کد خبر: کشتی-های-ایران
۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
آمریکا می تواند مانع ورود نفکش ایران به ونزوئلا شود؟

در حال حاضر ترامپ با مشکلات زیادی در داخل روبرو است. عمل دولت ترامپ در مبارزه با ویروس کرونا خوب نبوده است و نارضایتی ها را بیشتر کرده است. بنابراین عملیات نظامی در حوزه کارائیب می تواند این نارضایتی ها را بیشتر کند.

به گزارش گروه بین‌الملل طبنا(خبرگزاری سلامت)، در حالی که آمریکا تهدیدهایی را علیه ایران در خصوص اعزام نفتکش به ونزوئلا مطرح کرده بود دومین نفتکش ایرانی نیز وارد آبهای ونزوئلا شد. روز گذشته نیز نخستین نفتکش ایرانی به نام «فورچون» وارد آب‌های ونزوئلا شده بود و با اسکورت ناوهای جنگی ونزوئلا در یکی از بنادر این کشور پهلوگیری کرد.

ورود نفتکش‌های سوخت ایران به ونزوئلا در شرایطی است که پیشتر آمریکا در رویکردی خصمانه مدعی جلوگیری از ورود نفتکش‌های ایرانی شده بود.

شب گذشته نیز «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا پس از ورود اولین محموله سوخت ایران از حمایت‌های ایران قدردانی کرد و گفت: ایران و ونزوئلا هر دو خواهان صلح هستند و از حق تجارت آزادانه در دریاهای آزاد برخورداریم.

وی همچنین از ایران و ونزوئلا به عنوان مردمی انقلابی یاد کرد که هرگز در مقابل «امپراطوری آمریکا» به زانو در نخواهند آمد.

مادورو در عین حال ورود اولین کشتی حامل سوخت متعلق به ایران به ونزوئلا را ثمره امضای توافق جامع همکاری بین تهران و کاراکاس عنوان کرد.

«شیرین طهماسب هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا است که در زمینه مقالات سیاسی به فعالیت مشغول است. او متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی آمریکا است.

نفتکش ایران علیرغم تهدیدهای آمریکا به ونزوئلا رسید. آمریکا پیشتر ایران را برای این اقدام تهدید کرده بود. آیا این تهدید مبنای حقوقی داشته است؟

از نظر حقوقی آمریکا نمی تواند از ورود کشتی های ایرانی به ونزوئلا خودداری کند. بر اساس اصل آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد ایران حق دارد کشتی های خود را به این دریاها بفرستد.

ونزوئلا هم با وجود ضعف و مشکلات بسیار هنوز دولت مستقلی است که می تواند از هر کجا که بخواهد احتیاجات خود را تأمین کند.

چرا آمریکا نتوانست تهدیدات خود را علیه کشتی های ایران عملیاتی سازد؟

در حال حاضر ترامپ با مشکلات زیادی در داخل روبرو است. عمل دولت ترامپ در مبارزه با ویروس کرونا خوب نبوده است و نارضایتی ها را بیشتر کرده است. بنابراین عملیات نظامی در حوزه کارائیب می تواند این نارضایتی ها را بیشتر کند.

همچنین بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین هم با اقداماتی که منجر به تشنج بیشتر شود مخالف هستند.

اما امکان اینکه امریکا باز هم عملیات علیه کشتی های ایرانی داشته باشد کاملا از بین نرفته است.

بعضی از روزنامه های آمریکا نظیر واشنگتن پست نوشته اند که اتحاد ایران و ونزوئلا خظری برای آمریکا است. به طور کلی لااقل نزدیک 20 سال است که بعضی ها در آمریکا از نفوذ ایران و حزب الله لبنان در آمریکای لاتین و خطرات آن صحبت می کنند.

آمریکا می تواند مانع ورود کشتی های ایران به ونزوئلا شود؟

به نظر می رسد ترامپ برای رهایی از انتقادات علیه خود به خاطر کوتاهی در بحث کرونا و متوجه ساختن افکار عمومی به یک موضوع خارجی سعی در ایجاد تنش بیشتر با ایران دارد. آیا شما با این تحلیل موافق هستید؟

در حال حاضر بالا بردن سطح تنش با ایران تا حد زیاد اثر خوبی در افکار عمومی آمریکا نخواهد داشت. آمریکایی ها این روزها هم از نظر اقتصادی و به خاطر مسائل کرونا تحت فشار زیادی هستند و علاقه ای به درگیری در تنشهایی که ممکن است از کنترل خارج شود ندارند.

اما رفتار ترامپ و مشاورینش قابل پیش بینی نیست و ایران باید خود را برای هر سناریویی آماده کند.

به نظر شما ترامپ در سال آخر که منجر به انتخابات است روابط با ایران را چگونه پیش خواهد برد؟ آیا سعی می کند تنش را بالاتر ببرد یا باب مذاکره را باز کند؟

من تصور نمی کنم که ترامپ بخواهد تنشها را به حدی بالا ببرد که منجر به نوعی برخورد نظامی شود. اما وارد مذاکره هم نخواهد شد.

او در انتخابات آینده از مسائل ایران و چین بر علیه «بایدن» استفاده خواهد کرد. هم اکنون او گفته است که اگر بایدن رئیس جمهور شود چین و ایران مالک آمریکا می شوند!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha