کد خبر: کره-جنوبی-و-آمریکا-برای-تقسیم-هزینه‌ه
۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۷
کره جنوبی و آمریکا برای تقسیم هزینه‌های نیروهای مستقر توافق کردند
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از AP، هر دو کشور اعلام کردند، ایالات متحده و کره جنوبی در مورد توافق جدیدی برای تقسیم هزینه حضور نیروهای آمریکایی، که به عنوان یک سنگر در برابر تهدیدات کره شمالی در نظر گرفته شده است، به توافق اساسی رسیده‌اند. دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت امور خارجه روز یکشنبه گفت این معامله شامل افزایش مذاکره در سهم سئول از هزینه است، اما هیچ جزئیاتی ارائه نکرد. این دفتر در توییتر خود نوشت که در صورت نهایی شدن این توافق نامه، اتحاد پیمان ایالات متحده و این کشور مجدداً به عنوان پایه اصلی صلح، امنیت و رفاه برای شمال شرق آسیا تأیید می‌شود. وزارت امور خارجه کره جنوبی روز دوشنبه بیانیه مشابهی صادر کرد و گفت دو کشور به دنبال امضای موقت این توافق‌ها هستند. در این گزارش آمده است که این توافق نامه پس از سه روز گفتگوی رو در رو در واشنگتن منعقد شده است. ایالات متحده حدود 28000 سرباز را در کره نگهداری می‌کند تا بتواند از تهدیدات و حملات احتمالی کره شمالی جلوگیری کند، که میراث جنگ کره 1950-1993 است. اما اینکه کره جنوبی چقدر باید هزینه حضور نظامی آمریکایی‌ها را بپردازد، مسئله‌ای خارق العاده در روابط دوجانبه تحت دولت ترامپ بود که اغلب از متحد آسیایی خود می‌خواست سهم خود را به شدت افزایش دهد.

توافقات کره جنوبی و آمریکا

در سال 2019، متحدان قراردادی را منعقد کردند که کره را مجبور به پرداخت حدود 924 میلیون دلار (1.04 تریلیون وون) برای حضور سربازان آمریکایی می‌کند، این افزایش در مقایسه با 830 میلیون دلار در سال قبل است. اما مذاکرات برای طرح جدید تقسیم هزینه بر سر تقاضای ایالات متحده مبنی بر پرداخت سئول پنج برابر آنچه قبلا پرداخت کرده بود، به شکست انجامید.

وال استریت ژورنال، که برای اولین بار گزارش این توافق را اعلام کرد، گفت که این توافق تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. وزارت خارجه کره جنوبی گفت که نمی‌تواند بلافاصله گزارش را تأیید کند.

وزارت امور خارجه در بیانیه خود گفت: اتحادهای آمریکا منبع فوق العاده‌ای از قدرت ما هستند. این تحول منعکس کننده تعهد دولت بایدن-هریس برای احیای مجدد و نوسازی اتحادهای دموکراتیک ما برای پیشبرد امنیت و رفاه مشترک ما است. بسیاری از محافظه کاران در کره جنوبی نگران بودند که رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ ممکن است از مذاکرات ناموفق تقسیم هزینه استفاده کند و به دنبال بهانه‌ای برای عقب نشینی برخی از نیروهای آمریکایی در کره به عنوان یک ابزار چانه زنی در مذاکرات هسته‌ای فعلاً متوقف شده با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی باشد. ایالات متحده و کره جنوبی همچنین در سال‌های اخیر برخی تمرینات نظامی خود را برای حمایت از دیپلماسی هسته‌ای متوقف یا لغو کرده بودند که به دلیل اختلافات در مورد تحریم‌های کره شمالی به رهبری آمریکا، سرانجام از هم پاشید.

شروع تمرین نظامی 9 روزه...

روز دوشنبه، نظامیان کره جنوبی و ایالات متحده تمرینات نظامی سالانه را که به مدت 9 روز ادامه دارد، آغاز کردند. ارتش کره جنوبی گفت این تمرین‌ها تمرینات فرماندهی و شبیه سازی رایانه‌ای است و شامل آموزش میدانی نیست. این گزارش گفت که متحدان عواملی مانند وضعیت COVID-19 و تلاش‌های دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی را هنگام تصمیم گیری برای برگزاری تمرینات بررسی کردند. کره جنوبی و ایالات متحده مشخص نیست کره شمالی چگونه به تمرینات پاسخ می‌دهد. در گذشته، شمال اغلب تمرینات منظم ایالات متحده و کره جنوبی را تمرین تهاجمی می‌خواند و با آزمایش موشکی به آن‌ها پاسخ می‌داد. لی جونگ جو، سخنگوی وزارت وحدت کره جنوبی، روز دوشنبه گفت که سئول امیدوار است پیونگ یانگ در پاسخ به تلاش‌های خود برای ایجاد صلح در شبه جزیره کره، انعطاف پذیر و خردمندانه عمل کند. چشم انداز یک طرح جدید تقسیم هزینه‌ها بیشتر شده است زیرا دولت بایدن در تلاش است اتحاد خود را با کره جنوبی و سایر کشورها تقویت کند. کره جنوبی پس از بازسازی اقتصاد خود از ویرانی جنگ کره، از اوایل دهه 1990 پرداخت هزینه‌های استقرار ارتش ایالات متحده را آغاز کرد. حضور گسترده نظامیان ایالات متحده در کره جنوبی نمادی از اتحاد کشورها است و همچنین منبع احساسات ضد آمریکایی طولانی مدت است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha