کد خبر: کدام-شرکت‌های-هواپیمایی-اروپایی-بسته
۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۹:۵۶
کدام شرکت‌های هواپیمایی اروپایی بسته‌های کمکی دریافت کرده اند

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ویروس کرونا بسیاری از خطوط هوایی در سراسر جهان را با مشکلات مالی مواجه کرده است، از اوایل ماه مارس صنعت هواپیمایی اروپا شرایط بسیار بدی را سپری می کنند. پرواز بازارهای مهم کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا به حدی رسیده  اصلا قابل مقایسه با شرایط قبل از کرونا نیست.

کاهش ۹۸ درصدی ترافیک هوایی اروپا

 در اوایل آوریل ۲۰۲۰، کل ترافیک هوایی در اروپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۹ درصد کاهش داشت. شرکت‌های هواپیمایی در تلاش  برای کسب درآمد و نیز پشتیبانی مالی هستند. تقاضای مسافر بسیار ضعیف است و پرواز هواپیماهای خالی به ذخایر نقدی شرکت‌های هواپیمایی آسیب می رساند. علاوه بر این، اروپا قاره‌ای بسیار وابسته به توریست است.

این را باید در نظر داشت که گردشگری فرامرزی و مسافران بین المللی بخش قابل توجهی از تقاضای مسافر برای شرکت‌های هواپیمایی را تامین می کنند. ادامه حضور ویروس کرونا در منطقه و عدم وجود هرگونه واکسن، صنعت هواپیمایی را در وضعیت بی سابقه‌ای قرار داده است.

مشکلات مالی

اگرچه نه همه آنها اما اکثرخطوط هوایی اروپا در حال حاضر در حال فروپاشی هستند، برخی شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یک راه حل به دنبال ملی شدن هستند، بسیاری از دولت درخواست بسته‌های کمک یا وام را داده اند. طی چند ماه گذشته، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اقدام‌های چشمگیری در خصوص کاهش هزینه‌ها انجام داده اند.

دریافت بیش از ۲۵ میلیارد یورو کمک مالی

با این حال، از آنجا که این بیماری همه‌گیر مسافران را در معرض خطر قرار می دهد، شرکت‌های هواپیمایی بودجه کافی برای زنده ماندن ندارند. شرکت‌های هواپیمایی در اروپا از ماه مارس بیش از ۲۵ میلیارد یورو (۲۸.۲۷ میلیارد دلار) نقدینگی دریافت کرده اند. از این میزان ، ۱۹ میلیارد یورو (۲۱.۴۷ میلیارد دلار) مبالغ هدفمندی است که مستقیما توسط کمیسیون اروپا تصویب شده است.

شرکت‌های ملی موفق شدند تا سریعتر به این کمک‌های مالی دست یابند، زیرا بقای آنها برای اقتصاد ملی ضروری است و متاسفانه هنوز بسیاری از خطوط هوایی کم هزینه هیچ نوع حمایتی دریافت نکرده اند. علاوه بر این، کمک‌های مالی بیشتر به صورت وام و ضمانت وام اعطا می شود و کمکی به کاهش بدهی نمی کند.

البته در دراز مدت کمک‌های مالی بیشتر از این که کمک کننده باشند، آسیب رسان خواهند شد. پیش بینی‌های فعلی نشان می دهد که اندازه بازار هواپیمایی طی چند سال آینده کوچکتر خواهد شد و شرکت های هواپیمایی در یک فضای رقابتی با دارا بودن میزان بالایی از بدهی ها با یکدیگر مبارزه خواهند کرد.

راه حل ممکن

تقریباً اکثر شرکت‌های هواپیمایی مهم اروپایی نوعی کمک را از دولت‌های مربوطه دریافت کرده است. برای مثال فرانسه در اواخر ماه آوریل پرداخت کمک هزینه‌ به ایرفرانس را تأیید کرد و دولت هلند قصد دارد به KLM کمک کند، گروه لوفت هانزا بیشترین کمک مالی را کسب کرده است، ایتالیا در نظر دارد Alitalia  را نوسازی کند در حالی که نروژ پیشنهادی برای کمک به شرکت هواپیمایی نروژی ارائه کرده است.

Lufthansa

در ۲۵ ژوئن، وام ۶ میلیارد یورویی (۶.۸ میلیارد دلار) از صندوق تثبیت اقتصادی آلمان برای کمک‌های مالی به لوفتانزا تصویب شد. دولت ۳ میلیارد یورو از این کمک هزینه را (۳.۴ میلیارد دلار) را به عنوان بخشی از ضمانت دریافت کرده است. بر اساس این پیشنهاد، لوفتانزا باید تا ۲۴ حق نشست و برخاست را به یک رقیب در پایگاه‌های خود در مونیخ و فرانکفورت انتقال دهد. در حالی که دولت سهم لوفتانزا را به خود اختصاص می دهد. همچنین توافق شده است كه دولت همانند «یك شرکت خاموش» باقی بماند و در مدیریت هواپیمایی دخالتی نداشته باشد تا ایرلاین وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهد.

Austrian Airlines

شرکت مادر لوفتانزا به اعضای اتریشی گروه لوفتانزا ، ۱۵۰ میلیون یورو (۱۶۹ میلیون دلار) سهام تزریق کرده است.همچنین وام ۳۰۰ میلیون یورویی دیگری (۳۳۹ میلیون دلار) توسط دولت به این ایرلاین اعطا شده که ۹۰٪ آن تضمین شده است.

TAP Portugal

کمیسیون اروپا طبق قوانین کمک‌های دولت اتحادیه اروپا، برنامه‌های پرتغال را برای اعطای وام نجات ۱.۲ میلیارد یورویی (۱.۳۵ میلیارد دلار) به نفع TAP پرتغال تصویب کرده است. این کمک‌ها حداكثر ظرف شش ماه صادر می شود تا به شركت‌ها فرصت دهد به شکل اضطراری کار را دنبال کنند. مقامات پرتغالی متعهد شده اند که TAP وام را بازپرداخت کند یا یک طرح تجدید ساختار ارائه کند.

Finnair  (شرکت هواپیمایی فنلاند)

همچنین کمیسیون اروپا در تاریخ ۱۰ ژوئن، اعطای ۲۸۶ یورو (۳۲۳ میلیون دلار) جهت کمک‌های مالی به Finnair  را تصویب كرد. حدود ۱۸ ماه مه، Finnair اولین بودجه خود را با ضمانت دولتی تاسقف  ۶۰۰ میلیون یورو (۶۷۸ میلیون دلار) به عنوان وام دریافت کرده بود.

Air France – KLM

دولت فرانسه در اوایل ژوئن، ارائه بسته پشتیبانی ۱۵ میلیارد یورویی (۱۷ میلیارد دلار) برای صنعت هوانوردی فرانسه را اعلام کرد. برنامه بهبودی شامل یک بسته وام ۷ میلیارد یورویی است که قبلاً به Air France-KLM اعطا شده و مبلغ باقیمانده به سایر شرکت‌های کوچکتر و OEM های اصلی مانند ایرباس نیز ارائه می شود.

علاوه بر این  دو ماه پس از این تصمیم، دولت هلند با مبلغ  ۳.۴ میلیارد یورویی به نجات Air France - KLM آمد. هر دو کشور ، فرانسه و هلند ، ۱۴ درصد سهام در این گروه هواپیمایی دارند.

SAS

علاوه بر این شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی، حامل پرچم کشورهای دانمارک، نروژ و سوئد ضمانت دولتی تسهیلات اعتباری گردان به مبلغ ۱۳۷ میلیون یورو (۱۵۵ میلیون دلار) دریافت کرده است. دولت‌های سوئد و دانمارک هر دو در این بودجه سهیم بوده اند. سوئد همچنین ۴۵۵ میلیون یورو (۵۱۵ میلیون دلار) با عنوان « وام حمایتی دولتی» برای خطوط هوایی دارای مجوز حمل و نقل هوایی تجاری سوئد اختصاص داده است.

British carriers

بریتیش ایرویز ، easyJet و Ryanair همه از مزایای صندوق تامین مالی شرکت COVID (CCFF)  که توسط بانک انگلستان راه اندازی شده استفاده کرده اند. بریتیش ایرویز ۳۰۰ میلیون پوند (۳۷۴ میلیون دلار) دریافت کرده است در حالی که Ryanair ۶۰۰ میلیون پوند (۷۴۹ میلیون دلار) دریافت کرده است. easyJet از همین منبع به ۶۰۰ میلیون پوند دریافت کرده است.

Spanish airlines

موسسه دولتی اسپانیایی Instituto de Credito Official مبلغ کل ۷۵۰ میلیون یورو (۸۴۸ میلیون دلار) به Iberia اعطا کرده است. شرکت هواپیمایی ارزان قیمت اسپانیا  Vueling از همین منبع ۲۶۰ میلیون یورو (۲۹۰ میلیون دلار) به دست آورده است.

با وجود این باید دانست که بهبود تقاضای مسافر به تدریج اتفاق می افتد و پیش بینی می شود این روند چندین سال طول بکشد. همچنین پیش بینی می شود ترافیک هوایی اروپا در سال ۲۰۲۰  کاهش۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد و نیز در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲  به ترتیب  ۲۰ و ۱۰ درصد کاهش داشته باشد. علاوه بر این در سال‌های آتی، خطوط هوایی به طور کلی دارای اندازه  کوچکتر و شبکه ناوگان کمتری خواهند بود.

البته ماهیت رقابتی بازار وجود خواهد داشت که ممکن است شرکت‌های هواپیمایی را به سمت بحران‌های مالی جدی سوق دهد.ممکن است در چند ماه آینده و شاید حتی برای سال‌ها همچنان شاهد بسته های کمکی ویژه صنعت هواپیمایی باشیم.

ترجمه : آزاده کاری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha