کد خبر: کروناویروس-نفس-اقتصاد-را-بند-آورد
۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کروناویروس نفس اقتصاد را بند آورد
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ شیوع کرونا یکی از مهمترین اتفاقات عصر حاضر است، آخرین اپیدمی‌ای که بشر تجربه کرده به حدود 50 سال پیش برمی گرد که آن هم اپیدمی آنفلوآنزا بوده است که باعث مرگ بیش از 50 میلیون نفر در جهان شد. از آن زمان به بعد کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی جهان با اپیدمی دیگری روبرو شود. برای همین هم تجهیزات پزشکی و درمانی جهان در مواجهه با ویروسی مرگبار و جدید غافلگیرد شد. این غالفگیری از این جهت بود که هیچ سیستمی فکرش را نمی کرد که قرار باشد روزی با بیش از 3 هزار مبتلای جدید و ده ها و صدها کشته مورد آزمون قرار بگیرد و کارد درمان مجبور باشد به صورت 24 ساعته بیماران را مورد پذیرش قرار دهد. تا امروز بیش از 7 میلیون نفر در سراسر جهان به کووید 19 مبتلا شده اند و بیش تر از نیم میلیون نفر هم جانشان را از دست داده اند. اما این همه ماجرا نیست. روی دیگر اپیدمی کووید 19 در جهان رکود اقتصادی است که همزمان با شدت گرفتن شیوع این بیماری رخ داد. دولت ها برای کاهش تلفات انسانی و قطع زنجیره انتقال این ویروس نانومتری سعی کردند تا با اتخاذ تصمیماتی که منجر به قرنطینه شدن مردم در خانه شد، از آسیب های بیشتر جلوگیری کنند. کسب و کارهای زیادی هم بر اثر شیوه کرونا و تصمیمات دولت ها برای اجرای پروتکل های بهداشتی و درمانی ناخواسته دچار آسیب شدند، کسب و کارهایی که بیشتر با مردم سروکار داشته و از درآمدشان از جیب مردم تامین می شد. در کنار این موضوع و در سطح کلان کشورهای برای کنترل بیشتر بیماری کرونا مرزهای خود را به روی اتباع سایر کشورها و همچنین کالاهای آنها هم بستند تا بتوانند شرایط را شیوع بیماری را کنترل کنند. کووید 19 اقتصاد را هم بیمار کرده است

کاهش یا توقف صادرات

بسته شدن مرزها اتفاقی نادر در عرصه تجارت بین‌المللی بود، از این جهت که همه کشورها به نوعی به واردات و صادرات کالا وابسته هستند و با کاهش یا قطع این روند مشکلات اقتصادی دیگری برای آنها بوجود می آید. ولی با این حال اینکار صورت گرفت. با رسیدن کرونا به ایران به همین ترتیب همسایگان کشور ما هم برای حفظ سلامت شهروندانشان مرزهای خود با ایران را بستند و به این ترتیب صادرات و واردات کالا و بیشتر صادرات با توقف یا کندی روبرو شد. کاهش صادرات کالا برای کشور اثرات سوء زیادی دارد و براساس گزارش‌های بین‌المللی شیوع این بیماری صادرات کشورها به یکدیگر را محدود کرده است. بر همین اساس، در حالی ‌که گفته می‌شود بیش از نیمی از درآمد کشور از محل تجارت منطقه‌ای تحقق می‌یابد، همسایگان ایران یکی از پس از دیگری مرزهای خود را با ما بسته‌اند. برمبنای گزارشات اعلام شده، از آنجا‌ که اولین شریک تجاری ایران چین است، بعد از اولین گزارش شیوع ویروس کرونا در ووهان چین در ماه دسامبر، ایران نسبت به محدودکردن سفرها به چین و بالعکس بی میلی نشان داد چراکه حدود ۲۳ درصد از صادرات غیرنفتی کشور (بیش از ۸ میلیارد دلار) در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ به چین بوده است. در شرایطی که صادرات نفت ایران به کمترین میزان خود در ۴ دهه گذشته رسیده بود، حفظ تجارت با چین دور از انتظار به‌نظر نمی‌رسید. اقدامی که اگر موقتا متوقف می‌شد شاید سطح بحران فعلی از حیث تبعات اقتصادی و انسانی آن به مراتب کمتر بود و چه‌بسا نیاز به استقراض ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول برای کنترل شیوع این ویروس در کشور احساس نمی‌شد. همچنین براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اختلال در صادرات از مرزهای زمینی، کاهش ورود و خروج گردشگر، کاهش قیمت و تقاضای جهانی نفت و کاهش محصولات صادراتی کشور در کنار اختلال در تجارت با چین، از مهم‌ترین پیامدهای شیوع این ویروس در حوزه تجارت خارجی کشور هستند. پدرام سلطانی، نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند صادراتی کشورهای جهان و به طور خاص ایران به ایسنا گفته است: «همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد با شیوع این ویروس، بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر قرار گرفتند و دولت‌ها مجبور به اندیشیدن تمهیداتی شده‌اند تا از این شرایط عبور کنند.» او معتقد است: «در ایران هم شیوع این ویروس از ابتدای اسفند ماه قطعی و تعداد مبتلایان صعودی بوده است، قطعا این امر بر اقتصاد و صادرات کشور تاثیر گذاشت.» سلطانی با اشاره به محدودیت‌های ترددی که در مرزهای مشترک ایران به وجود آمده، اضافه کرد: «یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صادرات را محدود کرده، کاهش ترددها در مرزهای مشترک و حتی مسدود شدن برخی از این مرزهاست که قاعدتا با طولانی شدن فرایند، می‌تواند بر صادرات اثر منفی بگذارد.»  

تاثیر منفی جدی بر بازار نفت

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نفت و محصولات پتروشیمی و نفتی، بخش قابل توجهی از صادرات ایران را به خود اختصاص می‌دهند، اظهارکرد: «شیوع کرونا، تاثیر منفی جدی بر بازار نفت گذاشته و قیمت آن را به یکی از پایین‌ترین سطوح خود در سال‌های اخیر رسانده است. از این رو میزان درآمد صادراتی ما نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهد گرفت.» کارشناسان بهداشت و درمان جهان بر این باورند که کروناویروس ماندگار است، شاید شکل آن عوض شود اما تا زمانیکه واکنسی برای آن ساخته نشده خطر آن کاهش نمی یابد، از این رو تا زمانیکه این ویروس کشنده مهان جهان است کشورها به اشکال مختلفی با آن درگیر خواهند بود. این درگیری شامل اقتصاد هم می شود هرچند دولت ها محتاطانه در پی بازگشایی مرزهای تجاری باهم هستند. با این وجود باید دید که دولت ها برای کاهش آثار زیان بار اقتصادی کووید 19 در کنار هزینه هایی که به مردم و سیستم درمانی وارد کرده چه تهمیداتی اتخاذ خواهند کرد تا بتوانند حداقل بخشی از این آسیب ها را جبران کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha