کد خبر: کم-آبی-سطح-زیرکشت-هندوانه-در-ابرکوه-را-۹
۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲
کم آبی سطح زیرکشت هندوانه در ابرکوه را ۹۰ درصد کاهش داد

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت  به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، مهدی غیب‌الهی افزود: برای کاهش مصرف آب این میزان سطح زیرکشت هندوانه نیز با روش آبیاری نوین اجرا شده تا حداکثر بهره‌وری از آن حاصل شود.

وی اظهار کرد: حدود ۲ دهه پیش سطح زیر کشت این محصول در ابرکوه بیش از ۵۰۰ هکتار بوده  که در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۵۰ هکتار رسیده بود و کشاورزان این شهرستان به دلیل محدویت منابع آب به تدریح سطح زیرکشت آن را کاهش و با تغییر الگو کاشت محصولات کم آبخواه را توسعه دادند.

غیب‌الهی تصریح کرد: کار برداشت هندوانه در سطح ۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می شود از این میزان حدود یک هزار و ۲۰۰ تن محصول برداشت شود.

وی با بیان این که حدود ۷۰ خانوار در کشت این محصول فعال هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوا و مراقبت‌های ویژه کشاورزان در زمینه داشت و برداشت و مبارزه با علف‌های هرز، تولید محصول هندوانه از ۲۷ تن تا ۴۰ تن در هکتار انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه به کشاورزان توصیه کرد: از کاشت این محصول پرآبخواه پرهیز کنند و به محصولات کم آبخواه و با ارزش افزوده بالا همچون پسته، زعفران، گیاهان دارویی با روش علمی و نوین آبیاری روی آورند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۵ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در اراضی و باغ های ابرکوه اجرا شده که نیمی از آن مربوط به هفت سال گذشته است.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و استقبال کشاورزان در اجرای سامانه یاد شده، ابرکوه از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در رتبه نخست استان قرار دارد.

گفتنی است؛ اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha