کد خبر: کادر-درمان-نیازمند-درمان-است-راهی-که-هم
۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۵
کادر درمان نیازمند درمان است/ راهی که هموار نشد!

مینا افسریان_به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ پرستاران نیروهایی که این روزها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته اند، آن هم به واسطه باری که برای مراقبت و درمان بیماران کرونایی بر دوش می‌کشند و در این راه هم صدها نفر جانشان را فدا کردند. با اینکه بارها از نقش تعیین کننده پرستاران و کادر درمان در مقابله با اپیدمی جهانی کرونا صحبت شده، اما این قشر که بعضا مجبورند در شیفت های پشت سر هم و اضافه در محل خدمت خود حضور داشته باشند، هنوز نتوانسته اند حق و حقوقشان را به درستی دریافت کنند. با اینکه بارها مسوولان وزارت بهداشت و درمان و حتی ستاد ملی مقابله با کرونا و نمایندگان مجلس از تخصیص منابعی برای تسویه پرداختی های عقب مانده این قشر صحبت کرده اند و پشت تریبون رسمی این اطمینان را داده اند که مشکل کمبود نیرو را هم حل می کنند، اما بسیاری از این نیروها به خواسته های خود نرسیده اند. از معوقات یک سال کارانه گرفته تا بلاتکلیف ماندن نیروهای شرکتی و قراردادی که قرار بود بدون آزمون استخدام شوند! به هر حال این وضعیت باعث ناامیدی و خستگی بیشتر کادر درمان و پرستاران شده است و در این روزهای سخت که اینها کنار مردم ایستاده اند خود را تنها حس می کنند.

اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

محمد سبزه ای کارمند رسمی اورژانس ۱۱۵ و کادر درمانی بیمارستان میلاد شهر کاشان است و درباره فعالیت این روزهای خود می گوید: اورژانس سختی کار زیادی دارد؛ با توجه به اینکه ما اولین کسی هستیم که بالاسر بیمار می رسیم و در واقع در خط مقدم مقابله با بیماری قرار داریم؛ زمانی که بیمار در بدترین حالت قرار دارد اطرافیان با ما تماس می‌گیرند و این استرس همیشه به عنوان بخشی از کار وجود دارد و ما آن را پذیرفته ایم.

وی ادامه داد: ما باید سر صحنه اقدامات تشخیص و اقدامات درمانی را انجام دهیم به همین دلیل در این خصوص با سختی زیادی همراه هستیم. هرچند که نباید مشکل فرسودگی آمبولانس ها را هم فراموش کنیم.

سبزه ای در بیان مشکلاتی که در کار دارند، اظهار کرد: معوقات، اضافه کار و کارانه ما بعضا بیش از ۸ تا ۹ ماه عقب افتاده است، از طرف دیگر قوانینی است که با وجود تصویب در مجلس اجرا نمی‌شود، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری یکی از این قوانین است که بیش از یک دهه مسکوت مانده است.

این تکنسین اورژانس اضافه کرد: همچنین عدم اجرای دقیق قانون بهره وری اورژانس از دیگر مشکلاتی است که ما با آن درگیر هستیم و اگرچه در مورد این موضوع به دیوان عدالت اداری هم شکایت کرده ایم ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. اگر حق و حقوقمان به موقع پرداخت شود و قوانینی که وجود دارد اجرایی شوند، مشکلات ما به شدت کاهش خواهد یافت.

وی در مورد مشکلات پرسنل شرکتی و قراردادی هم گفت: باید فکری برای دریافتی و معوقات آنها شود چراکه این نیروها هم مشکلات بسیار زیادی دارند.

سبزه ای با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصدی دستمزد در اسفندماه انجام شده است، توضیح داد: قرار شد در بخش دولتی، فوق العاده ویژه در نظر گرفته شود که قبلا به سایر ارگان‌ها داده شده بود.

جامعه ما پزشکی سالار است

صانعی پور پرستار بخش جراحی زنان و پرسنل قراردادی بیمارستان بعثت تهران با اشاره به مشکلات این قشر فداکار می گوید: یک مشکل عمده این است که کار سنگین است و از هوای اتاق، لباس، غذا و داروهای مریض و ارتباط پزشکان با یکدیگر همه اینها به کار پرستاری مربوط می‌شود. کار سنگین است اما حقوق بسیار کم است به همین دلیل پرستار با وجود فارغ التحصیل شدن یا کار نمی کند و یا در دیگر قسمت ها مانند تجهیزات پزشکی مشغول به کار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت بخشی از معوقات به همراه هدیه روز پرستار افزود: بسیاری از پرستاران هستند که اضافه کار می خواهند اما به اجبار نباید اضافه کاری داشته باشند؛ عده ای از پرستاران هم در بخش های دیگر هستند که اضافه کار نمی خواهند اما به اجبار، مجبور هستند که اضافه کاری داشته باشند. برای من کارانه پرداخت نمی شود اما حق بهره وری دریافت می کنم.

این پرستار بیان داشت: در کشور به شدت کمبود پرستار داریم و این موضوع به دلیل فشار کاری و حقوق پایین محسوس است.

وی تاکید کرد: پرستار در کادر درمانی بیشتر از همه با بیمار کرونایی در تماس است اما هیچ اهمیتی به پرستار داده نمی‌شود و این خود باعث می‌شود که تعداد پرستاران در بیمارستان ها کم شود و این موضوع برای ما به یک معضل تبدیل شده است.

صانعی پور با اشاره به افزایش حقوق ۵۰ درصدی توضیح داد: افزایش حقوق برای ما در نظر گرفته نشده است. در سال گذشته و امسال آنچه که گفتند اضافه می کنیم در اردیبهشت ماه اضافه و در خردادماه قطع می شد.

وی در مورد وضعیت رسیدگی بیمارستان بعثت تصریح کرد: افرادی که در بخش کرونا مشغول به کار هستند به آنها رسیدگی می شد اما من با توجه به اینکه نمی خواستم در بخش کرونا فعالیت کنم به ما تجهیزات کرونا داده نشد؛ و همین موضوع باعث شد که بسیاری از پرسنل ما در بخش ما و دیگر بخش ها درگیر این بیماری شوند.

این پرستار با بیان اینکه جامعه ما پزشکی سالار است، اظهار کرد: در همه کارها پرستاران همه کارها را انجام می دهند اما در اولویت قرار ندارند؛ در واقع پرستار از کاری که برای مردم انجام می دهد سودی نمی برد. حقوق ما از حقوق کمک بهیار کمی بالاتر است.

صانعی پور با اشاره به وضعیت سرباز پرستار گفت: عده ای از سربازانی که مجبور هستند خدمت سربازی را در بیمارستان ها انجام دهند، متاهل هستند و بیش از 250 ساعت کار می کنند. این افراد خرج زندگی می دهند و با 200 تا 300 هزار تومان نمی توانند خرج زندگی بدهند؛ شغل پرستاری بسیار سنگین است و همین موضوع باعث شده که این افراد در جاهای دیگر هم مشغول به کار شوند که این اقدام کیفیت کار پرستاری را پایین می آورد و در واقع ظلم به بیماران است.

عوام ‌فریبی در مسوولان موج می زند

فاطمه پورجعفری پرستار رسمی یکی از بیمارستان های زنجان در مورد فعالیت خود می گوید: ۱۱ سال سابقه کار دارم و در حال حاضر در بخش جراحی اعصاب مشغول به کار هستم اما در گذشته در بخش اورژانس بیمارستان فعالیت می کردم .

وی در مورد مشکلات شغل پرستاری افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا فقط ماه های اول امکانات حفاظتی در اختیار پرستاران قرار گرفت اما از اردیبهشت ماه امکانات بسیار محدود شد و ما مجبور بودیم یک لباس را تا زمانی که پوسیده شود استفاده کنیم. در ماه های گذشته فقط هر هفته به ما یک ماسک N95 می‌دادند اما در حال حاضر آن هم محدود شده است. بیشتر همکاران خود ماسک و دستکش را خریداری می‌کنند.

پورجعفری در خصوص حق و حقوق پرستاران گفت: فقط تا 3 ماه حقوق کرونا به ما پرداخت شد ؛ در ماه اسفند مبلغ 100 هزار تومان، فروردین 200هزار تومان و در اردیبهشت ۳۰۰هزار تومان بابت کرونا به ما پرداخت شد. متاسفانه مباحث زیادی در مورد اینکه همه حق و حقوق پرستاران پرداخت شده، مطرح می شود اما این موضوع اصلا درست نیست و عوام ‌فریبی در مسوولان موج می زند.

وی ادامه داد: در بخش‌های مختلف بسیاری از بیماران می توانند ناقل ویروس کرونا باشند اما با توجه به اینکه بیماری آنها خاموش است ما متوجه بیماری آنها نمی شویم و همین موضوع باعث شده که بسیاری از همکاران ما مبتلا به ویروس کووید ۱۹ شوند.

این پرستار با اشاره به موضوع افزایش 50 درصدی حقوق پرستاران، اظهار داشت: این موضوع مطرح شده و اعلام کرده اند که از دی ماه حقوق ها افزایش پیدا خواهد کرد هنوز برای افزایش حقوق حکمی برای ما زده نشده است.

پورجعفری در مورد کمبود پرستار در کشور گفت: موضوع کمبود پرستار یک بحث کشوری است؛ این موضوع به این دلیل است که دولت بودجه تامین نیروی کار را ندارد و به همین دلیل از همان نیروهای پرستاری موجود در شیفت های مختلف با مرخصی کم استفاده می کند. این شرایط در کرونا بدتر شد چراکه فشار به پرستارانی که مبتلا به کرونا نشده بودند بسیار زیاد بود.

وی با بیان اینکه به بسیاری از پرستاران بیکار وعده استخدامی داده شده بود، افزود: بسیاری از پرستاران به خاطر همین موضوع قرارداد 100 ساعتی بسته بودند و کمتر از ۲ میلیون تومان حقوق دریافت می کردند.

با کمبود پرستار در کشور مواجه هستیم

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار با اشاره به آخرین وضعیت استخدامی پرستار در کشور گفت: علی رغم قول هایی که در خصوص استخدام پرستار داده شده بود از سال 95 تا 97 هیچ استخدامی نداشتیم ولی در سال 98 آزمونی در کشور برگزار شد و چهار هزار نفر نیرو استخدام کادر درمان شدند و در امسال نیز مطرح شد که 3 هزار پرستار دیگر استخدام شده اند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 6هزار نفر از پرستاران به دلیل ابتلا به کرونا و یا بازنشستگی از چرخه کار خارج شده اند و ما همچنان با کمبود پرستار در کشور مواجه هستیم.

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به پرداخت معوقات پرستاران تصریح کرد: ماه گذشته آقای نوبخت گفته بودند که از صندوق توسعه ملی و دیگر منابع، 11هزار و 500 میلیارد تومان پول بابت تسویه معوقات کادر درمان پرداخت شده اما تا جایی که اطلاع دارم این کار انجام نشده و کمتر از 5 درصد از این پول به کادر پرستاری پرداخت شده است.

احتمال استخدام ۳۰ هزار نفر پرستار مقدور نیست

دکتر آرمین زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی آقای نوبخت مبنی بر اینکه مجوز استخدام 30 هزار پرستار در کشور تایید شده است، اظهار کرد: آنچه که گفته شده در خصوص استخدام 30 هزار نفر پرستار برای سال ۱۴۰۰ تا به الان فقط روی کاغذ بوده و یکی از وعده های شفاهی دولت است.

وی افزود: عملیاتی شدن این موضوع مرهون و مدیون این است که بودجه لازم در برنامه بودجه ۱۴۰۰ ببینند که متاسفانه دیده نشده است. این بودجه یا باید از طریق مجلس اصلاح شود تا بار مالی آن برای استخدام دیده شود؛ اگر غیر از این باشد طبیعتا احتمال استخدامی ۳۰ هزار نفر پرستار مقدور نیست و این عارضه و تبعات بسیار شدیدی برای نظام سلامت ایجاد خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha