کد خبر: کمبود-سلول-t-در-افراد-مسن-مبتلا-به-کرونا
۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۵۳
کمبود سلول T در افراد مسن مبتلا به کروناویروس شدید مرتبط است!
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از Reuters، کمبود سلولهای T ساده خطر ابتلا به کروناویروس را در افراد مسن افزایش می‌دهد. دانشمندان می‌گویند میزان کمتری از یک نوع سلول ایمنی در افراد مسن که برای مبارزه با مهاجمان خارجی حیاتی است، ممکن است به توضیح آسیب پذیری آن‌ها در برابر کروناویروس شدید کمک کند. هنگامی که میکروب‌ها وارد بدن می‌شوند، پاسخ ایمنی ذاتی اولیه التهابی ایجاد می‌کند که به طور خاص برای باکتری یا ویروس هدف قرار نگرفته است. در طی چند روز، پاسخ ایمنی دقیق‌تر سازگار شروع به تولید آنتی بادی علیه مهاجم همراه با سلول‌های T می‌کند که یا به تولید آنتی بادی کمک می‌کنند یا سلول‌های آلوده را پیدا و به آن‌ها حمله می‌کنند. در یک مطالعه کوچک که روز چهارشنبه در Cell منتشر شد، بیماران مبتلا به کروناویروس خفیف‌تر، دارای پاسخ ایمنی سازگارتر و به ویژه پاسخ سلول T قوی‌تر به کروناویروس بودند. همیار نویسنده شین کروتی از موسسه ایمونولوژی لا ژولا گفت: افراد بالای 65 سال به احتمال زیاد پاسخ سلولی T ضعیف و به طور کلی پاسخ ایمنی ضعیف دارند. وی توضیح داد، با افزایش سن  میزان ذخیره سلول‌های T ساده ما کاهش می‌یابد. به بیان دیگر، ما سلول‌های T بدون تجربه کمتری در دسترس داریم که برای پاسخگویی به مهاجم جدید فعال می‌شوند. محققان گفتند: افزایش سن و کمبود سلولهای T ساده ممکن است عوامل خطری برای عدم ایجاد پاسخ ایمنی سازگار هماهنگ باشند و در نتیجه باعث افزایش حساسیت به کروناویروس شدید شود.

اسپری ضد عفونی کننده بینی ممکن است به کاهش کروناویروس کمک کند!

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که یک اسپری ضد عفونی کننده بینی حاوی پویدون-ید می‌تواند به جلوگیری از انتقال کروناویروس کمک کند. کمبود سلولT و کروناویروس در آزمایشات لوله آزمایش، تیمی از پزشکان گوش، حلق و بینی دریافتند که اسپری بینی پویدون-ید در کمتر از 15 ثانیه ویروس را غیرفعال می‌کند. اسپری بینی‌ای که آن‌ها آزمایش کردند به طور معمول برای ضد عفونی کردن قسمت داخلی بینی قبل از جراحی استفاده می‌شود. محققان خاطرنشان کردند، فرمولاسیون‌هایی که برای استفاده روی پوست طراحی شده‌اند در بینی ایمن نیستند. آن‌ها روز پنجشنبه در جراحی گوش و حلق و بینی JAMA (جراحی سر و گردن) گزارش دادند که اکنون بیماران آن‌ها به منظور کاهش خطر انتقال ویروس از طریق هوا، از طریق قطرات و انتشار آئروسل، از اسپری قبل از اقدامات داخل بینی استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که بیماران قبل از مراجعه به قرار ملاقات‌ها، ضد عفونی بینی را انجام دهند، تا بار ویروسی داخل بینی را بیش‌تر کاهش دهند و از گسترش در مناطق انتظار و سایر مناطق مشترک با افراد‌های دیگر جلوگیری کنند. آن‌ها هشدار می‌دهند که استفاده عادی از پویدون-ید برای برخی از افراد، از جمله زنان باردار و بیماران مبتلا به بیماری تیروئید ، ایمن نیست. آزمایش‌های بالینی بزرگ‌تر هنوز ثابت نکرده‌اند که انتقال ویروس توسط محلول‌های ید داخل بینی انجام می‌شود، اما محققان گفتند: این مطالعات در حال انجام است.

همه آزمایش‌های آنتی بادی COVID-19 برابر نیستند...

برخی از آزمایش‌های آنتی بادی کروناویروس بسیار قابل اطمینان‌تر از آزمایش‌های دیگر هستند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی در بهترین موارد، قابلیت اطمینان در زیر گروه‌های بیمار متفاوت است. کمبود سلولT و کروناویروس برخی از آزمایشات به دنبال آنتی بادی IgM یا IgA، اولین آنتی بادی تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به مهاجم هستند که مدت زیادی در بدن باقی نمی‌مانند. سایر آزمایشات، یعنی رایج ترین نوع آن‌ها به دنبال آنتی بادی IgG هستند، که به طور کلی طی هفت تا 10 روز پس از شروع علائم ایجاد می‌شوند و پس از بهبودی بیمار برای مدتی در خون باقی می‌مانند. در تحقیقی که روز چهارشنبه قبل از بررسی همسالان روی medRxiv ارسال شد، محققان داده‌های 11809 (یازده هزار و هشتصد و نه) فردی را که کروناویروس آن‌ها با آزمایش‌های روشی با اطمینان بسیار بالایی تشخیص داده شده بو ، تجزیه و تحلیل کردند تا در آزمایش‌های مختلف ببینند تا چه میزان آنتی بادی‌ها متوجه می‌شوند که فرد بیمار است و چطور آن را به یاد می‌آورند. متداول ترین روش‌هایی که به دنبال IgG می‌گردند، میزان فراخوانی 91.2٪ داشتند. ناتالی شیلز، همکار نویسنده گروه UnitedHealth به رویترز گفت، اما روش‌های IgA و IgM میزان فراخوانی را به ترتیب 20.6 و 27.3 درصد تخمین زده‌اند. وی ادامه داد: فراخوان در بین زیرمجموعه‌ها و با توجه به زمان انجام آزمایش‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است و عملکرد پس از روز 14 نسبتاً پایدار است. این آزمایشات برای مردان در مقابل خانم‌ها، برای غیر سفیدپوستان در مقابل سفیدپوستان و برای افراد بالای 45 سال نتیجه بهتری داشت. شیلز افزود، تحقیقات بیشتری برای درک علت وقوع این تغییرات لازم است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

   

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha