کد خبر: کسری-200-هزار-میلیارد-تومانی-برای-توسعه-م
۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۰۴
کسری 200 هزار میلیارد تومانی برای توسعه مترو

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت با اشاره به تغییر هزینه های احداث متروی تهران، اظهار داشت: با توجه به تفاوت نرخ ارز و تورم، تکمیل متروی تهران بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل خطوط موجود از نظر تجهیزات و قطار و همچنین احداث خطوط جدید به بیش از 200 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، افزود: بیش از 20 سال زمان لازم است تا با این رقم 200 هزار میلیارد تومانی در این شرایط فعلی، مترو تهران تکمیل شود؛ مگراینکه منابع درآمدی تامین شود و دولت هزینه‌های ۵۰ درصدی خود را تقبل و به شهرداری تهران پرداخت کند که متاسفانه تاکنون هم پرداخت نکرده است.

علیخانی ادامه داد: برای تکمیل مترو تهران باید منابع جدیدی مانند اجرای تی او دی( توسعه بر محور حمل و نقل عمومی ) را در دستور کار داشته باشیم؛ هم اکنون در دنیا اجرای تی او دی به عنوان یکی از اصول مدیریت شهری و حمل و نقل شهری شناخته شده است.

وی اضافه کرد: تی او دی به این معنی است که تراکم و ساخت و سازها باید حول ایستگاه های مترو و حمل و نقل عمومی انجام شود؛ در دنیا ابتدا زیرساخت‌ها آماده، مسیرهای حمل و نقل مشخص و بعد حول محور امکانات و زیرساخت هایی که از قبل ساخته شده، نسبت به ساخت و ساز مراکز تجاری، اداری و مسکونی اقدام می شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: متاسفانه در کشور ما با توجه به اینکه از قبل شهر شکل گرفته و زیرساخت‌های لازم هم ساخته نشده، امروز به ناچار باید با هزینه‌های بیشتری این زیرساخت‌ها را فراهم کرد.

علیخانی عنوان کرد: می توان با اجرای تی او دی، توسعه بر محور حمل و نقل عمومی در شعاع ۳۰۰ الی ۶۰۰ متری هر ایستگاه تراکم داده شود که هر شخصی که می‌خواهد به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد از همان محل کار یا سکونت که خارج شد بتواند با طی مسافت ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر پیاده روی به ایستگاه های حمل و نقل برسد.

وی تاکید کرد: پیشنهادی که در شورای شهر به شهرداری تهران داده شده این است که در شعاع 300 متری ایستگاه مترو که ما 250 ایستگاه مترو در تهران داریم اگر این ساخت و سازها درآمد آن خرج خطوط مترو شود ما می‌توانیم منابع درآمدی خوبی داشته باشیم و به جای تکمیل مترو تهران تا 20 سال آینده، خیلی سریع تر خطوط را تکمیل کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: متاسفانه دولت سهم خود را در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت نمی کند و ما هم نمی توانیم منتظر بمانیم تا دولت سهم خود را به شهرداری پرداخت ‌کند؛ باید شهرداری تهران خود برای تکمیل متروی تهران چاره ای بیندیشد.

علیخانی گفت: طرح تی او دی جزو سیاست های دوره پنجم شورای شهر تهران هست اما باید در شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ این را مورد تصویب قرار گیرد چراکه هر گونه تغییر در طرح تفصیلی شهر تهران باید از سوی آنها تصویب شود.

وی عنوان کرد: از شهرداری تهران خواسته شده که سریعتر این موضوع را پیگیری کند تا طرح تی او دی هر چه زودتر در تهران اجرایی شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha