کد خبر: چین-برای-تمام-دیپلمات-های-آمریکایی-محد
۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۲۰
چین برای تمام دیپلمات های آمریکایی محدودیت اعمال می‌کند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، وزارت خارجه چین روز جمعه گفت، پکن محدودیت‌های متقابل را در برابر تمام محدودیت‌های دیپلمات‌های آمریکایی در خاک چین در واکنش به محدود کردن کارکنان سفارت خود در ایالات متحده اعمال خواهد کرد. روابط بین دو اقتصاد برتر جهان در ماه های اخیر بدتر شده است، به طوری که هر دو طرف به دلیل اختلافات تجاری، حقوق بشر و منشأ بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در محاکمه‌های شدیدی گیر کرده‌اند. آخرین اقدام چین چند روز پس از اعلام محدودیت‌های جدید واشنگتن برای کارکنان شاغل در مأموریت‌های خارجی پکن، از جمله الزام به تأیید بازدید از دانشگاه یا جلسات با مقامات محلی صورت گرفت.

محدویدیت‌های پکن در برابر محدودیت‌های واشنگتن

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: طرف چینی اخیراً یادداشتی دیپلماتیک ارسال كرده و محدودیت‌های متقابل در مورد سفارت و كنسولگری‌های آمریكا را اعلام كرده است. چین در برابر آمریکا این قانون افزود که اقدامات متقابل مشخص نشده برای کلیه کارمندان سفارت و کنسولگری ایالات متحده از جمله سرکنسولگری در هنگ کنگ و پرسنل آن اعمال خواهد شد. وزارتخانه گفت: باید تأكید شود كه این اقدامات واكنش قانونی و ضروری چین به اقدامات اشتباه آمریكا است و از آمریكا خواست فوراً اشتباهات خود را اصلاح كند و محدودیت‌های قبلی را برطرف كند. هنگامی که واشنگتن دستور بستن کنسولگری چین در هوستون را صادر کرد، اختلاف بین دو کشور در مورد مأموریت‌های خارجی آغاز شد و باعث شد پکن حضور آمریکا در چنگدو را متوقف کند. وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو هفته گذشته گفت اقدامات جدید درمورد هدف فرستادگان چین پاسخی به كنترل‌های طولانی مدت دیپلمات‌های آمریكایی در چین است. محدودیت‌های واشنگتن دیپلمات‌های چینی را وادار می‌کند تا برای برگزاری رویدادهای فرهنگی با بیش از 50 نفر در خارج از محل مأموریت، از ایالات متحده مجوز بگیرند. آن‌ها همچنین نیاز دارند که حساب‌های رسانه‌های اجتماعی سفارت‌شان به طور عمومی وابسته به دولت چین شناخته شوند.

 تقابل تشدید دو کشور چین و آمریکا

نبرد بر سر سفارتخانه‌های خارجی تنها یک جبهه در رویارویی شدید بین ایالات متحده و چین است. چین در برابر آمریکا واشنگتن تحریم‌هایی را علیه مقاماتی که به کمک به سازماندهی گسترده داخلی اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان در استان سین کیانگ در چین می‌کنند اعمال کرد، برنامه‌ای که اعتراض جهانی حقوق بشر را برانگیخته است. ماه گذشته پس از وضع قانون امنیت ملی با هدف سرکوب ناآرامی‌های مدنی در مرکز مالی، مقاماتی را که به سرکوب آزادی و روندهای دموکراتیک در هنگ کنگ متهم کرده بود، را در لیست سیاه قرار داد. این اقدام چین را بر آن داشت تا مجازات‌های خود را علیه چندین مقام برجسته آمریکایی از جمله سناتورهای برجسته و شخصیت‌های ارشد سازمان‌های حقوق بشر مستقر در ایالات متحده صادر کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز با سرزنش پکن در گسترش جهانی ویروس کرونا، واکنش مقامات چین را برانگیخته و ترامپ گفته است که مقامات در آن‌جا موفق به مهار همه‌گیری در مراحل اولیه خود نشده‌اند. واشنگتن همچنین شرکت‌ها و سیستم عامل‌های فن آوری چینی از هوآوی تا تیک توک را به کار در جهت منافع حزب کمونیست چین متهم کرده است. چین پس از این که غول فناوری آمریکایی مایکروسافت گفت که پکن روز جمعه تلاش خود را برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا پس از خنثی كردن حملات سایبری گروه‌های خارج از كشور از جمله از چین علیه مبارزات جمهوری خواه و دموكرات، این موضوع را انکار كرد.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha