کد خبر: کاهش-28-میلیون-متر-مکعبی-آبخوان‌های-عمی
۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳
کاهش 28 میلیون متر مکعبی آبخوان‌های عمیق گلستان

به‌گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محسن حسینی" اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تا کنون 506 میلی‌متر بارش در استان اتفاق افتاده که نسبت به متوسط بارش در بلندمدت افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد، اما این افزایش بارش‌ها منجر به افزایش عمق آبخوان‌های عمیق نشده است.

وی با بیان اینکه آبخوان‌های عمیق استان گلستان از ابتدای سال آبی تا کنون 28 میلیون متر مکعب کاهش داشته است، اظهار کرد: روان‌آب در برخی رودخانه‌های استان تا 48 درصد افزایش و در برخی موارد تا 42 درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، میزان آب تجدیدپذیر استان را 2 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: سرانه آب استان به ازای هر نفر حدود 1300 متر مکعب بوده که نسبت به سرانه کشور کمتر است.

وی ادامه داد: میزان مصرف بخش‌های مختلف از بیش از 2 میلیارد متر مکعب مصرف فعلی استان، 10 درصد در بخش شرب، 84 درصد در بخش کشاورزی، 3 درصد محیط زیست و 3 درصد نیز در بخش صنعت بوده است.

حسینی در خصوص آخرین وضعیت سد نرماب خاطرنشان کرد: در سال 99 با جابجایی سایت جنگلده بالا و تملک اراضی، بدنه سد پیشرفت بیشتری داشته و آبگیری اولیه سد نیز در پایان سال 99 انجام می‌شود، اما برای افتتاح کامل سد نیاز به تملک اراضی بیشتری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در رابطه با زهکشی اراضی اولویت‌دار استان یادآور شد: زهکشی اراضی با هدف بهبود خاک و کنترل سیلاب انجام می‌شود که تاکنون 10 هزار هکتار از زهکشی اراضی اولویت‌دار به اتمام رسیده و 78 هزار هکتار حد فاصل گنبد به آق‌قلا نیز در دست مطالعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha