کد خبر: کم-خونی-فقر-آهن-شایع-ترین-بیماری-خونی-در
۹ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
کم خونی فقر آهن شایع ترین بیماری خونی در کشور/بیماری های خونی چه علائمی دارند؟

دکتر سیداسداله موسوی فوق تخصص خون و سرطان بالغین (انکولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به شایع ترین نوع بیماری های خونی اظهار کرد: شایع ترین نوع بیماری های خونی در کشور ما و دیگر کشورها، کم‌خونی است.

وی با بیان اینکه شایع ترین کم‌خونی، کم خونی فقر آهن است، افزود: این نوع کم خونی در خانم ها به ویژه خانم هایی که در سنین باروری ( ۱5تا 50 سالگی) قرار دارند به مراتب در مقایسه با آقایان شایع‌تر است.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین تصریح کرد: ممکن است که اختلالات خونریزی دهنده که بیشتر به علت کمبود پلاکت است یک نوع بیماری شایع خونی باشد؛ بعد از اختلالات خونی، بیماری هایی که مغز استخوان توسط سلول های نارس اشغال می‌شوند و به آن لوسمی گفته می شود را می توان به عنوان شایع ترین بیماری های خونی نام برد.

دکتر موسوی بیان کرد: نارسایی مغز استخوان یا آنمی آپلاستیک می تواند در ردیف بعدی بیماری‌های خونی قرار گیرد. بیماری‌های خونی متنوع هستند و علائم و نشانه های متنوع و گوناگونی هم دارند.

علائم هشدار دهنده بیماری های خونی

وی با تاکید بر این موضوع که بیماری های خونی علائم هشدار دهنده ای دارند، گفت: در مورد کم خونی ها، ضعف، خستگی پذیری و عدم توانایی کارهای معمولی می‌تواند کلیدی برای مراجعه فرد به پزشک برای تشخیص بیماری خونی باشد.

رییس مرکز مطالعات خون شریعتی ادامه داد: رنگ پریدگی یکی از علائمی است که فرد و یا خانواده وی می توانند متوجه آن شوند.

علائم بیماری کم خونی

دکتر موسوی یادآور شد: در مورد کم خونی ها؛ تنگی نفس، تپش قلب، سردرد و سرگیجه علائمی بسیار هشدار دهنده هستند که فرد حتما باید برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کند.

وی اشاره کرد: در مورد بیماری های خونریزی دهنده باید عنوان کرد که خود خونریزی، لکه های کبود در پوست و همچنین مخاطها در داخل دهان و لب می تواند از علائم کمک کننده برای تشخیص بیماری خونی باشد.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین در مورد کمبود گلبول های سفید و بعضی از انواع سرطان ها اظهار داشت: سرطان می تواند گلبولهای سفید و پلاکت ها را پایین بیاورد و یا برعکس گلبولهای سفید بی فایده را بالا ببرد و پلاکت را کاهش دهد و باعث ایجاد کم خونی شود؛ این علائم مرکب هستند.

علائم بیماری سرطان

دکتر موسوی گفت: از علائم این بیماری می توان به کبودی، خونریزی، تب، علائم عفونی، ضعف و خستگی پذیری ناشی از کمبود گلبولهای قرمز و کم خونی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیمارهای خونی نشانه های متنوعی دارند که به فرد هشدار می دهند که حتما برای تشخیص درست بیماری به پزشک مراجعه داشته باشد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha