستند. درواقع منظور ما را اشتباه فهمیده بودند. بسیاری از افراد تعریف درستی از مالتی‌مدیا نداشتند و آثارشان مرتبط به آن نبود. اصولا مشکل سال اول را رفع و رجوع کردیم. هر کداممان براساس شناختی که از این بخش‌ها داشتیم سعی کردیم کار را به درستی انجام دهیم. امیدوارم سال‌های دیگر ورک شاپ‌هایی برگزار شود تا این بخش جا بیفتد زیرا جهان امروز جهان دیجیتالی است.

«سیف‌اله صمدیان» گفت: بخش موبایلی جدی‌تر گرفته شده است. عکس موبایلی باید از آن رابطه مشخص در فضای مجازی خارج شود و اگر آن را به سمت خلاقیت موبایلی بچرخانیم، بهتر خواهد شد. امیدوارم بقیه بخش‌ها جدی‌تر گرفته شوند.

او درباره فضای جلسات داوری بخش دیجیتال‌آرت اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم در بخش داوری جلسه بزن بزن و جدل است اما داورانی که بودند می‌دانستند که اینجا جای این بحث‌ها و دعواها نیست. بحث‌ها بیشتر سر این بود که کدام اثر را در کدام بخش بگذارند.

او با اشاره به حضور «محمود کلاری» به عنوان دبیر بخش «دیجیتال آرت» ادامه داد: محمود کلاری، محمود کلاری است که قبل از ورود به سینما موزیسین قابل و عکاس فوق‌العاده‌ای بود. از همه مهم‌تر به‌روز بودن او است و محمود کلاری احاطه چند جانبه بر موضوعات داشت.‌

صمدیان با اشاره به حضور جوانان در این بخش بیان کرد: درست است که میانگین شرکت‌کنندگان ۳۰ سال است و داوران سنی دارند اما این بسیار نکته خوب و جالب توجهی است. چون این بسیار برای این شرکت کنندگان مفید است و آنها می‌توانند از تجربیات ما استفاده کنند.

او در پاسخ به سوال مازیار رضاخانی در این باره که به جز حمایت‌های شهرداری تهران، برند هافمن که کار اقتصادی می‌کند با عقلانیت فرهنگی وارد جشنواره شده است و بخشی از کمک مالی را برعهده گرفته، درباره ورود بخش خصوصی به ‌کارهای فرهنگی، گفت: کرونا همه چیز را به هم زد. اگر شرایط عادی شود و چه آنهایی که با پول نفت وارد می‌شوند و چه کسانی که در بازار آزاد حضور دارند، نگاه بیشتری به برپایی جشنواره‌ها داشته باشند، اتفاق بهتری می‌افتد. خوشحالم که این حمایت انجام شد زیرا رخ دادن و تداوم این اتفاق در هنر ایران لازم است.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است» در پایان افزود: چیزی که از ته دل به آن معتقدم این است که این جشنواره بهترین امکان را به افراد می‌دهد تا بدون درگیرکردن خانواده در بحث مالی بتوانند در یک رویداد فرهنگی شرکت کنند، بهترین فیلم‌ها را بسازند و عکس‌های تاریخی بگیرند و تمام روابط کاری را کنار بگذارند و بتوانند خلق کنند. وقتی با عشق و درک درست بتوانی لذت خلق یک کار را داشته باشی، می‌توانی از خودت جایزه بگیری.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha