کد خبر: کمکی-که-وزارت-بهداشت-به-آرامش-و-امنیت-جا
۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۴۱

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی در شصت و چهارمین جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: اگر همدلی، وفاق، همدلی، برادری و همراهی نبود، به تنهایی در مدیریت کرونا با ابعاد بسیار سهمگینی در تنهایی روبرو بودیم.

وی افزود: با لطف خدا و هدایت ها و حمایت های بی دریغ و پیوسته مقام معظم رهبری و همراهی همه عزیزان از جمله نیروهای مسلح، صدا و سیما، قوه قضاییه و وزارتخانه ها و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، استانداران، جامعه روحانیت و سازمان های مردم نهاد، کسبه که در این روزهای سخت بی حمایت، تاب آوری داشتند و همراهی کردند، حماسه بزرگی به نام مدیریت موفق کرونا در کشور آسیب دیده از تحریم های ظالمانه خلق شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در آمریکا تا 6 ماه پیش، 111 میلیارد دلار برای مدیریت کرونا در بخش سلامت و در انگلیس 22 میلیارد پوند در این حوزه هزینه کرده بودند اما ما هنوز مقدار قابل توجهی از یک میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری موافقت فرمودند را دریافت نکرده ایم. در چنین شرایط، این حماسه خلق شد که بعد از دفاع مقدس، چنین وفاق و همدلی در کشور رقم نخورده بود که نشان از عنایت ویژه خداوند، بیرق رهبری و همدلی و وفاقی بود که در سایه تجربه بسیار ذیقیمت دفاع مقدس آموخته بودیم.

دکتر نمکی یادآور شد: دوره ای در کشور به خوبی، زیبایی، با وسواس، پیش بینی های درست و اتاق کارشناسی بسیار سنجیده اداره شد. 14 ماه است یادم نمی آید که یک ساعت پیوسته خوابیده باشم و همکاران ما برای خدمت به مردم، شبانه روزی تلاش می کنند. دکتر جان بابایی الان در سفر استانی است، دیروز در خراسان جنوبی و پریروز در بوشهر و روز قبل از آن در استان مرکزی حضور داشت و امور را از نزدیک مشاهده و مدیریت می کند.

وی ادامه داد: یک رییس دانشگاه علوم پزشکی، حتی یک روز هم مرخصی نداشته و یاد ندارم که معاونان بنده آنهایی که بیشتر در صحنه هستند، بتوانند یک روز با خانواده شان حتی یک ناهار بخورند و این یعنی 14 ماهِ پیاپی کار را رصد کردن و نفس گیر کار کردن و متاسفانه در بعضی موارد، بی مهری ها و  بی توجهی هایی این عزیزان را کسل تر و خسته تر کرده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تا قبل از عید، راهی را رفتیم که بسیار بسیار پرسرعت با همه سنگلاخ ها بود. با دست های بسته اما با چشم های باز در اقیانوس پربلا شنا کردیم و دستاوردهای ما همه چیز را نشان داد. زمانی که برای ما، مرگ هزار و 200 مورد را پیش بینی کرده بودند به مرگ و میر دو رقمی رسیدیم و بیش از یک ماه، ویروس جهش یافته در خوزستان می چرخید و ما مرگ و میرها را روی 50 تا 60 مورد نگه داشتیم در حالی که همین ویروس، اروپا را به زانو درآورد و اروپا در مقابل هجمه ویروس انگلیسی، احساس عجز کرد.

دکتر نمکی یادآور شد: اتفاقاتی رخ داد که هیچ ارتباطی با کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی نداشت. هر کس به این کمیته به جز سپاس، قدردانی و تشکر ویژه بگوید، ناصواب و نادرست گفته است چون بیشترین وقت گذاری در تدوین پیشنهادها در موقع مناسب داشته است و بنده هم در جریان جزییات این کارها هستم.

وی گفت: قرار نیست با مردم در پس پرده صحبت کنم و قرار نیست که اعتماد مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی، نقد و حراج کنم. معتقدم نظامی در دنیا موفق است که مردم آن قبولش داشته باشند. 30 سال پیش که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، روزی مرحوم هاشمی رفسنجانی بنده را صدا کرد و گفت فلان مدیرکل وزارت بهداشت چنین حرفی را زده که از دیشب تا حالا رسانه بیگانه این سخنان را می گویند به او گفتم اصلا نگران رسانه های بیگانه نیستم چون آنها تا زمانی که انقلاب و نظام بر اصولش پایبند باشد و رژیم صهیونیستی را غاصب بشناسد و به رسمت نشناسد، این حرف ها مطرح می شود. از روزی می ترسم که مردم ما را قبول نداشته باشند. از بی اعتمادی مردم به عنوان اصلی ترین حربه علیه نظام هراس دارم و آن زمانی است که به مردم راست نگوییم و با مردم شفاف نباشیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید نفس حرف دو صدایی و حرف یکصدایی را ارزیابی کنیم. در مورد حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تکصدایی داریم، اشتباه است. ما حافظ جان مردم هستیم. بنده وزیر بهداشت تمام مردم ایران اعم از شیعه، سنی، کلیمی، مسیحی، زرتشتی، لامذهب و حتی زندانی محکوم به اعدام هستم. نمی توانم با سلامت مردم مصالحه کنم و اگر مردم به این این برادر کوچک طبق ارزیابی ها اعتماد بیشتری پیدا کرده اند، به این دلیل است که با مردم همیشه شفاف حرف زده ام.

دکتر نمکی تصریح کرد: علاوه بر کرونا، دو سه کار اضافه تر کردیم. ارزی که در سال 99 گرفتیم، 1 میلیارد و 200 میلیون یورو کمتر از سال آرام 97 بود اما آیا یک مورد صف مایحتاج ضروری مردم را در دارو دیدید؟ اصلا کسی پرسید که وزیر بهداشت، چگونه چهار هزار و 750 قلم دارو را مدیریت کرد و چطور یک روز کارخانه های داروسازی کشور به خاطر مواد اولیه تعطیل نشد؟ چطور اتاق های عمل کشور حتی 5 دقیقه هم به دلیل داروی بیهوشی لغو نشد که در تمام سایت ها و رسانه های بیگانه به این مملکت بتازند؟ هیچ کس از من این سوالات را نپرسید. هیچ کس نپرسید که یک استنت برای بیمار قلبی در شرایط سخت تحریم در اتاق های جراحی کشور کم نیامد. هم بیمار کرونایی را مدیریت کردیم و هم به بیمار غیرکرونایی و کارگری که از داربست می افتاد یا با موتور و ماشین تصادف کرد، نگفتیم تخت ویژه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: کمکی که وزارت بهداشت به آرامش و امنیت جامعه کرد، مغفول مانده و این مظلومیت را جایی نمی گویند. نمی گویند که یکی از بزرگترین کمک های وزارت بهداشت، القای آرامش و امنیت به جامعه بود. نگذاشت جامعه احساس تهی بودن کند. به همکارانم دیروز گفتم که نقش من، فریاد زدن کاستی ها نیست بلکه نقش بنده، ایجاد آرامش در جامعه است و باید به مردم بگویم درست است که این موج جدید ایجاد شد اما نگران نباشید ما هستیم و آماده ایم.

وزیر بهداشت گفت: ما نیامده ایم که برای صندلی هایی نشانه برویم بلکه آمده ایم برای فناشدن، روی مین رفتن، آبرو خرج کردن و برای ارتقای درجه و پست و مقام نیامده ایم بلکه برای نیستی و نابودی و دفاع از خون شهدا آمده ایم و بگوییم که ما ملت امام حسینیم. برای شهادت آمده ایم نه برای ارتقای درجه. ما اصلا سیاست باز نیستیم، بلدیم اما اهلش نیستیم.

دکتر نمکی اضافه کرد: اتفاقاتی در کشور رخ داد که اگر دقت می شد و نگاه کارشناسی خریدار داشت، در طوفانی به نام موج چهارم کرونای جهش یافته نمی افتادیم. مکتوبات زیادی دارم که جزء اسناد طبقه بندی شده است و بنا ندارم آنها را منتشر کنم اما حرفی که می زنم حاصل این گفتمان است که شما عزیزان در ایجاد این فضا، هیچ نقشی جز خیر ندارید.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما گفتیم که ویروسی آمده با یک قابلیت به مراتب خشن‌تر و من آن را می شناسم. به تمام روسای دانشگاه‌ها هم گفتم که خودتان را برای یکی از سهمگین ‌ترین مبارزات تاریخ اپیدمی آماده کنید. ۳۲ سال است که این موضوعات را در دانشگاه درس می‌دهم ضمن اینکه ۳۰ سال قبل در این مملکت اپیدمی را کنترل می کردم.

وی تاکید کرد: در اپیدمی می‌گویند اگر در خوزستان پروانه‌ای پر زد، شما در خراسان جنوبی ۲۴ ساعت بعد منتظر طوفانش باشید. اصلا در اپیدمی زرد و قرمز و نارنجی و آبی نداریم، ممکن است از نظر تعداد بیماران، طبقه‌بندی کنیم، اما مگر می‌توانم به ویروس جهش یافته بگوییم حق دارم از یک نقطه بردارم و به نقطه دیگری ببرم؟ چنین حقی نداریم. در مدیریت اپیدمی ما باید دورتر را ببینیم، نه امروز را.

وزیر بهداشت گفت: سازمان هواشناسی می گوید که امروز آفتابی است اما تو که می خواهی به شمال بروی، ارتفاعات کندوان برف و بوران است حواست را جمع کن. اتاق مراقبت فرودگاه به خلبان های هواپیماها می گوید وقتی به فلان جا رسیدی، توده هوایی به تو می رسد حواست را جمع کن یا صبر کن یا نرو. من در اتاق فرمان کشور نشسته‌ام و وقتی به عنوان کارشناس حرفی می‌زنم یقینا حساب و کتاب دارد.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: وقتی ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ می‌نویسم که پروازهای خوزستان باید لغو شود، برای این است که می‌دانم بمب ویروس دارد به اقصی نقاط کشور می‌رود و 25 درصد از آنها حتی اگر بهترین تست های دنیا هم بیاورند، به عنوان منفی کاذب از دستم در می رود. یعنی حتی اگر تمام پروتکل‌ها در چیدمان یک پرواز رعایت شود، ۲۵ درصد موارد از دست من در می‌رود و این یعنی که داریم به مشهد، بندرعباس، تهران و ... ویروس می‌فرستیم و مکتوب نوشتم. شما از محتوای این مکاتبات خبر ندارید که اگر خبر داشتید به شدت از من حمایت می‌کردید.

وی یادآور شد: ما گفتیم که به ما وقت دهید، مانند کاری که پارسال شد تا دو کار انجام دهیم؛ اول اینکه با همراهان مان در طرح شهید سلیمانی بتوانیم تا ۱۸ فروردین شعله ‌های کوچک بیماری را در منازل، محله به محله پیدا و خاموش کنیم تا به هم نپیوندند. گفتیم که ما با جمعیت سیال، قابل جابجا شدن و غیر ساکن، نمی‌توانیم بیماریابی کنیم. دوم اینکه سفر در هر صورت عامل انتقال بیماری است و با ویروس جهش یافته گرفتار می‌شویم. نوشتم که تاب‌آوری مردم برای ما مهم است اما تاب‌آوری نظام سلامت مهم‌تر است. این نیروها ۱۴ ماه است که دارند نفس‌گیر کار می‌کنند و دیگر بریده اند. در مازندران تازه از پیک ویروس ووهان درآمدند و به دلیل سفرها به پیک ویروس جهش یافته انگلیسی افتادند.

وزیر بهداشت بیان داشت: وقتی می‌گویم ترکیه را ببندید، به این دلیل است که خبر دارم آنجا ویروس غیر انگلیسی هم دارد می‌چرخد و نوشتم اگر من گرفتار ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی و جهش یافته هندی شوم، دیگر نمی‌توانیم کار را جمع کنیم. تمام این مکتوبات هست. اگر انتظار تک ‌صدایی از وزیر کارشناس این مملکت را در جهت حرف غیرکارشناسی داریم، بدانید که این اتفاق نخواهد افتاد.

دکتر نمکی ادامه داد: این وزیر می‌تواند برود اما نمی‌تواند حرف غیرکارشناسی را تایید کند. ولله قسم صندلی که روی آن نشسته ام اگر خدمت به مردم نباشد، از آب بینی بزی که امیرالمومنین(ع) می‌گفت، برایم کمتر است و اگر نشسته ام برای عشق خدمت به مردم نشستم و البته شرمساری از یک مرد بزرگ(مقام معظم رهبری) که هیچوقت مرا تنها نگذاشت و هر وقت فکر می کنم که شاید ایشان را برنجانم، بغض گلویم را می گیرد چون یکبار نشد که من گلایه و نامه‌ای بنویسم و یک دقیقه بعد جواب نگیرم. مدت‌ها پیش خدمت‌شان نوشتم این تصمیمات، قرارگاهی می‌خواهد که اجرا کند، آن روزها رنجیده و دل شکسته بودم ایشان بلافاصله فرمودند که اولین جلسه بعد از مدت ها تعطیلی جلساتم را خودم می‌گذارم و بگویید نگران نباش. جلسه گذاشتند و فرمودند و آنجا ایشان تعیین کردند که مصادیق را وزارت بهداشت تعیین می‌کند و باید اجرا کنند. نه اینکه بگویند وزیر بهداشت هم عضوی از ستاد ملی است. این حرف یعنی چه؟. اصلا ستاد ملیِ بدون مصادیق کارشناسی وزارت بهداشت معنی ندارد. اصلا ما بیرون می‌آییم، آنها تصمیم بگیرند و به ما ابلاغ کنند. اینطور نمی‌توان مملکت را اداره کرد. در دام یکی از سهمگین‌ترین اپیدمی‌های تاریخ این مملکت افتادیم.

وی گفت: اکنون بحث تخت در بیمارستان‌ها مطرح است. دیروز یکی از اقوام ما در کاشان ۴۸ ساعت در اورژانس آنجا ماند و برای رفتن به آی سی یو تخت نداشت. در استان‌های مختلف تخت نداریم، اما این تیم، غیرتمندانه تا آخر کرونا ایستاده و یک بیمار پشت درب بیمارستان‌ها نخواهد ماند. مردم بدانند که ما و همکارانمان اگر در پیک قبلی دو تا سه هزار تخت پر شد، امروز ۸۰ هزار تخت آماده کردیم. ما در سال گذشته سه هزار تخت آی سی یو اضافه کردیم که پول هم به ما ندادند و این گلایه را داشتم و دارم. قبل از عید نوشتم که به من کمک کنید. من ۱۳ هزار تخت آماده دارم، به من کمک کنید تا بتوانم این تخت‌ها را راه بیندازیم که اگر موج رسید نمانیم، اما کمک نکردند. اخیرا آقای رییس جمهور دستور دادند که کمک کنند. این به این معنا نیست که ما نشستیم. مردم باید بدانند که هیچ بیماری پشت درب هیچ بیمارستانی سرگردان نخواهد شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: ما جان، شرف‌ و همه حیثیت‌مان را گرو گذاشته ایم که آبروی جمهوری اسلامی ایران را در دنیا حفظ کنیم و نخواهیم گذاشت که بیماران سرگردان شوند. ما بچه‌های دفاع مقدسیم و آماده روی مین رفتن هستیم و امکان ندارد بگذاریم شهروندی در جمهوری اسلامی سوژه مطبوعات و رسانه‌های معاند بیرون شود که اینها پشت درب بیمارستان ها، بی تخت مانده اند و افتضاحی که دیدید در زمین های چمن کشورهای اروپایی مقتدر اقتصادی بیمار خوابانده بودند، هرگز تا ما زنده ایم و تا جایگزینان ما زنده هستند، نخواهیم و نخواهند گذاشت بیماری در کشور، بدون تخت بمانند.

دکتر نمکی افزود: کار را بر ما سخت کردند. وقتی حرف کارشناسی را نشنیدند، کار را بر ما سخت کردند. بمب آلوده، آن هم با یک ویروس بسیار سرکش جابجا شد و نمی‌دانیم که آیا ویروس‌های سرکش‌تری هم در این بی توجهی وارد کشور شد یا خیر. آیا با ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی و سوپر جهش یافته هندی هم دارم دست و پنجه نرم می‌کنم یا خیر؟ همه همکارانم را بسیج کردیم که این را ارزیابی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای واکسن بیش از سه هزار صفحه مکاتبه در مورد واکسن کرده ایم. از اردیبهشت سال گذشته با وزیر بهداشت روسیه صحبت کردم، با چین مذاکره کردیم، با کوبا لابی کردیم و من می‌دانستم که واکسن با توجه به ظرفیت تولید دنیا و با توجه به اینکه سرمایه‌داران و استعمارگران اصلی روی این جریان به عنوان یک جریان سیاسی افتاده‌اند، به راحتی نمی‌گذارند که واکسن به سایر کشورها برسد.

وزیر بهداشت افزود: الان ۸۵ درصد از واکسن دنیا را 7 کشور مصرف می‌کند. حال ما دو راه بیشتر نداشتیم؛ یکی اینکه همین راه را رویم و التماس و لابی کنیم و دوم اینکه به تولید داخل برگردیم. یک روز خواهید دید و خواهند گفت که چه کسی محور این حرکت شد، چه کسی برکت، پاستور و رازی را به این عرصه آورد که بیایید بسازید. حتی اگر این حقیر زیر خاک باشم، این‌ها را خواهند گفت که چه کسی این دل به دریا زدگی را در کشور شروع کرد.

دکتر نمکی گفت: قبل از عید قرار بود ۴.۵ میلیون دوز واکسن دریافت کنیم. دو میلیون از روسیه و ۲.۵ میلیون از سایرین. روس‌ها به جای دو میلیون واکسن گفتند یک میلیون و بعد یک میلیون را هم کردند ۴۰۰ هزار دوز. خیلی هم از طریق سفیرمان در روسیه  تلاش کردیم. هندی‌ها قرار بود دو میلیون دوز به ما واکسن بدهند که بعد شد ۵۰۰ هزار تا که پولش را پرداختیم، ۱۲۵ هزار دوزش را حمل کردند و ۳۷۵ هزار دوز در فرودگاه با دستور دادستان هند، بلوکه شد و گفتند حتی یک واکسن هم نباید از هند خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود از کوواکس که پولش را داده بودیم برای ما سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن بیاید که این تعداد بعد از چانه زنی های روزانه به یک میلیون و 800 هزار، بعد یک میلیون و 200 هزار دوز تبدیل شد و قرار بود که تا 15 و 16 اسفند به کشور وارد شود اما آنقدر تعلل کردند که نهایتا توانستیم چند روز قبل ۷۰۰ هزار دوز از آنها دریافت کنیم و از چینی‌ها به جای دو میلیون دوز هم ۲۰۰ هزار دوز دریافت کردیم. نهایتا توانستیم قولی که برای واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت هدف داده بودیم را با ۲۰ روز تاخیر عملیاتی کنیم. از این به بعد هم شفافیت در اعلام عدد و رقم بیشتر و تعداد واکسن که تزریق شده اعلام می‌شود.

وزیر بهداشت بیان داشت: طبق مصوبه ۵۲ ستاد ملی کرونا مسئولیت تهیه واکسن خارجی با قرارگاه است. من این را نمی‌گویم که مسئولیت را از دوش خودم بردارم اما بدانید که مصوبه ۵۲ ستاد ملی اعلام می کند که مسئولیت تهیه واکسن خارجی با قرارگاه است و وزارت بهداشت باید لیست دهد. اما واقعا اینطور نیست. اندر پس پرده گفت‌وگوی من و توست/چون پرده برافتد، نه تو مانی و نه من. ما نمی‌خواهیم همدیگر را بزنیم. خدایی نکرده اگر برادر من در وزارت کشور آسیب ببیند من دیده ام و همه باهم آسیب ببینیم به جمهوری اسلامی آسیب وارد می شود.

دکتر نمکی اظهار داشت: من یک چیز را پذیرفته ام که برخی روزهای اول به آن خندیدند و مسخره  هم کردند و آن هم تولید واکسن داخلی است و تا پای جانم هم پای آن ایستادم و در بهاری که قول دادم، حتما واکسن تولید داخل را روی میز جمهوری اسلامی ایران خواهیم گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha