کد خبر: کادر-درمان
۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۹
درماندگی درمانگران کرونا، در زمین کوویید 19
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ کرونا، بیماری ای که می‌دانیم شیوع آن در ماه‌های اخیر در سطح جهان باعث شده تا کادر درمان بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و دولت‌ها با این موضوع درگیر باشند. اتفاقی که بعد از شیوع آن در چین باعث شد تغییرات بسیار اساسی و بزرگی در نظام های بهداشتی و درمانی سراسر جهان ایجاد شود. با افزایش و شدت یافتن بیماری در بین مردم مسئولان در حوزه های بهداشتی تلاش کردند تا با بسیج کردن تمامی امکانات به مبارزه با بیماری بپردازند، کادر درمان در همه جای دنیا به ویژه در کشورمان در خط مقدم مبارزه قرار گرفتند و تمام تلاششان را برای حفظ سلامتی مردم بکار بستند و این روند همچنان ادامه دارد. با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع کرونا درمان بی وقفه با شیفت های ۲۴ ساعته مبارزه با این بیماری ادامه یافت، با این حال با توجه به شدت بیماری و افزایش بیماران کرونایی کادر درمان بیش از گذشته مجبور به حضور در میدان مبارزه برای مهار مبارزه با این بیماری شد، اما در کنار این موضوع رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم مهمترین موضوعی است که برای کمتر شدن بیماری و کنترل آن طریق مورد تاکید قرار گرفت. در مدت شیوع بیماری کرونا نه‌تنها مردم به بیماری گرفتار شدند بلکه کادر درمان از جمله پزشک، پیراپزشک، پرستار و درمانگرها جانشان را به واسطه بیماری از دست دادند و این وضعیت شدت یافته است. شیوع این بیماری باعث شد تا کادر درمان با توجه به کمبود نیرو به ویژه در حوزه پرستاری و همچنین شدت یافتن آن باعث خستگی و درماندگی کادر درمانی شود. یکی از موضوعاتی که کارشناسان مختلف بهداشتی به آن در حوزه درمان و پیشگیری از بیماری کرونا اشاره و تاکید دارند رعایت پروتکل های بهداشتی است که اگر به درستی اجرا شود می‌تواند تا حد زیادی جلوی شیوع بیماری را بگیرند و تمام خواسته کادر درمان هم همین موضوع است که مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی از شدت بیماری بکاهند. کادر درمان در مقابل عده زیادی هستند که از رعایت پروتکل های بهداشتی خودداری و دلایل مختلفی برای این موضوع مطرح می‌کنند که از جمله می‌توان به گرانی لوازم ضدعفونی کننده و ماسک اشاره کرد. استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده به شدت اهمیت دارد و دستگاه‌های مختلف از اعطای ماسک رایگان به نیازمندان صحبت کرده است. با این وجود باز هم عده‌ای هستند که نه علاقه‌ای به زدن ماسک و استفاده از مواد ضدعفونی کننده دارند و نه اعتقادی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی. این افراد کسانی هستند که ممکن است به ناقلان کرونا بدل شده و با بی احتیاطی افراد زیادی را درگیر این بیماری می کنند. موضوع استفاده از ماسک به حدی جدی شده است که وزارت بهداشت با جریمه کردن اشخاصی که از ماسک استفاده نمی کنند رضایت داده است. دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه این وزارتخانه با اخذ جریمه از افرادی که ماسک نمی زنند، موافق است، به ایسنا گفت: « قاعدتا استفاده از روش‌های بازدارنده در این زمینه کمک کننده خواهد بود. البته تا کنون با همکاری مردم استفاده از ماسک نسبت به گذشته تا حد زیادی افزایش یافته است و حتی چند برابر شده است، اما همچنان این میزان کافی نیست. قاعدتا باید از روش‌های بازدارنده استفاده کرد که یکی از این روش‌ها اخذ جریمه از افرادی است که ماسک نمی‌زنند که می‌تواند کمک کننده باشد. البته قاعدتا و حتما باید افرادی که برای تهیه ماسک محدودیت مالی دارند،  از قاعده اخذ جریمه مستثنی شوند.»

مبارزه طولانی و عدم توجه مردم

کادر درمان ماه‌هاست که درگیر مبارزه با بیماری کووید ۱۹ است و بسیاری از کشورها نظیر ایتالیا و ترکیه توانسته اند آمار ابتلای خود را با رعایت تشدید رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط را به سمت بهبودی ببرند. ایران همچنان با افزایش آمار ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ مواجه است، در این با شدت یافتن و افزایش مبتلایان فشار بیشتری به کادر درمانی وارد می‌شود که امروز نیاز به درمان دارد. خستگی و افسردگی، دوری از خانواده و افزایش ساعات و شیفت کاری خود معضلی است که در بین کادر درمان باعث بروز ناامیدی شده است. در این مدت مسوولان با هر زبانی از مردم خواسته اند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی از شدت بیماری به کادر درمان کمک کنند، اما این اتفاق هنوز نیفتاده و رشد آمارهای وزارت بهداشت نشان از بی توجهی عده زیادی از مردم این بیماری دارد. از طرفی به نظر می رسد برخی هم این بیماری را جدی نمی‌گیرند، شاید نبود آگاهی، کاهش پیام های بهداشتی و درمانی و عادی جلوه دادن این بیماری، باعث شده که امروز برخی به جای اینکه به فکر جان خود و اطرافیانشان باشند، با بی احتیاطی به روال عادی زندگی شان برگشته اند. آگاهی‌بخشی مهمترین اقدامی است که دولت ها باید برای مبارزه با این بیماری منحوس در پیش بگیرند، شاید عادی شدن برخورد با این بیماری در شدت یافتن شیوع موثر باشد، اما در حال حاضر کسانی که علاقه ای برای رعایت کردن بهداشتی ندارند خطر اصلی محسوب می شوند. کادر درمان

افزایش درصد بیماری در بین کادر درمان

اطلاع رسانی ناآگاهانه در برخی از رسانه ها درباره اینکه خطر اصلی بیماری از بین رفته باعث شد تا با افزایش تعداد و آمار بیماران و همچنین درگیری بیشتر کادر درمان روبرو شویم. محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا در مورد وضعیت ورودی‌ مبتلایان کرونا به بیمارستان سینا به ایلنا گفت: «به طور متوسط روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند، البته در این چند روز گذشته تعداد ورودی‌های بیمارستان کم‌تر شده است که دلیل آن می‌تواند مراقبت‌هایی باشد که از چند هفته پیش در تهران جدی گرفته شده و یا شاید هم اتفاقی بوده باشد، اما در هر حال در دو الی سه روز اخیر ۵۰ یا ۶۰ بیمار به بیمارستان مراجعه داشته‌اند.» او اضافه کرد: «به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا در جامعه، درصد درگیری پرسنل بیمارستان به عنوان جزئی از جامعه نیز خیلی بالاتر رفته که همین نشان می‌دهد، میزان شیوع در بین مردم جامعه چقدر بالاست.»  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha