کد خبر: کرونا-ویروس-های-عفونی-از-ده‌ها-سال-پیش
۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
کرونا ویروس های عفونی از ده‌ها سال پیش در خفاش ها وجود داشته‌اند!

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، کروناویروس عفونی‌ای که قادر به آلوده کردن انسان است، از چند ده‌ی پیش در خفاش‌ها وجود داشته است.

تحقیقات نشان می‌دهد یکی از نزدیکترین نیاکان شناخته شده ویروس که باعث ایجاد Covid-19 می‌شود در خفاش‌ها بین 40 تا 70 سال پیش وجود داشته است. دانشمندان می‌گویند که این ویروس مدتی است که می‌تواند انسان را آلوده کند. آن‌ها افزودند که به نظریه‌هایی که می‌گویند ویروس ایجاد شده Covid-19 مهندسی زیستی بوده یا از آزمایشگاه فرار کرده است، شک دارند. پروفسور دیوید رابرتسون، از دانشگاه گلاسکو، روی این مطالعه کار کرد که در مجله Nature Microbiology منتشر شد. وی گفت: در حالی که Sars-CoV-2 (کروناویروس همه گیر) از نظر ژنتیکی بسیار نزدیک به نزدیکترین ویروس‌های شناخته شده خفاش است، آن‌ها به مرور زمان توسط چندین دهه از هم جدا می‌شوند. وی به بی بی سی نیوز گفت: این نشان می‌دهد كه این ویروس‌ها كه احتمال بروز آن‌ها در انسان وجود دارد مدتی وجود داشته‌اند. ما واقعاً باید درک کنیم که ویروس از کجا و چگونه به جمعیت انسان منتقل شده است. اگر اکنون معتقدیم که این ویروس در خفاش‌ها وجود دارد، ما باید در نظارت بر آن در حیوانات وحشی‌ای مانند خفاش بهتر شویم. وی گفت: این کار به لزوم نظارت بیشتر بیماری‌های نوظهور در انسان و انجام نمونه برداری بیشتر در جمعیت خفاش‌های وحشی، در صورتی که بخواهیم از بروز همه گیری‌های آینده جلوگیری کنیم، اشاره می‌کند.

ویروس کرونا از چندین دهه قبل در خفاش وجود داشته است!

پروفسور رابرتسون گفت: اگر این ویروس‌ها به مدت چندین دهه وجود داشته‌اند، به این معنی است که آن‌ها فرصت زیادی برای پیدا کردن گونه‌های جدید میزبان پیدا کرده‌اند. خفاش و کروناویروس محققان ترکیب ژنتیکی Sars-CoV-2 را با یکی از نزدیکان آن در خفاش‌ها مقایسه کردند، ویروسی به نام RaTG13 را پیدا کردند. آن‌ها نکات مشترکی میان این دو ویروس پیدا کردند، اما آن دو چندین دهه پیش مسیر تکاملی خود را طی کردند. پروفسور مارک پیج گفت: این کار نشان می‌دهد که کروناویروس‌هایی که قادر به آلوده کردن انسان‌ها هستند، ممکن است 40 تا 70 سال در خفاش‌ها حضور داشته باشند، اما کشف نشده‌اند. این با توجه به مقیاس و ماهیت مشکلاتی که انتقال حیوانات وحش برای انسان ایجاد می‌کند قابل توجه است. ممکن است ویروس‌های بیشماری و در عین حال کشف نشده وجود داشته باشد که بتوانند انسان‌هایی را که در نزدیکی حیوانات زندگی می‌کنند آلوده کنند. ممکن است ویروس‌ها حیوانات وحشی دیگری را آلوده کرده باشند. تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که پنگولین‌ها ممکن است نقشی در تکامل Sars-CoV-2 داشته باشند، اما آخرین مطالعه نشان می دهد که چنین نیست. در عوض، پنگولین‌ها ممکن است اخیراً از طریق تماس با سایر حیوانات از طریق قاچاق حیوانات وحشی ویروس را گرفته باشند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha