کد خبر: کلیات-سند-ملی-واکسیناسیون-کشور-تصویب-ش
۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری جلسه امروز ستاد با حضور رییس جمهور به وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران و دنیا اشاره و اظهار کرد: ویروس انگلیسی تقریبا سراسر اروپا را درنوردیده و بسیاری از کشورهای اروپایی درگیر این ویروس شده اند.

وی با بیان اینکه کرونا در آمریکا با مرگ 4 هزار بیمار رکورد زد، بیان کرد: در آلمان و انگلیس هم مرگ و میر ناشی از کرونا از هزار نفر عبور کرد و  وضعیت شیوع بیماری در اسپانیا، مکزیک و ایتالیا هم مناسب نیست.

میزان بستری 80 درصد و مرگ و میر 70 درصد در کشور کاهش پیدا کرده است

دکتر رییسی با اشاره به اینکه میزان بستری 80 درصد و مرگ و میر 70 درصد در کشور کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که این آمار نتیجه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی همه مردم و همکاری مسئولان است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با ذکر این نکته که اکنون به غیر از استانهای شمالی، دیگر استانها وضعیت مناسبی از نظر شیوع بیماری دارند، گفت: در حال حاضر بیشترین میزان ابتلا به استان مازندران مربوط می شود البته فراموش نشود که استانهای گیلان و گلستان هم به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه 7شهر در کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، یادآور شد: 30شهر نارنجی و 411 شهر هم زرد هستند. 5 شهر آمل، ساری، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و 2 شهر بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند که حتما نیاز است مراقبت های بیشتری در این شهرها انجام شود.

دکتر رییسی در ادامه به ضرورت مراقبت بیشتر در برخی شهرها اشاره و تصریح کرد: شهرهای نور، نکا، قائم شهر، فریدونکنار، ساری، رامسر، جویبار، تنکابن و آمل در مازندران و ماسال، لنگرود و رودسر در استان گیلان و کردکوی و بندگز در استان گلستان از جمله شهرهایی هستند که به مراقبت بیتشری احتیاج دارند تا روند بیماری کاهشی شود.

ویژگی شهرهای آبی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز دو مصوبه در ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، مطرح کرد: خوشبختانه میزان بستری در برخی شهرها از شهرهای زرد هم پایین تر است به عبارتی در 192 شهر میزان بستری بیمار از دو بیمار به ازای هر 100هزار نفر جمعیت کمتر شده و روند هم نزولی است، به دلیل اینکه وضعیت بیماری در این شهرها بسیار مناسب است، رنگ جدیدی برای این 192 شهر در نظرگرفته شد تا بتوانیم محدودیت های کمتری نسبت به شهرهای زرد برای آنها در نظر بگیریم.

وی افزود: در این 192 شهر که با رنگ آبی شناخته می شوند تقریبا همه مشاغل با رعایت پروتکل هایی که متعاقبا اعلام خواهد شد، می توانند فعالیت داشته باشند. درشهرهای زرد و آبی منع تردد بین شهری وجود ندارد اما همچنان منع تردد شبانه از 9 شب تا 4 صبح برقرار است.

دکتر رییسی ادامه داد: با این رنگ بندی جدید 7شهر قرمز، 30شهر نارنجی، 219 شهر زرد و 192 شهر در کشور آبی هستند.

وی به مصوبه دوم ستاد هم اشاره و بیان کرد: کلیات سند ملی واکسیناسیون کشور امروز در ستاد به تصویب رسید. تهیه این سند مبتنی بر مسائل علمی و اولویت های بندی های سطح دنیا انجام می شود و کمیته های تخصصی در سطح کشور این برنامه را براساس بار بیماری و شیوه بیماری هایی که به عنوان بیماری های پرخطر و زمینه ای در سطح کشور هستند به تفکیک هر استان، شهر و شهرستان مشخص کرده اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در این سند اولویت بندی برای تزریق واکسیناسیون در 4 فاز است، گفت: واکسن در فاز نخست به کادر بهداشت و درمان که مستقیما با بیماری کرونا سرو کار دارند، سالمندان دارای بیماری زمینه ای شدید و جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای 50 درصد تزریق خواهد شد و  تقریبا یک میلیون و 300 هزار نفر مشمول فاز یک هستند.

دکتر رییسی ادامه داد: در فاز دو، واکسن به گروههای پرخطر مانند سالمندان بالای 65 سال که به ترتیب سنی از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال، ۶۵ تا ۷۰ و ۶۰ تا ۷۵ سال اولویت بندی می شوند و نیز به  افرادی که بین 16 تا 64 سال بوده و به بیماری زمینه ای مبتلا هستند، تزریق خواهد شد.

وی تصریح کرد: در فاز سوم واکسیناسیون برای افراد حاضر در مراکز تجمعی یعنی اشخاصی که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارند در نظرگرفته خواهد شد و نهایتا در فاز 4 واکسن برای عموم، تزریق می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: واکسیناسیون هم از واکسن های تولید داخل و هم واکسن هایی که از خارج خریداری می کنیم، انجام خواهد شد.

دکتر رییسی به پیشنهاد مطرح شده در ستاد مبنی بر آغاز فعالیت مشاغل فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی و برخی مناطق زرد اشاره و عنوان کرد: ان شاالله به زودی در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

 استان های تهران و البرز بعد از هفته ها در وضعیت زرد قرار گرفتند

وی با بیان اینکه استان تهران و البرز بعد از هفته ها در وضعیت زرد قرار گرفتند، بیان کرد: فعالیت مشاغلی که در شهرهای نارنجی ممنوع بود پس از تغییر وضعیت، آزاد بوده و تردد بین شهری بدون مانع خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان گفت: تغییر رنگ شهرها و کاهش مرگ و میر نتیجه رعایت پروتکل هاست که اگر خدایی ناکرده این همکاری ادامه پیدا نکند، مجبوریم دوباره محدودیت هایی را  اعمال کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha