در ایام تعطیلات با کمبود کیسه ‌های خون مواجه می‌شویم

دکتر آزيتا آذر کيوان، عضو هیات علمی سازمان انتقال خون در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود ذخایر خونی و کیسه ‌های خون در کشور مواجه هستیم یا خیر، گفت: کیسه ‌های خون اهدا کنندگان معادل نیاز روزانه کشوری مصرف می‌شوند به همین دلیل ما قابلیت ذخیره سازی کیسه‌های خون را در کشور نداریم و نیازهای ما باید روزانه و به صورت تازه استفاده شود.

وی با بیان اینکه یک چهارم محصولات خونی که در سازمان انتقال خون تهیه می‌شود برای بیماران تالاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: مصرف خون بیماران تالاسمی بسیار بالا است و خونی که به آنها تزریق می‌شود، عمر آن باید کمتر از 7 روز باشد.

فوق تخصص بيماری‌های خون و سرطان کودکان با تاکید بر اینکه خون مصرف بالایی در کشور دارد و قابل ذخیره کردن نیست، افزود: پلاسمای خون را می توان تا 10 سال نگهداری و ذخیره سازی کرد اما کیسه‌های خون بدلیل اینکه عمر مفیدی دارند نمی‌توانیم آنها را بیشتر از 42 روز نگهداری کنیم.

در ایام تعطیلات با کمبود کیسه ‌های خون مواجه می‌شویم

آذرکیوان ادامه داد: در ایام تعطیلات اهدا کنندگان کمتر به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند به همین دلیل ممکن است در تعدادی از مراکز برای بیماران و به خصوص بیماران تالاسمی با کمبود ذخایر خونی مواجه شویم.

وی با بیان اینکه با کمبود گروه‌های خونی O منفی، AB در کشور مواجه هستیم، تصریح کرد: در سازمان انتقال خون بانک اطلاعاتی از همه اهدا کنندگان وجود دارد و ما یک سری اهدا کنندگان مستمر داریم که در صورت نیاز به یک گروه خونی خاص فراخوان می دهیم و این افراد هم به ما کمک می‌کنند.

عضو هیات علمی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در زمان نیاز به کیسه‌های خون، همه سازمان‌های انتقال خون و مراکز اهدا خون استان‌ها و شهرستان‌ها با یکدیگر همکاری بسیاری نزدیکی دارند، گفت: همپوشانی خوبی بین سازمان‌ها و مراکز انتقال وجود دارد به همین دلیل نگرانی در خصوص تامین خون در مواقع نیاز وجود ندارد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha