کد خبر: گاف-نمایندگان
۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴
نمایندگان مردم؛ ببینید کجا نشسته‌اید!

در سه هفته‌ای که از آغاز مجلس یازدهم گذشته نمایندگان مردم بویژه کسانی که دوره اول‌شان است وارد بهارستان شده‌اند نشان دادند که هنوز بر وظایف و حیطه کاری نمایندگی مردم تسلط نیافته‌اند.

محمدسیاح: به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری سلامت؛ در سه هفته‌ای که از آغاز مجلس یازدهم گذشته گاف نمایندگان مردم بویژه کسانی که دوره اول‌شان است وارد بهارستان شده‌اند نشان داد که هنوز بر وظایف و حیطه کاری نمایندگی تسلط نیافته‌اند. با نگاهی به اظهارنظر و طرح‌های پیشنهادی و همچنین گاف نمایندگان که برخی از آنها از روی هیجانات رفتاری می‌دهند، می‌توان بی‌تجربه بودن آنها را دید. این اتفاقات در شرایطی در حال رخ دادن است که مردم در بدترین شرایط اقتصادی قرار گرفته‌اند و از نمایندگان‌شان انتظار دارند به جای پرداختن به حواشی یا اظهارنظرهای تبلیغاتی برای مطرح شدن؛ هرچه سریعتر امور کشور را سامان دهند.

پیشنهاد ختم قرآن در مجلس!

مجلس شورای اسلامی ‌محل قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است، برهمین اساس هم باید اولویت تمام نمایندگان این باشد که قوانین به درستی اجرا شوند. پرداختن به فعالیت‌های حاشیه‌ای که نفعی برای مردم ندارد آن هم در مجلسی که برای هر جلسه برگزاری آن یک میلیارد تومان هزینه می‌شود، خواسته‌ای قانونی و به حق است. حسین جلالی، منتخب مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی‌ یکی از افرادی است که به جای کار نمایندگی به دنبال برگزاری کلاس‌های ختم قرآن در مجلس شورای اسلامی‌ است! اصل خواندن قرآن و ختم آن بسیار پسندیده و توصیه شده است، اما در شرایط حساس کنونی که مردم انتظار دارند تا نمایندگان‌شان حل مشکلات آنها را با اقدامات عملی برطرف کنند ختم قرآن تنها کمک معنوی خواهد بود. گاف نمایندگان او درباره جزئیات پیشنهاد خود مبنی بر ختم روزانه قرآن کریم از سوی نمایندگان دوره یازدهم به ایکنا گفته است: «در روز ورود به مجلس و اولین جلسه علنی، قرآن‌های زیبایی را بر روی میز هر یک از نمایندگان گذاشته بودند که کار خوب و مناسبی بود، اما فکر کردم که چطور می‌‌توان حق این کتاب بزرگ الهی را تا جایی که امکان دارد به جا آورد. بر همین اساس به ذهنم آمد که اگر مجموع نمایندگان دوره یازدهم هر روز دو صفحه قرآن کریم را بخوانند، می‌توانیم تقریباً روزانه یک ختم کامل داشته باشیم.»

پرداختن به وظایف شورای شهر در مجلس!

خودنمایی یا مطرح شدن مساله این است که بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم تازه کار هستند و برای اولین بار وارد بهارستان شده‌اند و برای اینکه بتوانند خود را نشان دهند از هیچ کاری مضایقه نمی‌کنند. تغییر نام معابر و اماکن که جزوی از وظایف و اختیارات شورای شهر است این روزها به وظایف نمایندگان بدل شده است. یک روز پیشنهاد تغییر نام خیابان و روز دیگر پیشنهاد تغییر نام فرودگاه را می‌دهند. این روند اگر ادامه داشته باشد بعید نیست بحث‌های مدیریت شهری هم وارد مجلس شود و به جای تصمیم گیری‌های کلان بحث‌های شهری را در دستور کار قرار دهند. گاف نمایندگان هفته گذشته بود که نمایندگان مجلس طرح تغییر نام فرودگاه مهرآباد تهران به شهید قاسم سلیمانی را با دو فوریت به هیات رییسه مجلس یازدهم دادند! در این طرح پیشنهاد شده که فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به "شهید سپهبد قاسم سلیمانی" تغییر نام دهد که در حمله آمریکا به کاروانی نزدیک فرودگاه بغداد به شهادت رسید. بیش از ۲۰۰ نماینده این طرح را امضا کرده‌اند. در متن طرح گفته شده که بیشتر فرودگاه‌های بزرگ در پایتخت کشورها به نام رهبران و قهرمانان تاریخ‌ساز و بزرگ ملی آن کشور است. بر اساس متن طرح پیشنهادی، نامیدن دومین فرودگاه تهران به نام سردار قاسم سلیمانی علاوه بر "زنده نگه داشتن" نام این "قهرمان بین‌المللی"، این "جنایت آمریکا و اقدام تروریستی استکبار جهانی" را در ذهن میلیون‌ها مسافر و گردشگر باقی خواهد گذاشت. طرح‌های دوفوریتی باید حداکثر بعد از ۴۸ ساعت در دستور کار جلسه مجلس قرار بگیرد. این طرح در حالی ارائه شده که وزیر راه و شهرسازی ایران پیشتر دستور داده بود فرودگاه اهواز، به نام شهید قاسم سلیمانی نامیده شود. طرح این موضوع در مجلس با دو فوریت، با انتقاد برخی، حتی چهره‌های اصولگرا مواجه شد چراکه این کار را خارج از حیطه وظایف مجلس توصیف می‌دانند.

جورج فلوید دغدغه نمایندگان!

برخی نمایندگان پا را از این هم فراتر گذاشته و خواستار نامگذاری خیابانی به نام جورج فلوید شد که توسط نیروی پلیس آمریکا کشته شد. این پیشنهاد هم خارج از وظایف نمایندگان است و به شورای شهر ارتباط دارد با این حال نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی ‌پیشنهاد کرد که در اعتراض به نظام سرمایه‌داری و نژادپرستی غرب، یکی از خیابان‌های تهران به نام جورج فلوید نامگذاری شود. گاف نمایندگان محمد مهدی زاهدی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «پیشنهاد دارم نام یکی از خیابان‌های تهران، در اعتراض به نظام سرمایه داری و نژادپرستی غرب به اسم جورج فلویدنامگذاری شود. امروز جمهوری اسلامی‌ایران نقطه امید ملت‌ها برای مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است.» جورج فلوید یک سیاه‌پوست آمریکایی بود که در ۲۵ مه ۲۰۲۰، مدتی پس از آن که دریک شاوین، یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در ایالات متحده آمریکا، زانوی خود را برای حدود ۹ دقیقه بر روی گردن وی گذاشت، درگذشت. رهگذرانی که در حال عبور بودند این حادثه را با دوربین موبایل ضبط و در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر کردند. در این فیلم، مرد سیاه‌پوستی که به نظر می‌آید حدود چهل سال سن دارد، به سختی در حالی که تقلا می‌کند نفس بکشد، به پلیس سفیدپوستی که وزنش را روی گردن او انداخته می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» صدای شاهدان عینی نیز شنیده می‌شود که به مأمور پلیس می‌گویند به آقای فلوید اجازه تنفس بدهد. شاهد دیگری به پلیس می‌گوید که از بینی آقای فلوید خون می‌آید. دیگری می‌گوید که بهتر است پایش را از روی گردن او بردارد. اما افسران حاضر در محل به مردم اجازه نزدیک شدن نمی‌دهند و حتی کمی تنش هم ایجاد می‌شود. شیوه مرگ جرج فلوید، بسیار شبیه به مرگ اریک گارنر در سال ۲۰۱۴ در نیویورک تعبیر شد؛ حادثه‌ای که باعث شد بسیاری از فعالان حقوق رنگین‌پوستان آمریکا توجه همگان را به «خشونت پلیس علیه اقلیت‌های نژادی» جلب کنند.

سردادن شعار مرگ بر آمریکا برای حمایت از مردم آمریکا!

گاف نمایندگان مجلس یازدهم در موضوعات مختلف باعث شده تا رسانه‌ها توجه بیشتری به این مجلس داشته باشند. یکی از این گاف نمایندگان سردادن شعار مرگ بر آمریکا برای حمایت از مردم آمریکا بود. احمد نادری، نماینده‌ تهران در مجلس در نطق خود با اشاره به اعتراضات آمریکا از نمایندگان مجلس خواست تا در حمایت از «مردم مظلوم آمریکا»، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دهند. گاف نمایندگان اتفاقی که نه تنها باعث تحقیر مجلس و تزلزل جایگاه آن می‌شود بلکه باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به تخصص و توانایی نمایندگان خواهد شد. اینگونه رفتارهای نسنجیده نشان از عدم آگاهی نمایندگان نسبت به جایگاه خود و مجلس شورای اسلامی ‌دارد که در معرض توجه رسانه‌ها است. شاید بهتر باشد که نمایندگان جدید بویژه آنهایی که برای اولین بار وارد مجلس شده‌اند قبل از اظهارنظرها با افراد با تجربه و دارای سابقه و پیشگسوت مشورت کنند تا اظهارنظرهایشان منطقی‌تر باشد، امروز فضای مجازی به رسانه‌ای بدل شده که در کمترین زمان ممکن می‌تواند اطلاعات را منتقل کند و در این شرایط باید حواسمان به حرف‌ها و اقدامات‌مان باشد تا سوژه دست رسانه‌ها نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha