کد خبر: کمبود-پرستار-در-استانهای-قرمز-کرونا-جد
۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۲

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از نظام پرستاری،محمد میرزابیگی گفت: کمبود شدید پرستار در بحران کرونا سلامت مردم را به خطر انداخته است، در برخی استانهای قرمز نیم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم، تعداد زیادی از پرستاران نیز به کرونا مبتلا شده و از گردونه مراقبت خارج شده اند، مسئولان به وعده استخدام 10 هزار پرستارعمل کنند.

رییس کل  سازمان نظام پرستاری افزود: یکی از مهمترین دغدغه های پرستاران و مردم در این روزها تنیدگی دو بحران درهم است؛ بحران کمبود نیروی پرستاری و بحران کرونا و در حال حاضر در کشور در برخی از استانها مثل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان و شهرهایی که دوباره وضعیت کرونا قرمز شده و افزایش آمار بستری بالا ست به شدت کمبود نیروی پرستار حس می شود.

وی ادامه داد: شدت افزایش بیماری کرونا رابطه مستقیمی با کمبود نیرو دارد، در برخی از این مناطق نصف نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در 24 ساعت وجود دارد، در حالی که این مقدار باید در کشور 2.5  نیرو پرستاری باشد و در جهان این عدد حداقل 3 است، یعنی به ازای هر تخت بیمارستانی 3 و به ازای هر هزار نفر جمعیت 4 پرستار در 24 ساعت فعالیت می کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به کمبود نیرو پرستاری ادامه داد: مهمترین بحث سازمان کل نظام پرستاری در حال حاضر کمبود نیرو است، انتظار داریم قول هایی که در رابطه با جذب نیرو پرستار داده می شود عملی شود. مسئولان از جمله رئیس جمهور و وزیر بهداشت آگاه باشند در حال حاضر سه تا چهار ماه از وعده جذب پرستار گذشته است و بکارگیری نیرو می تواند بسیاری از مشکلات پرستاران و مردم را حل کند.

 میرزابیگی افزود: در حال حاضر 110 هزارنفر در گروه پرستاری در بیمارستان های دولتی برای 140 هزار تخت مشغول به فعالیت هستند، یعنی میانگین هشت دهم پرستار در 24 ساعت، این در حالی است که سالانه 10 تا 12 هزار نفر فارغ التحصیل پرستاری داریم و از این 110 هزار نفر پرستار تا کنون  70 هزار نفر به طور مستقیم به بیماران کرونایی خدمت کرده اند.

وی گفت: 35 تا 45 هزار نفر از پرستاران با فاصله دو هفته تا دو ماه از خانواده هایشان دور بودند و آنها را ندیدند، همچنین در میان این عزیزان تعداد زیادی از آنها به ویروس کرونا مبتلا شده اند و از گردونه مراقبتی بیمار به دلیل قرنطینگی و حفظ سلامت خودشان و بیماران کنار گذاشته شده اند.میرزابیگی افزود: در بحران کرونا با قرارداد کوتاه مدت حدود 2 تا 3 هزار پرستار جذب شدند، برطبق آمارهایی که ارائه شده است بیش از 3 هزار پرستار به دلیل ابتلا به کرونا از بیمارستان خارج شده اند.

وی بیان کرد: به دلیل نبود واکسن و دارو مهمترین چیزی که در بحران کرونا به کمک مردم می آید، یکی خدمات و مراقبت های پرستاران و دیگری رعایت نکات بهداشتی از طرف جامعه است و از این رو از همه مردم انتظار داریم با رعایت بهداشت و مراقبت، مواظب خودشان و پرستاران باشند.رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: یک بحثی در حوزه پرستاری و در دیدارهایی که با مسئولان داریم اجرای قانون تعرقه گذاری پرستاری است، در واقع دو نکته در رابطه با مطالبات پرستاران داریم یکی کمبود نیرو و دیگری قوانین بر زمین مانده است.

وی افزود: در خصوص قوانین بر زمین مانده لازم است، علاوه بر تصویب قانون، بعد نظارتی برای اجرایی شدن قوانین هم قوی شود، از مجلس یازدهم می خواهیم در این زمینه با نظارت بیشتر بر اجرای قوانین بپردازد، گاهی هم دولت موافقت خود را برای اجرای قوانین اعلام کرده است ولی امکانات لازم را مهیا نکرده که انتظار می رود علاوه بر تصویب امکانات، نظارت بر اجرایی شدن قوانین را نیز پیگیری کند.

میرزابیگی ادامه داد: بحران کرونا درس خوبی بود که نشان دهد نمی شود به یک گروه تعرفه داد و به یک گروه تعرفه نداد زیرا باید عدالت در همه گروه ها برای کارایی بیشتر اجرا شود. وی در خصوص طرح قاصدک نیز بیان کرد: طرح قاصدک یک روش پرداخت است که باعث ترکیب اضافه کار و کارانه شد و با معوقات طولانی مدت به پرستاران داده می شد، خوشبختانه ملقی شدن طرح قاصدک را وزارت بهداشت ابلاغ کرده است،در خواست داریم مسئولان فقط به دستورالعمل اکتفا نکنند؛ زیرا علاوه بر بخشنامه، پیگیری و نظارت برای به ثمر نشستن این طرح لازم است.

میرزابیگی گفت: این طور نباشد که وزیر بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی دستورالعمل ابلاغ کند و رئیس دانشگاه اجرایش نکند؛ مثل همین قرارداد های 89 روزه، در بحران کرونا در استانهای شمالی به پرستاران قول بکارگیری داده شد اما به محض اینکه بحران کرونا فروکش کرد با آنها قرار داد 89روزه امضا کردند. وی خاطرنشان کرد: از مسئولان وزارت بهداشت خواهش می کنم بخشنامه ای که ابلاغ می شود پیوست نظارتی و پیگیری اجرایی شدن هم داشته باشد، رئیس جمهوری در سخنرانی هایش بیان می کند 10 هزار پرستار در بحران کرونا جذب شده است ولی هنوز جذب 10 هزار نفری در بیمارستان ها مشاهده نشده است، آیا درست است یک رئیس دانشگاه در مقابل حرف مسئولان ایستادگی کند و بعد از فروکش کردن بحران، پرستاران را تعدیل کند و با آنها قرارداد 89 روزه ببندد؟لازم است نظارت و بر خورد با این روند صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha